Annons

Hasselblad kontra digitalt (småbild)

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad vill ni bevisa? Jag trodde det var konstaterat för ganska många år sedan att det digitala gått om film vad gäller upplösning. Det är dock fortfarande besvärligt att fotografera motsvarande ett ljusstarkt porträttobjektiv på storformat eller 6x9 digitalt, då det inte finns såna ojbektiv.

Såna här trådar var vanliga för några år sedan, men det är ju kul att de återuppstår :)
Javisst får man en känsla av deja vu?
 

Emaks

Aktiv medlem
I samma sensor/negativformat och med film ISO samma som inställt på digitalkameran är det väl ingen tvekan vem som vinner. Men det var det inte fråga om här. Utan mellanformat för film och småbild (24x36) för digitalkameran. Sen har frågan om högupplösande specialfilmer också kommit med i bilden och då är det inte lika givet.
 

Emaks

Aktiv medlem
Jovisst, men lik förbannat är det typ mobilkameranivå på upplösningen. Inget ont menat eftersom jag tycker att det är snyggt. Men det skulle förvåna mig extremt mycket om en högupplöst småbildsfilmruta skulle komma ens i närheten av en modern digital sensor med betydligt mindre upptagningsformat:) Och samma sak kan förstås översättas till trådens ämne. 6x6 är trots allt "bara" 3,6 gånger större yta än småbildsformatet.
Filerna från min Fujufilm X10 blir i princip lika stora som när jag scannar film i 2400 dpi (vilket är max praktisk upplösning min scanner klarar). Visst är kornet vad gäller dessa filmer på 100 ISO synligt, men upplösningen ser jag inte alls att den skulle vara så enastående mycket bättre i digitalkameran som du menar att det ska vara? Och då är det ändå en lite större kompaktsensor i X10. Frågan är hur det ser ut med en trumscanner, det är den jämförelsen man ska dra, ingen annan. Min bild kan du bortse från i jämförelsen, den är till för att visa vad man kan få ut av en ålderdomlig film scannad på en ganska billig scanner.
 

afe

Aktiv medlem
Jag trodde det också var utrett, men tydligen inte. Den diskussionen ledsnade jag på för tio år sedan, så tack för mig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Filerna från min Fujufilm X10 blir i princip lika stora som när jag scannar film i 2400 dpi (vilket är max praktisk upplösning min scanner klarar). Visst är kornet vad gäller dessa filmer på 100 ISO synligt, men upplösningen ser jag inte alls att den skulle vara så enastående mycket bättrte i digitalkameran som du menar? Och då är det ändå en lite större kompaktsensor i X10.
En X10 har i princip en 6 mbit sensor och inte särskilt bra upplösning på grund av Fuji's udda färgfilter.
Frågan var om en D800 kan mäta sig med en Hasselbladare med film.
Det blir lite annorlunda.
Äger själv en X-10 och skulle inte jämföra den med min 5DMKIII för det är som gärsdgårdserien mot proffsen.
 

