Annons

Har du ändrat din syn på DSLR-kameror ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Har din syn på DSLR-kameror (Digitala Systemkameror) ändrats under senaste året?

• Ja - till det bättre

Röster: 307 63.7%
  • Nej - fortfarande samma inställning (Positiv)

Röster: 115 23.9%
  • Ja - till det sämre

Röster: 13 2.7%
  • Nej - fortfarande samma inställning (Negativ)

Röster: 47 9.8%

• Totala väljare
    482

Jeppe

Aktiv medlem
Har du ändrat ditt synsätt på DSLR-kameror ? (Digitala Systemkameror)

Nu har det gått ett tag och nya modeller har hittat ut på marknaden. Även om de i vissa fall kostar en rejäl slant.

Är det så att du har gått ifrån blä! till mja, det kanske är rätt bra ändå? Eller du kanske har gått ifrån superbra till nja, kanske inte så bra ändå?

Har ej ändrat åsikt = positiv rent allmänt fast negativ för egen del i synen på om drömkameran finns.

Kodaks 14n var nära, men sensorn ger för mycket brus och den är byggd på ett amatörhus vilket innebär att den bland annat saknar mekanisk bländarkoppling, gängbara okulär, utbytbara sökare, ...

Min första digitala var från 1996, bildstorleken var fantastiska 240x320 pixel!
Är ju inne på min 4:e digitala kamera, nu en DSLR med utbytbar optik (D60).
Mycket nöjd, men forfarande är det den svartvita bilden som jag får fram via negativ film i mörkrummet som är nummer 1.

Senast ändrad:
Rent allmänt är synen oförändrad, min kravspec ser ut på ungefär samma sätt som den gjort ett par år nu, ta och ge nån tum åt ena och andra hållet. Om nåt eller ett par år har jag den väl i min besittning.

Men just nu är jag allvarligt talat mer än lovligt trött på allt vad digitala spegelreflexer heter efter 10D-hysterin här på sista tiden.

Om jag jobbade proffessionellt med foto skulle jag garanterat använda en DSLR för smidighetens skull, men i mitt hobbyutövande är mörkrumsarbetet minst en lika stor del som fotograferandet. Så som fotografiskt verktyg är jag positiv till utvecklingen av DSLR:er, men för mitt eget fotograferande är det inget som lockar i dagsläget.

Som studiofotograf plåtandes stillastående objekt finns ingen som helst anledning att inte bli digital, om man har pengarna (sinarback 240k någon)?

Men för alla andra tillämpningar med handhållna kameror är kvaliteten för låg. Jag kan göra en 70x100 med bra kvalite från ett småbildsneg, när jag kan göra den lika bra från digitalfil så kanske...

synen på digital kameror är fortfarande fylld med en massa fördomar, men man kanske ändrar sig när digitalkamerorna kommer ned i lite bättre prisklasser...

Per-Olof Nordin

Nej - fortfarande samma inställning (Positiv)

Självklart kommer jag att köpa en D-SLR och är odelat positiv till konceptet. Anledningen att jag avvaktar är att kopplingen mellan pris och kvalitet inte är vettig idag. I alla fall då man inte försörjer sig på fotograferandet.
Det, för mig, enda intressanta alternativet kostar >4 ggr mer än min likvärdiga SLR och det är inte rimligt. När skillnaden i pris för likvärdiga hus m a p funktionalitet och byggkvalitet är mindre 10tkr kommer jag att köpa en D-SLR. Men knappast tidigare.

Re: Har du ändrat ditt synsätt på DSLR-kameror ? (Digitala Systemkameror)

Jeppe skrev:
Nu har det gått ett tag och nya modeller har hittat ut på marknaden. Även om de i vissa fall kostar en rejäl slant.

Är det så att du har gått ifrån blä! till mja, det kanske är rätt bra ändå? Eller du kanske har gått ifrån superbra till nja, kanske inte så bra ändå?

He he, tänker du på någon speciell modell?

Hej Hasse

Jag undrar hur du lagrar dina bilder, och hur du i framtiden tänker göra, detta med tanke på alla
nya lagringsmedia som kommer hela tiden.

mvh Allan

Lillabiscay@ skrev:
Hej Hasse

Jag undrar hur du lagrar dina bilder, och hur du i framtiden tänker göra, detta med tanke på alla
nya lagringsmedia som kommer hela tiden.
mvh Allan
Jag verkar vara den enda Hasse i tråden så det är väl mig du frågar.

