Annons

HJÄLP! sRGB - Olika färg i olika webbläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

huusmann

Medlem
Jag tror jag blir galen. Vet inte hur mycket jag har surfat på det här forumet och andra, men jag får inte rätsida på mina bilder...

När jag fotar brukar jag redigera bilderna i Adobe RGB, främst för att ha större färgrymd när jag kopierar mina bilder på papper. Men när jag vill lägga upp en bild på webben gör jag om dem till sRGB eftersom jag läst att webbläsare inte hanterar så mycket färg.

Se nu på skärmdumpen nedan. Bilden är sRGB. Till vänster visas Firefox - webbläsaren jag brukar använda. Till höger Safari. Bilden till höger är den som ser "rätt" ut. VARFÖR BLIR DET SÅN SKILLNAD? Och vad gör jag för att få Firefox att visa färger som jag vill?

Jag blir jätteglad om någon kan förklara detta för mig!

Mvh
Malin

Bilagor

• bildexempel.jpg
    bildexempel.jpg
    13.1 KB · Visningar: 718
Jag kan hålla med om att det är svårt - framförallt är det omöjligt att vet vad andra har för läsare, skärm, kalibrering etc.

Om jag fattat rätt - inte alls säkert - måste du aktivera färghanteringen i firefox.

Starta firefox, skriv in about:config som adress och acceptera varningen. Gå ner till gfx.color_management.enabled och ändra det till true.

Det har i alla fall funkat för mig.

Mvh
Anders

Anders är rätt ute.

Om jag inte missminner mig alldeles, så är profilhanteringen automatiskt aktiverad i Safari.
Medans, jag vet att Anders har helt rätt i att den måste aktiveras i FireFox.

/D.

Det funkade.

Tack för tipset, provade och nu ser det bra ut.

Plötsligt är alla bilder på fotosidan helt annorlunda, på ett bra sätt!

Vad var det egentligen som hände? Är det bara Firefox som har det här avstängt? Vad ska betraktas som standard på webben?

Jag vill ju att alla ska se mina bilder så lika som möjligt, även om det beror på deras skärmar också...

Vad var det egentligen som hände? Är det bara Firefox som har det här avstängt? Vad ska betraktas som standard på webben?

Jag vill ju att alla ska se mina bilder så lika som möjligt, även om det beror på deras skärmar också...

I Internet Explorer får du ytterligare ett resultat...

Din önskan om att det skall se så lika ut som möjligt är berättigad men vi är nog låååångt därifrån.

Själv har jag aldrig funderat så där jättemycket på detta problem, men så skaffade jag mig en skärmkalibrator och upptäckte då hur illa det är.

Den enda trösten är att många nog inte är lika känsliga för färger som vi fotofreaks är.

Att tänka på när det gäller webben.

Själv brukar jag använda sRGB, inte för att jag gillar det.
Men av tre orsaker.

1. Långt ifrån alla som använder FireFox har aktiverat stödet för profilhantering.
Dessutom så finns inget som helst stöd för profilhantering i Internet Explorer, som har över 60% av användarantalet på internet.
I IE används sRGB som default, vilket får bilder med AdobeRGB att se matta och trista ut.
Detta gör att det i de allra flesta fall ger ett bättre resultat med sRGB, trots begärnsingarna det har.

2. Det är långt ifrån alla som använder kalibrerade/profilerade skärmar, och då är det tråkigt nog så att valet av profil får en liten betydelse.

3. Den absoluta majoriteten använder skärmar som inte på långa vägar klarar av AdobeRGBs alla nyanser. Det är just av detta skäl som sRGB skapades en gång i tiden.

Så mitt tips, är att spara bilder för webben i sRGB, det gör dina bilder den bästa rättvisan sett till helheten.

/Daniel.

I IE används sRGB som default, vilket får bilder med AdobeRGB att se matta och trista ut.

Om det vore så väl skulle det ju vara bra, men i själva verket använder IE din skärmprofil som färgrymd, vilket ofta är riktigt dåligt. Sitter du t ex vid en bärbar dator har de flesta sådana skärmar ett omfång som är betydligt mindre än sRGB, vilket ger matta och trista färger även om du har konverterat till sRGB. Sitter du vid en riktigt bra skärm får du däremot grälla och överdrivna färger i den webbläsaren.

