Annons

Hackiga filmer från Canon 550

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Undrar hur man får filmerna från canon eos 550 att bli bra i datorn??
Har provat lite och det blir inge bra, hackigt och buggigt.
Spelar ingen roll vilket program jag använder, i VLC blir det bara ljud, ingen film och i moviemaker hackar det och använder jag Quick time player så blir det lika dant, hackigt och skit...

Hur gör man för att det ska bli bra?

Vad har din burk för specs ? H264 quicktime filmer kräver lite kraft för att kunna spelas upp flytande.
Om ditt minneskort inte klarar av att skriva tillräckligt snabbt så kan slutresultatet också bli hackigt så du bör nog kolla upp sånt först.

/ Magnus

Jag tippar på datorprestandan.. Har själv svårt att avnjuta full HD på min dator trots att den är moddad för HD & krävande spel. Sen är väl inte moviemaker helt optimalt heller? Buggigare och värre krashande mjukvara får man nog leta hårt efter för att finna. Den äter upp massor av frames även på lågupplös video, men det kanske går att fixa med bättre codecs eller nåt.

Om du inte får bild i VLC saknar du någon codec, programmet ska klara Canons H.264. Med VLC klarade min dator att spela upp filmer från min 5D2, något den inte gjorde med Quicktime player. Så det är värt att kolla upp.

Det kan vara ditt minneskort som är för långsamt för att kameran ska hinna skriva filmen till den. (Kolla genom att spela upp filmen i kameran och se om den hackar där?)

Ett problem som jag råkade ut för är att många mediaspelare använder bara 1 eller kanske 2 processor trådar under uppspelningen. Det är för lite för att processorn (Core i7 Quad Core) ska går ur sitt strömsparläge och köra på full hastighet (gav hackig film). Jag löste det genom att stänga av EIST (Intel Speed Step) antingen i Windows eller Bios.

Om du inte får bild i VLC saknar du någon codec, programmet ska klara Canons H.264. Med VLC klarade min dator att spela upp filmer från min 5D2, något den inte gjorde med Quicktime player. Så det är värt att kolla upp.

Jaha, men hur kollar man det då, om det saknas nån codec?
//Reino

Det kan vara ditt minneskort som är för långsamt för att kameran ska hinna skriva filmen till den. (Kolla genom att spela upp filmen i kameran och se om den hackar där?)

Ett problem som jag råkade ut för är att många mediaspelare använder bara 1 eller kanske 2 processor trådar under uppspelningen. Det är för lite för att processorn (Core i7 Quad Core) ska går ur sitt strömsparläge och köra på full hastighet (gav hackig film). Jag löste det genom att stänga av EIST (Intel Speed Step) antingen i Windows eller Bios.

Minneskortet är det inte, det är ett SanDisk extreme III så det är ett ganska snabbt kort, och det flyter perfekt i kameran när jag kollar filmerna där.
Jag har en lapptopp med vista ( världens segaste skiiiiiiit ) så jag ska prova med min gamla dator som har xp, se om det blir bättre där.
Den datorn som jag vet klarar det är tyvärr sönder för närvarande;( men ska fixa den snart, när nån ger mej pengar;))
//Reino

Tjena.
Tycker 1080 filmerna rycker lite från min 7D oxå. Vid snabba rörelser och panoreringar.
Har oxå snabba minneskort och spelar opp filmerna på antingen en minimav 2,53GHz eller en 2,66 C2D MBP. Borde inte dessa datorer klara denna kamerors filmfiler?
Det fungerar ju bra med MKV fullhd filmer Blurayrip osv.....

Tjena.
Tycker 1080 filmerna rycker lite från min 7D oxå. Vid snabba rörelser och panoreringar.
Har oxå snabba minneskort och spelar opp filmerna på antingen en minimav 2,53GHz eller en 2,66 C2D MBP. Borde inte dessa datorer klara denna kamerors filmfiler?
Det fungerar ju bra med MKV fullhd filmer Blurayrip osv.....