Emaks

Aktiv medlem
En X10 har i princip en 6 mbit sensor och inte särskilt bra upplösning på grund av Fuji's udda färgfilter.
Frågan var om en D800 kan mäta sig med en Hasselbladare med film.
Det blir lite annorlunda.
Äger själv en X-10 och skulle inte jämföra den med min 5DMKIII för det är som gärsdgårdserien mot proffsen.
Nu få du nog läsa vad det var jag jämförde den med en gång till. Det var mina egna scannade småbildsfilmer från en film som anses som grovkornig för sin känslighet, detta som ett svar på en kommentar från Martin. Givetvis jämför jag inte den med din fina 5DMKIII.
Hälsn, Nils/
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den här frågan lär inte ha någon objektiv lösning då upplösning på en film med slumpmässiga korn mot en skarp upplösningsgräns (Nykvist) inte kan göras objektivt. Subjektiva intryck kan diskuteras länge.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag tycker alla dessa tester som ställer 1950-talsteknik mot 2000-talsteknik bekräftar samma sak: kör analogt. Det är uppenbarligen tillräckligt bra. Det är sjukt kul. Och du slipper köpa nya prylar nästa säsong.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker alla dessa tester som ställer 1950-talsteknik mot 2000-talsteknik bekräftar samma sak: kör analogt. Det är uppenbarligen tillräckligt bra. Det är sjukt kul. Och du slipper köpa nya prylar nästa säsong.
Behöver och behöver - köpa nytt alltså. Det kanske man inte behöver om man kör analogt, men handen på hjärtat, är det inte så att med den flytt mot det digitala som skett så har marknaden översvämmats av fantastiskt fina och tidigare eftertraktade gamla analoga kameror som folk nu städat ut under 10 års tid. Undrar om inte många analogfreaks köper mer grejor idag än många digitalfotografer - av rena ha och samlarskäl. Många digitalfotografer ser väl heller inga större incitament att uppgradera idag utan det verkar ju faktiskt plana ut en del nu - det är väl det som är kamerabranschens stora utmaning.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Lägg sen till att en bra skanner kostar apmycket så blir det inte lika roligt, kostnadsmässigt sett.
Nu hamnar vi väldigt långt off topic, men jag tycker det räcker gott med en flatbädd för 120-printar upp till 40x40. För småbild finns det mycket prisvärda filmskannrar.

Fast egentligen ska man köra analogt rakt igenom. Förstoringsapparaterna är snorbillliga (gratis). Känslan att printa med en Leitz går inte av för hackor, och det gör inte resultatet heller. Och när jag jämför mina digitala utskriftskostnader (patroner, papper, Crimson-fakturor) med de analoga så är de sistnämnda betydligt billigare. Och finare. Och roligare att ta fram. Och så vidare.

I slutändan handlar det om mycket annat än skärpan och upplösningen.

Men som sagt, nu är vi sjömil off topic.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nåja, kolla den här länken: http://www.lpfoto.se/ under fliken toppnoteringar så ser du "Leica IIIG Svart Såld för 440.000:-"

Men för under 1000 spänn kan man ofta få sig både en Nikon F3 eller F4 om man nu vill det och en massa andra kul grejor för en hanterlig mängd hundralappar. Kul med deras auktionsloggar som visar vad som sålts och för hur mycket.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu hamnar vi väldigt långt off topic, men jag tycker det räcker gott med en flatbädd för 120-printar upp till 40x40. För småbild finns det mycket prisvärda filmskannrar.

Fast egentligen ska man köra analogt rakt igenom. Förstoringsapparaterna är snorbillliga (gratis). Känslan att printa med en Leitz går inte av för hackor, och det gör inte resultatet heller. Och när jag jämför mina digitala utskriftskostnader (patroner, papper, Crimson-fakturor) med de analoga så är de sistnämnda betydligt billigare. Och finare. Och roligare att ta fram. Och så vidare.

I slutändan handlar det om mycket annat än skärpan och upplösningen.

Men som sagt, nu är vi sjömil off topic.
Är analogt verkligen billigare? Det tar längre tid att framkalla och kopiera analogt än att göra digital efterbehandling så räknar du in din arbetstid tror jag inte att du vinner något.

Att det skulle vara mera känsla att fotografera med en gammal bladare köper jag inte. Med modern teknik kan jag direkt ta upp bilden från kameran på en bildskärm eller surfplatta för att bedöma resultatet. Jag kan enkelt kaibrera färgåtergivning så att jag har kontroll hela vägen från motiv till färdig bild. Jag kan även variera iso, exponering och "framkallning"/rawkonvertering individuellt för varje bild ungefär på samma sätt som om man hade haft storformat och arbetat med zonsystmet och exponerat och framkallat varje filmblad optimalt.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Är analogt verkligen billigare? Det tar längre tid att framkalla och kopiera analogt än att göra digital efterbehandling så räknar du in din arbetstid tror jag inte att du vinner något.
Arbetstid? Jag trodde vi diskuterade lustfylld fotografering. Yrkesfoto är något annat, då kör alla digitalt för att det är snabbt och förutsägbart.

