Annons

Hasselblad H1 !!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Nu har de släppt den ny bladaren, kika på www.hasselblad.se De har även släppt Zeiss som objektivleverantör. Autofokusmotor i objektiven, 1/800 blixtsynk och en del annat lull lull kommer inte göra den särskilt billig. Är det någon som har hört ett marknadspris?

/Erik

det står inget, men är det Fuji som gör objektiven? eller gör dom hela kameran? är det något på den som är tillverkat i Sverige?? ingen här som jobbar på Hasselblad och har lite skvaller? :)

Skönt med lite nytänkande även från Göteborg. Det vore ju kul om vi kan ha en kameratillverkare kvar att vara lite stolta över.

Jag tror de får det svårt... Pentax och Mamiya har redan etablerade, mer omfattande, 645AF-system, som dessutom (i varierande utsträckning) är bakåtkompatibla med deras gamla 645-system. Är man märkesfixerad eller vill ha USM-objektiv finns Contax 645.
Det unika är 645AF med centralslutarobjektiv och blixtsynk på 1/800. Och där finns ju Bronica (utan AF) och Rollei (1/1000 med vissa objektiv, visserligen 6x6, men med roterande 645-bakstycke som tillbehör) som konkurrenter.

Undrar om XPan-objektiven passar, de borde täcka 645.

Minolta + Hasselblad = sant!

Nu behöver jag inte skämmas längre för att jag brukar Minolta!

Autofokusmekaniken i H 1 kommer nämligen från Minolta!

Utvecklingskostnaden för den nya bladaren c:a
320 miljoner!

Priside' 55 000.

Jag kör dock vidare med min Minolta!

Inbyggd blixt? Ja, de lär väl i alla fall vara först med det så det kanske kan kallas för innovativt? Tittar man på bilderna i många magasin verkar ju rakt-på-blixt vara rätt poppis också, så det kanske är en efterfrågad funktion?

"- Den här upplättningsblixten är verkligen ett professionellt verktyg för de förhållanden vi talar om, säger Hasselblads vd, Göran Bernhoff."

Jag är skeptisk. Om man lägger ut 55000 på en kamera så köper man nog en ordentligt blixt också.
Formatet ändras till 6x4,5 också, betyder inte det att man måste tillverka helt ny optik?

Saxat från Kodak Image center i Gårda (GBG) "H1+80/2,8+mag+sökare Autofocus/6x4,5
leveransstart i november 2002
exkl. moms 57.500:- inkl. moms: 71.875:-"

Trevligt att dom gamla zeiss-objektiven skulle passa i komb. med adapter. Det är ändå fint att dom skippat zeiss som optikleverantör. Att ta 15 000:- för standardoptiken är absurt.
Vill man ha mer vidvinkel än 50(dvs mer än 28) så får man pröjsa 40 000. Förhoppningsvis blir det billigare nu med Fuji. Anledningen till att Hasselblad byter till Fuji är bl a att Fujis optik har visat sig vara bättre än Zeiss.

Ändå tycker jag att man hade kunnat förvänta sig mer av Hasselblad som inte presenterat en ny fullskalig och komplett mellanformatskameratyp sedan 1977.(x-pan är bara en nischkamera med mycket begränsat användningsområde som mellanformatare, grundkomstruktionen till Flexbody konstruerades inte av Hasselblad utan av I. Holmåsen) Med H1 presenterar Hasselblad inget nytt. Den är väldigt snarlik Contax 645 som till och med är bättre i vissa avseenden. Jag hade hoppats på en 6*6 med inbyggd formatväljare för 6*6, 6*4,5, 6*3 och 4*4. Det hade varit innovativt. Vad gäller den inbyggda blixten så verkar den nyheten bara vara en förändring för förändringens skull.

Tja, det är en Hasselblad, inte en Mamiya. Det innebär att om jag köper den, kommer jag inte att vara utan kamera för att den är på service jämt o ständigt.
Säga vad man vill; att Contax och Mamiya redan har 645:eek:r, men nu har Hasselblad det. Och hade jag pengarna, skulle valet vara väldans lätt.

Den nya bladaren låter ju intressant, mycket bra att man kan använda både CF och FE optik med adapter, undrar just hur mycket hus och mag av den nya kostar, någon som vet ?

Inte troligt att man kan använda FE-optik... det finns ju knappast någon slutare i huset, eftersom de vanliga objektiven har centralslutare.

Varför orkar ingen gå in på Hasselblads hemsida och läsa?
Citat från Hasselblads hemsida.
"The H1’s central lens shutter allows flash sync at all shutter speeds."

ANNONS
Götaplatsens Foto