Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hemsida: HTML eller flash-kod för bildarkiv

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Jag har nu en plats på ett webhotell och vill därför göra en hemsida, där det ska gå att visa bilder som eventuella köpare ska kunna titta på UTAN att kunna ladda ner bilderna.
Dessvärre är mina kunskaper om html väldigt begränsade och flash vet jag ingenting om.

Finns någon färdig kod som är tillgänglig att bara klistra in?
Helst i flash men vanlig HTML kan fungera också..

Många webbhotell (t ex www.one.com som jag själv använder) har färdiga bildgallerier som man kan använda, och förstås anpassa.

Många bildprogram har automatiska funktioner för att bygga webbgallerier, t ex Iview, Iphoto, Picasa osv.

Jag använder one.com också.
Men en sida i flash är väl att föredra - försvåra nerladdning, snyggare layout etc.

Tycker du bildgalleriet fungerar bra? Länka gärna till din sida. Vore ju lite roligare med något lite mer personligt kanske.

Jag har gjort ett antal hemsidor där vissa har haft fotogallerier,
både i html och flash.

Hmm, man kan ALLTID sno, inte ladda ned, en bild om man vill.

En sida som jag gjort har galleri där den stora bilden försvinner om man
tar muspekaren från minatyren.

Men men, vill någon ha den är det bara "printscreen" när bilden är framme så är den deras.

Man kan ha en liten text mitt i bilden, tråkigt men bra.

MVH Julle.

Jag har nu en plats på ett webhotell och vill därför göra en hemsida, där det ska gå att visa bilder som eventuella köpare ska kunna titta på UTAN att kunna ladda ner bilderna.
Dessvärre är mina kunskaper om html väldigt begränsade och flash vet jag ingenting om.

Finns någon färdig kod som är tillgänglig att bara klistra in?
Helst i flash men vanlig HTML kan fungera också..

Tyvärr är det så att om bilderna går att se så går det också att ladda ner dem. Flash gör det hela lite svårare, men vill man ha bilden så är det ju bara att trycka på "print screen" och klistra in i en bildbehandlare eller liknande.

Med andra ord; lägger du upp bilderna på Internet så får du också räkna med risken att folk kan ladda ner dem.

Ett bra flash-arkiv som jag skulle kunna rekommendera är SimpleViewer (http://www.airtightinteractive.com/simpleviewer/). Det är flashbaserat, lätt att installera och använda - ingen PHP, ASP eller liknande kod behövs så det funkar på alla webbhotell. Man måste tyvärr manuellt spara ner både en stor bild och tumnagel, men annars är det bara att ladda upp filerna och lägga in filnamn + beskrivning i en XML-fil. Det kanske låter krångligt med XML, men man behöver inte kunna XML för att lägga in filer, bara att titta på exempelfilen, kopiera och klistra.

Jag använder SimpleViewer på http://www.pripyat.nu (vars galleri för närvarande är ganska tomt, men fylls på med någon bild då och då) och var positivt överraskad över hur enkelt det var att använda. Det är också snyggt och elegant, rent och snyggt, så tekniken stjäl inte uppmärksamhet från bilderna.

Jag har gjort ett antal hemsidor där vissa har haft fotogallerier,
både i html och flash.

Hmm, man kan ALLTID sno, inte ladda ned, en bild om man vill.

En sida som jag gjort har galleri där den stora bilden försvinner om man
tar muspekaren från minatyren.

Men men, vill någon ha den är det bara "printscreen" när bilden är framme så är den deras.

Man kan ha en liten text mitt i bilden, tråkigt men bra.

MVH Julle.
Jao jo jag vet att det är omöjligt att hindra, men man kan iallefall göra det svårare.

Har du gjort något i flash?

Jag använder one.com också.
Men en sida i flash är väl att föredra - försvåra nerladdning, snyggare layout etc.

