Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
Med den mängd bilder jag hade tänkt lägga upp tycker jag dock att det är det lättaste sättet. Skall man lösa det med vanliga menyer så blir det mer klickande och inte riktigt lika strukturerat. Har jag rätt?

Niklas

Borde du inte skrivit detta i ett annat forum? Sorry, kandes bara som om det inte riktigt hade med digital efterbehandling att gora..

Angaende din hemsida sa gillar jag inte alls menyn. DEt ar oki med undermenyer och sa men sjalva utseende. Data-trakigt. Du kan behalla strukturen men gora menyn lite mer intressantare sa at den smalter in i sidan pa ett battre satt.

Rutan mest sedda kort ligger ocksa utanfor ramen.
Och valkommen-texten kan du skjuta in lite mer fran ramen..

Annars tycker jag att sidan ar enkel och trevlig. Bra jobbat forstatt sa!

Japp, be forumvärden flytta tråden.

Det är fina och rena sidor. Helt OK.

Är det bara för att lagra bilderna eller vill du sälja? Det framgår inte. Det finns inga kontaktuppgifter så man kan fråga eller kontakta dig.

Text kan alltid rensas. Jämför med nedan. Säger din lite mer omständliga text mer än detta?
"Jag heter Niklas Berntsson. Här visar jag mina bilder. Resesidorna innehåller bilder från många exotiska platser".
Jag menar alltså logiken, som exempel: Hur ska jag kunna lista ut vad du heter innan jag läst namnet?
Tycker du inte om dina bilder ska du inte visa dem. Annars visar du dem bara utan att ursäkta dig.

Varför heter du ww?

Kul med bilder från exotiska platser. Lycka till med webbsidorna

Sidan är alltså fortfarande under konstruktion, har en hel del som skall läggas till och antagligen en hel del som skall tas bort. Menyn måste ses över...

Skall se över sidan, återkommer igen när jag anser att den är klar (men fortsätt gärna att ge kritik).

Anledningen till sidan är bara att visa bilder - INTE att sälja.

Niklas

Senast ändrad:
Border för table'n MyTable ser inte bra ut alls, logon tar lite lång tid att ladda och gillar inte den gråa färgen på login-rutorna riktigt, annars ser det bra ut.

och får man fråga varför du har 4 css-filer?

Man kan använda vilket man vill beroende på syfte.
Svenska akademin:
"webbplats, sajt, webbsida och ingångssida". Alla orden används och alla är korrekta broende på vad man avser, även om sajt är en vardaglig term som kan användas exempelvis på ett forum, där kan man förövrigt använda hemsida som namn också även om det kan betyda lite olika saker.

Sen är inte jag fanatiker som ids att ständigt anmärka på andra om text på forum. Det är en viss skillnad här mot mer genomarbetad text. Fast de som gör det kan bli lite extra granskade sen när de ganska säkert förr eller senare skriver fel. :--)

Senast ändrad:
Sidan validerar inte (du kan bespara dig många framtida problem med korrekt kod, då vet du också om du gjort rätt eller om någon besökares obskyra webbläsare är buggig).

Jag tycker sidan kändes väl så tungladdad, själv brukar jag sikta på att den kompletta sidan med bilder, stilmallar och innehåll inte går över ca. 50-60kb (bara din banner är på 210kb), jag håller dock inte såå hårt på det, om innehållet (content is king) kräver det så får det bli större.

Sidan skalar också rätt dåligt, det blir sidoscroll med mindre skärm än 1024x768, försök få det att funka utan sidoscroll åtminstone ned till 800x600. Jag har 1024x768 och har jag min "sidebar" utfälld så försvinner en tredjedel av din sidan ut till höger.

Din navigering är tämligen överskådlig och ger en bra överskådlighet av webbplatsen. Men den lider av ett stort problem. Den är bara överskådlig för oss "vanliga dödliga" med skript-kompatibla webbläsare, medans sökmotorer och sådana spindlar inte kan följa dina länkar och indexera sidorna som de leder till. Häng aldrig upp navigeringen på skript! För du vill väl att dina sidor, inte bara den första, skall kunna sökas?

Jag tycker också att du på några ställen satt väl så liten text i kombination med alltför låg kontrast mellan text/bakgrund. Detta är antagligen en konsekvens av att du angett typsnittet Verdana, detta tysnitt är större än andra och lurar en att sätta storleken mindre, vill du att det skall se ut som 12px Arial, sätt då det och inte 10px Verdana. Dessutom, alla har inte samma uppsättning typsnitt installerat, jag har Helvetica som std för familjen "sans-serif" - se liten bifogad dump. Mitt råd är att du skippar typsnitten och bara anger sans-serif, justera sedan teckenstorlekar så att du tycker det ser bra ut, med bara sans-serif så ökar chanserna att det också ser bra ut för andra, du kör inte heller över besökares egna inställningar för std-typsnitt i de fall de råkar ha ditt specifierade typsnitt installerat.

