Annons

HDR-fotografering [sammanfogade trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, tack för tipset!
Det verkar vara delade meningar om huruvida det räcker med 3 bilder eller om man ska ha fler. Man får väl prova sig fram själv då. Problemet med att behöva ta resten av bilderna manuellt (när man använt gaffling och vill ha fler) är ju att det lätt blir rörelseoskärpa. På d7000, iaf, måste man ju hålla ner exponeringskompensations-knappen och snurra på hjulet. Och då vet man inte ens vilka exponeringar som redan har tagits med gafflingen.

Det där som stod i tråden om att man kan ta en vanlig bild och kopiera o lägga olika exponeringar på (i tex camera raw), och sedan lägga ihop bilderna till en HDR har jag inte tänkt på. Blir resultatet verkligen bra? Antagligen inte eftersom de flesta inte går den vägen. Någon som testat?
 
Antal bilder som behövs beror ju helt på motivet, hur stor skillnad det är mellan ljusa och mörka partier.
I vissa fall kan man ta fram två exponeringar ur samma RAW fil med bra resultat, men då ser man ju det i RAW programmet på en gång om det räcker eller inte att få fram tex himlen välexponerad på ena bilden och marken , om den är mörk, normalt exponerad på den andra exponeringen man gör.

Photomatix, som är ett vanligt program för HDR har även en enklare exponeringsblandningsfunktion som heter Fusion om man bara vill blanda exponeringar istället för att Tonmappa.
 
Enkligt vissa testar kan man få ut 14 stop ur en enda rawbild från en D7000. Bara det räcker hur långt som helst, speciellt med tanke på hur fint bruset är i lågdagrarna från den kameran. Men sen om man sen kör tre bilder gaffling på det (eller tillomed två, alltså skippar mittenbilden) så kommer man komma upp i 18 stop. Känns som det räcker till det aboslut mesta iaf. Men som sagt, det beror på motivet också. Har ju faktiskt sett folk som mepprar nio bilder med sin D700 en molning vinterdag, snacka om att fota pärlor till svinen. ;\
 
Jag har gjort en del HDR ur en exponering genom att exportera 2-3 kopior av samma bild med olika exponering. Det går att få mycket bra resultat om det är så att en bild inte riktigt räcker till och man vill ha ett naturligt utseende ändå. Vill man ha lite coola tonemap-effekter får man dock lite problem med brus på ett helt annat sätt än annars. Min teori är att eftersom bruset som i vanliga fall utjämnas tack vare de olika exponeringarna här förstärks eftersom det är samma brus i alla bilderna.

Jag använder också Photomatix
 
Jo Photomatix kan fuska och göra tre "exponeringar" automatiskt ur en och samma rawfil så man kan tonmappa den.

Photomatix har även en tonmappningsplugg till Photoshop om man vill testa på vilken bild som helst som är uppe i Photoshop.

Jag har använt den på en vanlig jpg här tex ...
 

Bilagor

  • running_levels_400.jpg
    running_levels_400.jpg
    52.9 KB · Visningar: 755
Anledningen till att man (på vissa ställen!) ser att fler än tre exponeringar rekommenderas är att många tydligen använder jpg för att köra HDR. Detta är fullständigt vansinne, av många orsaker - jag orkar inte räkna upp alla. Men den viktigaste är iaf att en jpg (med normala inställningar i kameran) bara har ett litet, litet avsnitt mitt i omfånget som går att använda till något vettigt. Ytterkanterna, både uppåt högdager och neråt djupa skuggor är förstörda i tre olika steg i kamerans efterbehandling - steg som inte går att "räkna baklänges" för att komma till en linjär bild igen.

Med råfiler som utgångspunkt får du en mycket bättre kvalitet på resultatet av att använda TVÅ exponeringar, -2 och +2, än vad du får av att använda fem st jpg-filer med normala kamerainställningar.

VILL du absolut använda jpg så ställ ner "kontrast" på -3, och använd "neutral" som utgångspunkt. Då räcker tre filer till samma linjära omfång som fem med en inställning med hög kontrast.
 
Pers bild bevisar att det går alldeles utmärkt att få en "hdr"-bild med hjälp av enbart en jpg. För det är ju ändå så att 95% av dom som håller på med hdr bara är ute efter tonemapping-effekten, inte högt dynamiskt omfång.
Typ därför som iaf jag irreterar mig ganska mycket på den här "hdr"-kulturen som funnits ett par år nu..
 
Manipulation som manipulation, det är väl i grunden ointressant hur man gått tillväga om man nu är nöjd med resultatet.
 
HDR med D3100

Hej!

Är väldigt angelägen att lära mig fota i HDR med min D3100 och har sökt runt på nätet efter guider osv, men utan riktigt resultat.

Därför vänder jag mig till er nu om hur man gör, finns det någon guide eller något? har försökt ändra lite på exponeringskomp men tycker jag inte ser någon skillnad.

Tacksam för tips!
 
Stativ och fjärrutlösare är bra att av vid HDR bildtagning (bilder tas med olika exponeringsgrad). Men eftersom din d3100 inte har sådan funktion inbyggd måste du ändra det manuellt – eller så kan du skaffa en extern kontrollenhet med vars hjälp HDR funktionen går att få. Promote Control i nedanstående länk är en sådan makapär. Med denna går det att få till exponeringssteg enligt tycke o smak – och det maximala antalet bilder som går att ta med olika exponering är ganska fritt...

Promote Control:
http://www.promotesystems.com/products/Promote-Control.html
 
Ha kameran i bländarprioritet (A) och ta bilder där exponeringskompensation varieras. Vanligen brukar +-2ev vara den maximala steglängden hos kameror med denna HDR funktion. Så, antag att du fotograferar i stark dagsljus, varmed dynamikomfånget säkert är väldigt hög (dvs stor variation i ljushetsgrad från mörka områden till sol), är det i alla fall bra att börja med +-2ev variation (en normal exponering (0ev) och en under och en över (-2ev och +2ev)). Om de tre bilderna inte täcker hela dynamikomfånget måste man öka steglängden. Givetvis går det även att ta fler bilder med olika exponering för att få större täckning, men detta är givetvis mödosamt om man måste ändra manuellt. Promote Control apparaten som jag nämnt tidigare lär göra det väldigt enkelt att ta många bilder (fler än tre) i tät följd med olika exponeringsgrad.
 
Senast ändrad:
Ett annat "fusk" är att fota i RAW. Ta en normalexponerad bild vid fototillfället. I RAW-behandlingsprogrammet (t.ex. Lightroom) gör du en underexponerad och en överexponerad kopia av originalet, så att du får totalt ex av samma bild, med olika exponering. Sen är det bara att slå ihop dem i lämpligt HDR-program.

Det råder nog delade meningar om huruvida det brukar bli bra med denna teknik, men det är iaf ett alternativ.

Lycka till!

/Eric
 
hdr

Hej !!! När jag har tonappat bilderna så blir det mycket brus i bilden går det att göra något åt eller vad gör jag för fel någon som kan tala om det?

MVH Tarragona
 
Svårt att svara på... Vad har du för kamera, vilka inställningar har du när du gör HDR? T.ex. iso. Hur många bilder utgår du från när du tonemappar?

Men när det gäller brus så finns det plugins för PS som reducerar brus ganska bra. T.ex. Imagenomic Noiceware.
 
ANNONS