Och angående känsla: det är inte bättre känsla i analogt, men det är en annan känsla.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu hamnar vi väldigt långt off topic, men jag tycker det räcker gott med en flatbädd för 120-printar upp till 40x40. För småbild finns det mycket prisvärda filmskannrar.

Fast egentligen ska man köra analogt rakt igenom. Förstoringsapparaterna är snorbillliga (gratis). Känslan att printa med en Leitz går inte av för hackor, och det gör inte resultatet heller. Och när jag jämför mina digitala utskriftskostnader (patroner, papper, Crimson-fakturor) med de analoga så är de sistnämnda betydligt billigare. Och finare. Och roligare att ta fram. Och så vidare.

I slutändan handlar det om mycket annat än skärpan och upplösningen.

Men som sagt, nu är vi sjömil off topic.
Tror du faktiskt inte är så långt från ämnet (topic för alla icke svensktalande).
för de som har foto som yrke är verktygen viktiga eftersom de påverkar arbetsflödet och den tid man måste lägga på ett uppdrag.
För de flesta av oss som är främst amatörer och har det som hobby spelar det ingen roll. Vi kopplar av med foto.
Jag tycker det är roligt att många som knappt var födda när vi bara hade analog fotografi nu provar på och blir bitna av denna över 150 år gamla teknologi. Fast de kunde inte fuska i skanners och Photoshop förstås.
Många av oss har provat på det analoga fotograferandet på den tid det inte fanns något annat. Vi har stått i mörkrummet och svabbat.
Själv köpte jag snabbt det digitala för jag fick nya möjligheter och slapp rödljus och blanda ångande kemikalier.
Det analoga fotograferandet är kanske mer ärligt. Det går inte att förändra resultatet så radikalt som med digitalt om man nu inte skannar och kör Photoshop.

Att den digital tekniken gett oss kameror och nya objektiv som presterar i en klass som äldre kameror och objektiv inte kan mäta sig med får man se som fakta.

Nu verkar ju de flesta fokusera på känslan och inte på det slutgiltiga resultatet som jag från början trodde var fokus.

Personligen gillar jag Michael Reichmanns sätt att testa. Det är mindre artificiellt än pixel peeping.
Så kör igenom varje kamera enligt bästa möjliga arbetsprocess. Skriv sedan ut bilden i tillräckligt stort format och låt några kunniga personer resultatet i ett blindtest.

Nu passar en jämförelse mellan 6X6 och en 24X36 digital dåligt efter som den senare måste beskäras ordentligt till 24X24 för att ge samma bild.

Om man nu gör en sådan test, den ena eventuellt gjord i mörkrummet och en annan tagen med digitalkamera och utskriven på liknande papper så är det frågan om man kan se skillnaden.
Jag tror det är ganska lätt att se skillnaden.

Skannar man in 6X6 negativet med en tillräckligt bra skanner och sedan låter den gå igenom bildbehandling före utskrift blir det nog betydligt svårare.

Jag var på en utställning från National Geographic i Wien efter Nyår. Det var bilder från 1850-1960.
Där är varje bild original och tagen med en analog kamera och kopierade med den teknik man hade vid tiden bilden var tagen.
Visst ser man skillnaden i teknologi och bildstorlek under de här 110 åren. Fast den analoga känsla i bilden man själv känner igen från mörkrummet är tydlig.

Om man nu fotar analogt och sedan skannar in negativet och kör resten digitalt så vill jag påstå att den känslan går förlorad även om kvalitén i bilden förmodligen ökar.

Jag har en gammal Leica R3 i skåpet och visst har kameran en viss känsla i avtrycket om med sin kropp i mässing.
När det gäller bildkvalitet jämfört med mina nya kameror får den t.o.m. kämpa för att åstadkomma något som motsvarar min Fuji X-20 som väl får klassas som en kompakt.
Jämför man sedan med mer avancerade kameror från den senaste generation ökar skillnaden ytterligare.

