Annons

HJÄLP! Lägga in bilder i datorn!

Produkter
(logga in för att koppla)
ThomK skrev:
Snälla Kalle, min fromma förhoppning är att medlämmarna på FS består i huvudsak av Fotografer som vill skapa bilder, då må de resterande vända sig mot mig, jag står nog pall..

Grundtanken med fotografering har varit och kommer förhoppningsvis att vara en konst, som inte alla ska vara proffs på, varesig med eller utan Raw och diverse undergörande dataprogram som förvanskligar eller på något vesäntligt sätt
förändrar den ursprungliga bilden.
Konsten ska vara att kunna mäta ljuset på rätt sätt och exponera enligt konstens alla regler.
Inte att massprodusera "halvdåliga"bilder för att sedan med hjälp av konstgjorda ställatillrättaprogram skapa en bättre bild.
Då är vi inte Fotografer utan nyss nämda "datanördar".
Thomas..

Håller med delvis, dock finns det vissa situationer som gör livet lättare genom att man agerar "datanörd"

Man får bättre möjligheter att ordna vackra landskap genom att exponera en bild efter marken och en efter himmlen, sedan sammanfoga dessa och få en "riktig" bild som man såg det! Inte som kameran tyckte att det var.
Visst det finns gradulerade gråfilter, polfilter och en massa annat! Men det fungerar inte alltid så bra!

Halvtaskiga bilder får man vare sig man agerar "datanörd" eller "fotonörd" det är en del av tjusningen eller hur :)
 
Slav3r skrev:
Tack för all hjälp alla! Nu har jag hittat rätt program och får in alla RAW bilder :) Hur behandlar man en RAW bild på bästa sätt tycler du/ni? Ge mig gärna lite tips, är ny med RAW foto.

/ Matte

Tre bra tips:

1) Gör som Kalle föreslog och sök på t.ex. "arbetsflöde RAW" här i fora.

2) Gör precis som Canon skriver i din manual till alla CD du fick med. (Det här skulle kunna vara ett dåligt förslag, vad vet jag...)

3) Tanka ner RawShooter Essentials MED manualen, fyll på skrivaren med åttio A4-ark och skriv ut manualen. LÄS! Det här tycker jag är ett bra sätt att få upp både kvalitet och hastighet på redigeringsjobbet.
 
Hej

Mitt förslag är:
1. Skaffa en extern kortläsare. Canon har av nån anledning sett till att inte raw, men jpg går att ladda ner från kameran utan specialprogram. Alternativet är att skaffa www.breezesystem.com : s downloader, den kör jag och den är suverän.

2. Kopiera in filerna, gör sedan en backup innan du tömmer minneskortet.

3. Själva konverteringen:
Jag använder Capture One pro, men i ditt fall kanske den medföljande programvaran alternativt rawshooter kan vara ett alternativ.

Arbetsflödet i stort för mig:
I C1 så ändrar jag :
a) exponeringen om den visar sig fel, dvs ljusar upp mörka bilder o tvärt om

b) Levels, ändrar lite grovt så jag ser bättre stunsen i färgerna osv.

c) Jag justerar ev fel i färgtemperaturen

d) Jag rätat upp lutande horisonter

e) Jag konverterar till JPG 100%, dvs så lite kompremering som möjligt. Jag kör sRGB som färgrymd då jag enbart använder bilderna till min hemsida

f) Sen fortsätter jag i PS CS2 där jag har ett antal actions som fixar tex svartvitt, velvia och skärpning.

g) Sen skapar jag web sidan ( se www.roine.nu ) i BreezeBrowser från Breezsystem.com


Roine
 
ThomK skrev:
Varför i hela friden göra fotografering till ett tekniskt datoriserat problem.
Skapa bilder och inte dataproblem, då behöver ingen vara "datanörd" för att fotografera.

Gör det enkelt, fotografera i Jepg, spara i Tiff för att kunna göra div justeringar. Men detta system förutsätter att men exponerar rätt när bilden tas.
Bilden ska inte göras i datorn, den ska göras i kameran.
/Thomas..

Man behövde inte vara mörkrumsslaskare för att fotografera förr heller, men vill man gå lite djupare in i sin hobby så är väl Datajobbet jämfört med mörkrumsarbetet tidigare.

För mig är datajobbet en lika viktig (och rolig) process som mörkrumsarbetet var förr i mitt bildskapande.

kent.
 
Som svar på Mattias frågor så tycker jag du skall investera i PS Elements, det kostar faktiskt inte så mycket och det har en rawkonverterare inbyggd.

Då kan du tex träna på alla tips som skrivs i Fototidningarna eftersom dom använder det programmet, sen är det nog många medlemmar som äger det här på fotosidan också så du kan säkert få mycket hjälp här med tips, sen finns det bra böcker om hur programmet fungerar, Scott Kelby's bok om Elements är en bra start.

Lycka till.

kent.
 
ANNONS