Annons

Har min 300D tappat en funktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
På vanliga Canon analogkameror har man möjlighet att välja mellan One Shot AF och nått som heter Al Servo AF.
Al Servo AF kan beskrivas som att när man trycker ner avtryckaren halvvägs så ställs skärpan in kontinuerligt, dvs. om man har en tex hund som kommer emot en så ställer den skärpan allteftersom jycken närmar sig.
Jag har dock inte hittat den möjligheten på 300D.
Är det bara jag som är fruktansvärt klantig eller finns inte denna funktion på 300D?
//
AnteV

Nej, den finns inte på 300D som inställningsmöjlighet. Däremot finns den, men kameran väljer själv one shot eller ai servo. Så man kan säga att kameran står i AI Fokus hela tiden..(som läget heter, när kameran får välja själv)

Ja "One-Shot" har man bara i läge: porträtt, landskap, närbild, porträtt svagt ljus och A-dep.
"AI-Servo" har man bara i läge: sport
"AI-Focus" har man bara i läge: helauto, blixt av, P, Tv, Av och M

Proboarder skrev:
Är väl typ "sportprogramet" som slår på den va?

Ja, sportprogrammet ligger i AI Servo konstant men i de "kreativa programmen" P, Tv, Av och M kickar servot igång om kameran "tror" att du vill ha det (AI - Artificiell Intelligens). Det fungerar för det mesta och det går att lura igång det manuellt genom att vinkla kameran fram och tillbaka mellan olika avstånd medan man håller avtryckaren i "halvnedtryckläge".

/Gerhard

ANNONS
Götaplatsens Foto