Gatufoten skrev:
Man kan använda vilket man vill beroende på syfte.
Svenska akademin:
"webbplats, sajt, webbsida och ingångssida". Alla orden används och alla är korrekta broende på vad man avser, även om sajt är en vardaglig term som kan användas exempelvis på ett forum, där kan man förövrigt använda hemsida som namn också även om det kan betyda lite olika saker.

Sen är inte jag fanatiker som ids att ständigt anmärka på andra om text på forum. Det är en viss skillnad här mot mer genomarbetad text. Fast de som gör det kan bli lite extra granskade sen när de ganska säkert förr eller senare skriver fel. :--)

Garv, jorå, du har rätt. Jag brukar inte heller vara sån fanatiskt nitisk person. Fast det vore skönt om man skiljde på hemsida och webbplats som begrepp. Så kunde man be nån "titta på min hemsida" och bara mena startsidan. Och "titta på min webbplats" och mena hela tjofräset.

I övrigt tycker jag niklas hela webbplats funkar. Kritiken mot menyn är befogad även om jag förstår hur du tänkt Niklas. Men mer "webbigt" utseende och funktion är ändå bättre. Större kan den oxå vara. Kolla på denna Unicef-sidan för en effektiv meny.

Jag skulle ändrat taglinen från "min sida utåt" till nåt som anknyter mer till foton, om det är det som ska presenteras. Syftet med en tagline är ju oftast att sammanfatta vad sidan erbjuder.

Min erfarenhet är att du inte får medlemmar på en privat sida så där kommer du att bränna krut i onödan.

Snyggt med ett kraftfullt sidhuvud. Kan man inte få klicka även i de bilderna och hamna i albumet?

pastorove skrev:
Min erfarenhet är att du inte får medlemmar på en privat sida så där kommer du att bränna krut i onödan.

Största anledningen till inloggning är egentligen att jag vill lära mig php lite bätte.

Jag har funderat mycket över menyn och det är svårt att bygga upp en sida som är hyffsat överskådlig om man vill lägga till många undermenyer. Gör man som i UNICEFS sida blir det ett väldigt klickande och på varje länk man klickar på månste sidan laddas på nytt.

Det med sökmotorn stämmer ju faktiskt, men huvudsaken är att dom indexierar första sidan.

Tack för kommentarerna, give me MORE!

steelneck skrev:

Sidan skalar också rätt dåligt, det blir sidoscroll med mindre skärm än 1024x768, försök få det att funka utan sidoscroll åtminstone ned till 800x600. Jag har 1024x768 och har jag min "sidebar" utfälld så försvinner en tredjedel av din sidan ut till höger.

Till att börja med: TACK

Skall jag vara ärlig så bryr jag mig inte om att anpassa sidan till 800x600 (detta var ett medvetet val), men självklart skall sidan passa för 1024x768 - detta skall åtgärdas snarast.

NiklasBerntsson skrev:
Skall jag vara ärlig så bryr jag mig inte om att anpassa sidan till 800x600 (detta var ett medvetet val), men självklart skall sidan passa för 1024x768 - detta skall åtgärdas snarast.

Du missförstod, eller så var jag otydlig, nå, vilket som.. Det blir inte sidoscroll i 1024 normalt, men har jag en "sidebar" utfälld, vilket många har, så försvinner en del av sidan. Å du kan ju inte veta hur bred min eller någon annans sidebar är. Men en extremt bred sådan så skulle det bli sidoscroll även med en upplösning på 2048.

Ok. Då är jag med vad du menar. Men när jag testade i Firefox / IE så blir det faktiskt en liten liten scroll horisontellt och den skall bort.

NiklasBerntsson skrev:
Till att börja med: TACK

800x600 blir det om man inte kör fullskärm, det ska väl inte vara omöjligt att göra sidan skalbar?

Sidan var trög att ladda. Banta!

Menyn gillar jag, snabb och enkel att navigera. Men varför i hela världen vill du att den ska se ut som i windows? Att sökmotorer inte kan hitta undersidorna gör inget, målgruppen är väl vänner, kollergor etc?

iSolen.se skrev:
800x600 blir det om man inte kör fullskärm, det ska väl inte vara omöjligt att göra sidan skalbar?

Sidan var trög att ladda. Banta!

Menyn gillar jag, snabb och enkel att navigera. Men varför i hela världen vill du att den ska se ut som i windows? Att sökmotorer inte kan hitta undersidorna gör inget, målgruppen är väl vänner, kollergor etc?

Ikonerna i menyn skall ändras, skall bara hitta några som passar ändamålet lite bättre. Förslag?

Det stämmer, målet med WEBBPLATSEN :) är att vänner, kollegor och familj skall kunna se på mina bilder (och det är väl främst bilderna från resorna dom vill se, de andra bilderna är mest för mig själv).

ANNONS
Götaplatsens Foto