Så min fråga till er som hyllar det analoga fotograferandet är.

1. Är det de gamla kamerorna och deras känsla som är nöjet? Sedan när ni framkallat bilden kör ni resten digitalt?

2. Kör ni hela vägen analogt och det är en bild på silverpapper som som är det som får er att känna er nöjda?
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
1. Är det de gamla kamerorna och deras känsla som är nöjet? Sedan när ni framkallat bilden kör ni resten digitalt?

2. Kör ni hela vägen analogt och det är en bild på silverpapper som som är det som får er att känna er nöjda?
1. Det är bildberättandet som är målet. Men det är den analoga processen som är nöjet, från att ta bilden, framkalla den och kopiera den på papper i en passande storlek. Den analoga processen är helt väsensskild från den digitala. Långsam, närvarande och oavbruten. Jag använder regelbundet båda processerna, men den analoga arbetsmetoden är mer spännande.

2. Jag kör analogt hela vägen från klick till print, men använder också skannrar vid behov. Svårt att dunka upp en fiberprint på nätet.
 
Senast ändrad:

Garrard

Medlem
Rolleiflex 6x6

I början av 90talet vann jag och några vänner 10.000 på en trisslott. Jag köpte mig en 2ögd Rolleiflex för 2000:- Billigare än en Hasselblad och jag fick prova 6x6.
Jag trodde fram till att jag sett bilderna från andra mellanformatskameror jag ägde senare; Bronica och Fuji. Att bilderna skulle bli lika i färgerna. Det blir dem inte. Rolleiflex linsen har ett otroligt mjukt sätt att återge färger. Inte lika skarp som Fujin men att återskapa bilderna jag får med denna kamera digitalt skulle ta lång tid, med arbete i ett bildbehandlingsprogram.

Det pratas om att scannas. Men tar man bilder på film, be om en kontaktkarta, välj de bilder du är nöjd med och beställ papperskopior. Är man sugen på analogt så kör. Värdet tycker inte jag ligger i skillnaden i upplösning utan i känslan.
Ta några bilder på samma motiv med digitalt och analogt. Gör papperskopior och jämför om det analoga tillför bilden något.
 

Johan Carlström

Aktiv medlem
Nu vill jag inte starta nån slags krig här. Den digitala tekniken har kommit väldigt långt och ger väldigt fin kvalitet, men det finns väldigt mycket myter om hur kass film är på alla vis. En 20D är inte i närheten av mellanformat. Jag har en 300D (lite färre pixlar) och den ger inte i närheten av den kvalitet som jag får från 6x6 och en flatbädd ens. Jag tycker de där jämförelserna på luminus landscape verkar lite skumma faktiskt. Att 3 megapix skulle vara bättre än ett småbildsdia. Jag är lite skeptisk faktiskt. Jag vet inte om ni såg nick brants bilder på fotografiska för ett tag sedan (analogt 6x7). Men vissa av dem var ju föstorade till över tre meter men såg ändå fantastiska ut.

Jag tror det är sällan man som amatör trycker bilder som är så stora att nikon D800 och hasselblads 6x6 inte räcker till. Däremot så är det ju ganska annorlunda att fota med dem. Och bilderna får en annan karaktär. Själv gillar jag både att fota med mekaniska kameror och filmens karaktär tillräckligt mycket för att det skall vara värt besväret. Sen att folk tror att deras iphone ger högre upplösning (vilket dom gör på riktigt) får mig mest att skratta. Tom analog småbild kan ge riktigt fina bilder som tål förstoring.

Kan man inte få skarpa bilder med film kan man nog inte det med digitalt heller. Den stora fördelen som jag ser med digitalt är möjligheten att fota i svagt ljus. Där har den tekniska kvaliteten verkligen flyttats fram.
 
ANNONS