Jag fotar inte så där mycket digitalt, det jag fotograferar rensar jag rätt kraftigt, är det personer och liknade på bilderna sparar jag i låg upplösning (tanken är att ha som minne, inte A3 kopior). Det jag har ligger på en av mina hårddiskar, backup på en annan (löstagbar) hårddisk tillsammans med annan viktig data.
Personer som jag träffat i arbetet -96 och framåt har "dålig" upplösning, men alla som sett dom på min bärbara är mycket glada och kommer ihåg situationer och liknande när som ser bilderna.

Hoppas du är nöjd med svaret.
Framtida lagringsmedier?, när mina hårdiskar är för dyra och tar för mycket plats så är det nog DVD eller vad som då gäller.
En gång i tiden så var Iomega zip, 100MB revolutionerande, likaså Iomega Click, 40 MB. Båda är mer eller mindre borta.
Vad finns i morgon?

Jag har verkligen försökt att tänka positivt vad gäller den digitala kameran och dess möjligheter. Jag har vid flera tillfällen stått inne i fotoaffären med "den senaste modellen" i min hand och lyssnat till försäljarens stora lovord. Men hur jag än försöker kan jag inte se några större fördelar med digitalkameran gentemot den beprövade analoga tekniken. Fortfarande är för mig det stora frågetecknet hur man skall lagra sina digitalbilder för framtiden. Och när jag säger framtiden så menar jag inte nästa år, eller om tio år. Jag har själv många gamla negativ från min barndom, och även längre tillbaks i tiden än så. Dessa negativ är fortfarande i mycket gott skick och kommer troligtvis också att så vara för en lång tid framöver.

//Jens.

JDH skrev:
Dessa negativ är fortfarande i mycket gott skick och kommer troligtvis också att så vara för en lång tid framöver.

Inte så jättebekant med datorer, är du?

När DVDn kom ut så försvann inte alla CDrommar. När CDn kom ut försvann inte alla disketter.

Det är inget problem att kopiera innehållet från en CDrom till en DVD.

Det är, åas, totalt omöjligt att göra 1:1 kopior på negativ oavsett hur inskränkt man är.

Analog == död.

EdwardH skrev:
Inte så jättebekant med datorer, är du?

När DVDn kom ut så försvann inte alla CDrommar. När CDn kom ut försvann inte alla disketter.

Det är inget problem att kopiera innehållet från en CDrom till en DVD.

Det är, åas, totalt omöjligt att göra 1:1 kopior på negativ oavsett hur inskränkt man är.

Analog == död.

när digital kameran kom försvann inte alla analoga.. (som med disketten, cd:n och dvd:n)

Om negativen håller så länge, vilket dom gör, så är det väl en onödig diskkusion hurvida man kan göra 1:1 kopior på dom? Att stå i mörkrummet och göra en kopia från ett negativ är ett hantverk, en konstform!

Tror inte att analoga system är döda, H-bladarna klarade sig fint fast att alla kameror fick AF etc..

/David, fortsätter köra analogt.

Nej - fortfarande samma inställning (Negativ)

Den digitalkamera som får mej att ändra inställning är fortfarande inte uppfunnen och de två som är aningen i närheten ligger i en skrattretande prisklass.

För min del var det när Canon lanserade D60 och Nikon mfl lanserade sina 6mpixel motsvarigheter i "prosumer"-klassen (prismässigt, alltså) för ganska exakt ett år sedan som DSLR hoppade ett skutt uppåt för mig... Det som får dem att hoppa ytterligare ett steg uppåt är när priset halverats, så att D:et i en DSLR inte längre kostar nästan 4 ggr så mycket som motsvarande vanligt SLR...

Men jag kommer ändå att vara fortsatt försiktigt avvaktande; inte pga varken pris eller kvalité, utan för att jag är rädd för att jag med en digitalkamera skulle börja slarva... När det tar en vecka innan jag ser resultatet så inbillar jag mig att jag ägnar mer eftertanke åt varje bild...

Så när jag köper en digitalkamera så blir det en 1mpixel fest-och-lekkamera... Även om det suger i prylbögstarmen... :)

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto