Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har företaget rätt till bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Jag jobbade som webbredaktör på ett företag och fotade en del under tiden jag jobbade där. Mest vimmelbilder under olika sammanhang som lades upp på företagets hemsida med mitt namn under.

Nu jobbar jag inte där längre men bilder används helt fritt till andra projekt. Nu kanske det här är helt på sin plats men jag vill ändå bara kolla lite med er som kanske vet hur reglerna är. Det känns lite hårt bara att jag införskaffade dyr utrustning under tiden jag jobbade där och fotade (mycket på eget initiativ) och nu inte får ett öre eller ens erkännande för bilderna. Bilderna används bland annat helt för att marknadsföra deras nya sajt.

/Marie
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man är anställd brukar det man framställer under sin anställning (oavsett om man bygger bilar på Saab eller är webbredaktör på ett annat företag) tillhöra arbetsgivaren.

Men som upphovsman har du alltid ideell upphovsrätt. Dina bilder får alltså inte manipuleras hur som helst, inte publiceras i vilka sammanhang som helst och normalt ska ditt namn anges vid publiceringen.
 

mie009

Avslutat medlemskap
Ja, mina bilder dyker ju upp i tidningen då och då, jag har inget emot det, men eftersom jag inte får betalt så är ju namnet är allt man har.

Men jag är glad att de gillar mina bilder haha, jag får be dem stoppa in mitt namn någonstans.
 

Per

Aktiv medlem
Om man är anställd brukar det man framställer under sin anställning (oavsett om man bygger bilar på Saab eller är webbredaktör på ett annat företag) tillhöra arbetsgivaren.

Om man hårddrar det så gäller det bara, såvitt jag förstått, om det framgår av anställningsavtalet eller om man kan anse att fotande är en del av tjänsten. Om jag jobbar med att skifta däck på bilar så skulle alltså inte däckfirman äga de bilder jag tar av bling-bling-fälgar under arbetstid. Sen kan förstås arbetsgivaren (med all rätt!) undra varför i allsin dar jag ägnar min arbetstid åt privat fotande, men det är en helt annan femma. (själv löser jag det genom att flexa ut 1/250 sek, eller vad det nu råkar bli - lite pilligt i tidredovisningen, men rätt ska vara rätt..;))

Däremot har man ju som sagt alltid kvar den ideella uphovsrätten, den går väl inte ens att överlåta till t.ex. en fd arbetsgivare.

Per
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om jag jobbar med att skifta däck på bilar så skulle alltså inte däckfirman äga de bilder jag tar av bling-bling-fälgar under arbetstid.
Nja, jag skrev med viss avsikt "under sin anställning" och inte "under sin arbetstid". Det finns ju folk som sysslar med privatsaker och hobbies under arbetstid, men det är ett annat problem -- det var ju inte det Maries fråga handlade om. I hennes fall var fotograferandet -- om jag inte missförstod -- en del av hennes jobb.
 
ANNONS