Tycker du bildgalleriet fungerar bra? Länka gärna till din sida. Vore ju lite roligare med något lite mer personligt kanske.
Jag är visserligen inte expert på sånt här, men jag trodde att gallerierna hons one.com var gjorda i flash. Jag har inte använt funktionen speciellt mycket, men slängde upp några bilder på pix.huledal.se om du vill titta. Det är i alla fall väldigt enkelt att hantera och man kan ställa in behörighet så att bara utvalda kan logga in och se bilderna i ett speciellt album.

Om man gillar designen på SimpleViewer men inte vill mecka till bilderna själv, så kan man istället använda Porta:

http://stegmann.dk/mikkel/porta/

Det använder SimpleViewer i botten (och ger även rena HTML-sidor) samt tar hand om att skapa bilder och tumnaglar i rätt storlek.

Jag använder det själv i mina album:

http://erro.se

Tyvärr är det så att om bilderna går att se så går det också att ladda ner dem. Flash gör det hela lite svårare, men vill man ha bilden så är det ju bara att trycka på "print screen" och klistra in i en bildbehandlare eller liknande.

Med andra ord; lägger du upp bilderna på Internet så får du också räkna med risken att folk kan ladda ner dem.

Ett bra flash-arkiv som jag skulle kunna rekommendera är SimpleViewer (http://www.airtightinteractive.com/simpleviewer/). Det är flashbaserat, lätt att installera och använda - ingen PHP, ASP eller liknande kod behövs så det funkar på alla webbhotell. Man måste tyvärr manuellt spara ner både en stor bild och tumnagel, men annars är det bara att ladda upp filerna och lägga in filnamn + beskrivning i en XML-fil. Det kanske låter krångligt med XML, men man behöver inte kunna XML för att lägga in filer, bara att titta på exempelfilen, kopiera och klistra.

Jag använder SimpleViewer på http://www.pripyat.nu (vars galleri för närvarande är ganska tomt, men fylls på med någon bild då och då) och var positivt överraskad över hur enkelt det var att använda. Det är också snyggt och elegant, rent och snyggt, så tekniken stjäl inte uppmärksamhet från bilderna.

Har någon testat att köpa en mall från http://www.mallkungen.se/ ??

Går det att ändra texten i menyer etc på ett enkelt sätt?
Måste man göra egna bakgrundsbilder eller ingår bilderna i priset på mallen?

Ett annat alternativ för att skapa egna flash-album är det här: www.coffeecup.com/photo-gallery/ Jag har inte testat det själv, men har sett andra använda det på sina webbsajter.

Jag gillade one.com:s galleri i egenskap av "gratistjänst". Dessvärre var det ju bara att högerklicka på bilden och spara jpg:en rakt ner på hårddisken.

Annars tycker jag Tim Flach har en av de snyggaste och enklaste sidorna av alla fotografer..

Tänk att denna diskussion ständigt dyker upp, gång efter gång...

Om du kan se en bild på din skärm så HAR du redan bilden i din dator. Det är ju liksom hela grejen med Internet... att förmedla information. Vill man inte att andra ska ta del av ens bilder (eller text, eller annat) ska man inte lägga upp dem på nätet.

Rent juridiskt så får man alltså en kopia på de bilder som visas på en sida (den som skapat sidan ger dig dessa kopior). De får du använda för privat bruk, d.v.s. du får titta på dem med webläsaren, du får skriva ut dem och hänga upp dem på väggen hemma och du får manipulera sönder dem hur mycket du vill i Photoshop. Vad du däremot INTE får göra är att i din tur publicera dem utan tillstånd från den som innehar upphovsrätten. Du har fått en kopia av en bild, men du har däremot inte fått rättigheten till bilden. Att folk sedan missbrukar detta är ju en annan sak...

Jag bara undrar varför folk är så rädda för att nån ska "ladda ner" ens bilder som man själv valt att publicera på internet...

ANNONS
Götaplatsens Foto