Annons

Har skaffat D100, har några frågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Nu har jag haft min D100 i två dagar och det är synnerligen trevligt.
Självklart skall jag testa och köra hårt med kameran för att lära mig hantera den men jag har några saker som jag för ögonblicket är osäker på.

Jag trodde att bilder i NEF-format var helt opåverkade men jag kan ändå justera vitbalansen i kameran. Jag undrar varför och vad sker om jag struntar i att justera vitbalans och sedan justerar i Capture (eller Phshp). Kan jag köra med dagsljusinställning i glödljus och sedan ändra i Capture utan att förlora information?

Finns det någon möjlighet att i Capture kunna få en större visningsbild när jag fotograferar med kameran kopplad till datorn? Bortsett från viewprogrammet förstås.

En lustig sak är att jag köpt en kamera för 18 papp med multifunktioner och finner att jag helst kör manuellt. Jag mäter med kamerans spotmätare -eller min lösa- och kontrollerar exponeringen med histogrammet. Härligt sätt att jobba på. Min SB-24 fungerar inte med TTL men det spelar ingen roll, jag ställer in blixten på manuellt (vanligen 1/16 effekt) och kontrollerar exponeringen i sökaren. Perfekt för modellbilder som behöver upplättning, eller bröllop för den delen.
Nu väntar jag bara på MB-100 och nätadaptern.

mipert skrev:
Nu har jag haft min D100 i två dagar och det är synnerligen trevligt.
Grattis!

Jag trodde att bilder i NEF-format var helt opåverkade men jag kan ändå justera vitbalansen i kameran. Jag undrar varför
Jag gissar att det beror på att om man vill batcha bilder så ställer man balansen vid fotograferingen. Men den går ju att ändra vid batchning efteråt, men det hänger ju på hur man vill jobba.

och vad sker om jag struntar i att justera vitbalans och sedan justerar i Capture (eller Phshp). Kan jag köra med dagsljusinställning i glödljus och sedan ändra i Capture utan att förlora information?
Vad jag har förstått så spelar det ingen roll i NEF-läge. Men å andra sidan är det nog bäst att ställa en custom-balans efter det ljus du befinner dig i.

Finns det någon möjlighet att i Capture kunna få en större visningsbild när jag fotograferar med kameran kopplad till datorn? Bortsett från viewprogrammet förstås.
Hmmm, det vet jag inte. Sitter på jobbet nu, kan kolla det i morgon.

En lustig sak är att jag köpt en kamera för 18 papp med multifunktioner och finner att jag helst kör manuellt. Jag mäter med kamerans spotmätare -eller min lösa- och kontrollerar exponeringen med histogrammet. Härligt sätt att jobba på. Min SB-24 fungerar inte med TTL men det spelar ingen roll, jag ställer in blixten på manuellt (vanligen 1/16 effekt) och kontrollerar exponeringen i sökaren. Perfekt för modellbilder som behöver upplättning, eller bröllop för den delen.
Jag mäter alltid manuellt, men när jag är bakis/slö/trött/stressad kör jag med tidautomatik. Alltid centrumvägd mätning.
Nu väntar jag bara på MB-100 och nätadaptern.
Batterigreppet är super, och med två ackar är det bara att plåta, plåta, plåta...

Re: Re: Har skaffat D100, har några frågor.

Calle S skrev:
Grattis!

Ja, så känns det att ha fått kameran i handen. Tack.

Nu börjar funktionerna sitta och jag har skappat ett arbetsflöde som fungerar. Nästa steg är att se om den nya RAW pluginen till pshp är bättre på att interpolera än vanlig storleksförändring. Adobe säger så.

En rolig sak är att jag börjar använda min 24:a mer. Den motsvarar min gamla 35:a och är finemang för de reportagemässiga bilder jag jobbar med just nu. Jag tar reklambilder för ett köpcenter. Och med D100 märks det verkligen hur skarp optiken är.
Lustigt att multifunktionskameran inte har en fungerande ljusmätare med äldre optik men med display och histogram spelar det ingen roll om jag skippar lös mätare.

Jag undrar över batteripacket, de två ackar som du använder, är det samma som följer med kameran? Om man inte är intresserad av det hutlöst dyra packet kan man väl lika gärna ha ett extra batteripack och byta? Jag har beställt från B&H -eftersom jag vill ha vertikalavtryck- men jag är intresserad av om det verkligen blir någon kapacitetsvinst.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Har skaffat D100, har några frågor.

mipert skrev:
Jag undrar över batteripacket, de två ackar som du använder, är det samma som följer med kameran?
Ja, det är samma. Ett följer med kameran, ett extra batteri kostar 645:- på Scandinavian.

Om man inte är intresserad av det hutlöst dyra packet kan man väl lika gärna ha ett extra batteripack och byta?
Ja, det går ju bra.

Jag har beställt från B&H -eftersom jag vill ha vertikalavtryck- men jag är intresserad av om det verkligen blir någon kapacitetsvinst.
Jag vet inte hur den funkar rent tekniskt; om den först drar ur det ena batteriet och sedan kör på det andra eller om den förbrukar båda samtidigt. Men en väldans massa bilder kan man ta utan att ladda dem. Och jag har ju alltid automatisk visning efter varje exponering.
En annan fördel med MB-D100 är att den även tar vanliga AA-batterier.

ANNONS
Götaplatsens Foto