Kolla om ditt grafikkort har HD stödet aktiverat, inte alltid dom har det som default. Borde göra markant skillnad.

Vet att på 500d blir det ryckigt när man filmar i 1080 HD men bättre om man filmar i 720p . Kan vara det också , vet ej hur det är på 550 men på 500d så är det tyvärr så . I alla fall vad jag har hört .

Vet att på 500d blir det ryckigt när man filmar i 1080 HD men bättre om man filmar i 720p . Kan vara det också , vet ej hur det är på 550 men på 500d så är det tyvärr så . I alla fall vad jag har hört .
Ännu värre i 550D, eftersom i 720p är det 50/s är långsammast. Men det verkar inte var problem i en Mac...

VLC och Quicktime ska från grunden klara spela upp filer från Canons DSLR. Om man inte har installerat andra program som eventuellt stör t.ex. Quicktimes codec-bibliotek.
VLC bör bara helt opåverkad.
Personligen avråder jag installation av sk. codec-paket motsv. då de kan ställa till det för datorns sätt att spela upp flera videofiler. De kan dessutom vara väldigt svåra att avinstallera. Sysslar man med videoredigering är det i regel big no-no med codec-paket. Insallera hellre program som VLC med eget bibliotek av codecs som inte stör operativsystemets gemensamma.
..Men jag vet, ibland sitter man där med en fil som är omöjlig, och man tar till alla möjliga knep för att lyckas se den...försök iaf att söka på nätet om lösningar innan ni tvingas installera något.

Hack kan vara relaterat till låg prestanda i CPU, eller hårddisk vid större filer, eller grafikkort.
När det gäller grafikkort bör man kolla att man har aktuella drivrutiner.

Över lag flyter 720p från Canon DSLR bättre av två anledningar
- Det är lägre upplösning/datainnehåll, alltså mindre information som ska processas av CPU och grafikkort.
- Samt att det är fler bilder per sekund. 50b/s mot 25b/s (eller 24 om man valt det)
25 b/s vid t.ex snabbare panoreringar kommer skapa hack oavsett. Framförallt om man har hög slutartid.

Generellt sen är den codec som Canon har; h.264, väldigt hårt komprimerat. Allt för att göra filen så liten som möjligt utan att tappa för mycket bildkvalité. Detta innebär att processorn måste jobba hårt för att lyckas spela upp filen. Relativt till vilken dator man har, men principen är sådan.
I jämförelse mot t.ex. Nikon som använder MJPEG istället, som är mycket lättare för en dator att spela upp. Tyvärr tappar man lite bildkvalité istället, och/eller att man tvingas få större filer.
Det finns lite andra faktorer också, men överlag så funkar det så.

Det har jag inte märkt, vid 720p läge är ju frekvensen dubbelt, 50 b/s. Visserligen hälften så stora bilder, men dubbelt så många. Lika hackig hos mig på PC. Men fungerar klanderfritt på en kratfull Mac.
Synd att någon inställning för 25 b/s vid 720pixel finns inte.

Det har jag inte märkt, vid 720p läge är ju frekvensen dubbelt, 50 b/s. Visserligen hälften så stora bilder, men dubbelt så många. Lika hackig hos mig på PC. Men fungerar klanderfritt på en kratfull Mac.
Synd att någon inställning för 25 b/s vid 720pixel finns inte.

Vad har du för en Mac då?
Jag kör med en MBP 2,66GHz C2D. Får inte riktigt till det med 1080 från min 7D.. Men annan Fullhdvideo fungerar bra. Blurayrip osv... Blir ryckigt vid panoreringar osv. 720 funkar ok..

Eller föresten. Det rycker nog inte när jag kollar och jämför.
Mer att det inte är lika vilsamt att titta på 25bilder/s.. Ställer jag mig och hoppar framför kameran så ser man mitt ansikte hela tiden med 720 50 medan det bara blir sudd vis 1080 25.. Jag får lite åksjuke feeling helt enkelt.. Kanske är för att jag hoppat för mycket framför kameran idag... ;)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto