Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har verkligen 24/2,8 D så dålig kantskärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Köpte ett begagnat 24mm 2.8D i helgen. Men får riktigt dålig kantskärpa...är det verkligen inte bättre än så här?

Bilden tagen på 2.8, ISO100 och 1/800 s. D7000.

Vet inte riktigt om det framgår så tydligt i den lilla exempelbilden...

Bilagor

• 11032012-DSC_3592-1.jpg
    11032012-DSC_3592-1.jpg
    72.6 KB · Visningar: 728
Låter märkligt. Jag körde själv samma objektiv på fullformat (D700) och hade inga problem med kanterna. Sedan brukar jag i och för sig sällan köra på så stor bländare utan stanna vid 5,6 eller 4 men om du har en DX-kamera så borde du inte märka av sämre kvalitet på kanterna.
Kan det vara så att objektivet är skadat?

Vet inte om det var hela bilden eller bara ett utsnitt. Är alla hörnen lika suddiga? Om inte så rör det sig om decentrering och då sitter något eller några linselement fel. Detta förekommer i nyproduktion men kan dyka upp efter att ett objektiv utsatts för stötar. Tyvärr måste objektivet tas isär för att fixas och detta kan kosta ca 3000:-.

Det är hela bilden som visas ovan. Tycker alla hörn verkar lika suddiga (kanske att de två i nedre hörnen är lite mer än de två övre).

Jag köpte det till ett lågt pris så det är ingen större förlust iofs. Har läst att just detta objektiv inte presterar så bra i kanterna men sannolikt är det något som inte stämmer på insidan med just mitt exemplar eftersom oskärpan är så markant.

Normalt bättre hörn

Jag har 24mm/2.8 och 20mm/2.8. Den första är rätt bra även på full öppning men 20mm kräver bländare 5.6 för att få skarpa hörn.
Efterson Fotosidan är begränsad till bilder i 400x400 pixel kan du väl ta ett klipp i mitten & ett i något hörn så blir det lättare att se.

Det där är helt klart sämre än vad 24/2,8 ger vid full öppning i hörnen på FF, så det är något lurt med ditt exemplar. De undre hörnen ser bra mycket oskarpare ut än de övre också.

Martin: observera att jag har D7000 (alltså inte FF). Men det borde inte göra någon skillnad?

ANNONS
Götaplatsens Foto