Annons

HI-Speed blixtsync

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
Jag har glömt hur jag gör för att ta blixtbilder med snabb slutartid. Jag kör på "P" läget, men då går slutartiden bara upp till blixtens högsta 250 vid motljusförhållanden.
Måste jag ställa kameran på manuell?
 
Ställ blixten på sitt "H"-läge och kameran på Tv eller M. P ska bara ge tider inom 1/60 - X-sync, där den senare är 1/250 på en del kameror.
 
Skulle gissa på nej.

Om det är så ljust att kameran väljer en slutartid på under 1/250 i AV så behöver du igentligen ingen blixt.
 
Mazy skrev:
Skulle gissa på nej.

Om det är så ljust att kameran väljer en slutartid på under 1/250 i AV så behöver du igentligen ingen blixt.

Jag tror inte det heller.

Men angående om jag behöver blixt eller ej, så handlar det för min del om kraftigt motljus, och då behöver jag blixten för upplättning.
 
I AV läge så bör den sätta tiden till ett värde som ger en 'bra' exponerad bild. I motljus är ju sällan kamerans uppfattning om bra lika med ens egna, ds antingen bränner man ut allt runt 'objektet' eller så blir objektet väldigt mörkt.

Har man blixten uppe/fast på kameran och igång så kommer den att användas, men exakt hur den räknar på det vet jag inte.

Om du kör helt manuellt och kör spotmätning på det som du vill lysa upp så kommer dock blixten göra sitt bästa för att få rätt exponering i det området.

edit:
Hittade lite mer info
Verkar som att om mätaren tycker det är tillräckligt ljust (10EV eller mer) så går den automatiskt över till 'Fill flash' läge så AV borde fungera som du vill i de flesta situationer.
 
En annan liten fråga är om man kan köra blixten på High Sync på 1/1000 sekund samtidigt som slutaren är öppen 2 sekunder?
 
Praktiska prov

Inget går upp mot praktiska prov, så jag testade på min kamera (40 D med 580 EX II). Sätter jag blixten i vanligt läge och kameran på Av, får jag tider mellan 30s - 1/250. Sätter jag blixten i högfrässynk väljer kameran tider inom 30s - 1/8000. Med blixten i standardläge och Safety Shift till, väljs tider i området 30s - 1/250. Om 1/250 är för långt, börjar den stänga bländaren istället.
 
ANNONS