Slutsatsen är att om du vill kolla på bilder på ett vettigt sätt på webben är det idag Firefox med aktiverad färghantering som är bästa alternativet. Om bilden då har en inbäddad färgprofil konverterar Firefox till rätt profil, om det inte finns en färgprofil så antar Firefox att bilden ligger i sRGB och konverterar den till skärmens profil. Safari har färghantering om det finns en inbäddad färgprofil, men om det inte finns en inbäddad färgprofil fungerar det inte så bra.

Stefan

Sitter du vid en riktigt bra skärm får du däremot grälla och överdrivna färger i den webbläsaren.
Om man inte har en skärm med hårdvarukalibrering...
Jag kör min i sRGB för det mesta (kan byta med knapparna på fronten) trots att färgrymden är avsevärt mycket större på skärmen. Det ser, som du skriver, hemskt ut i alla program utom PS och eventuellt någon färghanterande webbläsare annars.

Om det vore så väl skulle det ju vara bra, men i själva verket använder IE din skärmprofil som färgrymd, vilket ofta är riktigt dåligt. Sitter du t ex vid en bärbar dator har de flesta sådana skärmar ett omfång som är betydligt mindre än sRGB, vilket ger matta och trista färger även om du har konverterat till sRGB. Sitter du vid en riktigt bra skärm får du däremot grälla och överdrivna färger i den webbläsaren.

Precis det som hänt mig! Tidigare körde jag IE och ingen skärmkalibrering. När jag kollade bilder på t ex fotosidan eller min egen hemsida såg det OK ut. Inte perfekt men i alla fall användbart. Sedan kalibrerade jag skärmen med en Spyder 3 och då blev det perfekt i t ex Lightroom men däremot katastrof i Internet Explorer där färgerna bli alldeles för kraftiga, röda och överdrivna!

Har gått över till Firefox av den anledningen.

Själv brukar jag använda sRGB, inte för att jag gillar det.
Men av tre orsaker.

1. Långt ifrån alla som använder FireFox har aktiverat stödet för profilhantering.
Dessutom så finns inget som helst stöd för profilhantering i Internet Explorer, som har över 60% av användarantalet på internet.
Detta gör att det i de allra flesta fall ger ett bättre resultat med sRGB, trots begärnsingarna det har.

Men jag hade ju sparat bilden i sRGB och ändå blev det olika?

Men jag hade ju sparat bilden i sRGB och ändå blev det olika?

Som sagt, det hjälper inte att spara bilderna i sRGB om du använder Internet Explorer. Den enda gången som du kommer få en korrekt färgåtergivning i det programmet är om din skärm har exakt samma egenskaper som sRGB. Det är mycket få skärmar som har det.

Stefan

Som sagt, det hjälper inte att spara bilderna i sRGB om du använder Internet Explorer. Den enda gången som du kommer få en korrekt färgåtergivning i det programmet är om din skärm har exakt samma egenskaper som sRGB. Det är mycket få skärmar som har det.

Stefan

Som jag skrev i början så använder jag inte IE, utan Firefox och ibland Safari. Men men, nu ser det iaf bra ut på min dator. Tack alla för hjälpen!

Starta firefox, skriv in about:config som adress och acceptera varningen. Gå ner till gfx.color_management.enabled och ändra det till true.

Det har i alla fall funkat för mig.

Mvh
Anders

Där hänger jag inte alls med!
Eller ah, jag gör som du säger, men får inte upp något på gfx alls..
Eller ens color-någonting.. Jag har 2.0.0.14.

Där hänger jag inte alls med!
Eller ah, jag gör som du säger, men får inte upp något på gfx alls..
Eller ens color-någonting.. Jag har 2.0.0.14.

Jag kan inte Firefox speciellt bra, har bara kört det några veckor. Jag kör version 3 någonting, det kanske är så att färghanteringen bara finns i senare versioner.

Jag är dessvärre tvungen att konstatera att mina bilder konverterade till sRGB fortfarande ser mer eller mindre identiska ut i FF3 resp. IE. Detta trots skärmkalibrering, ändring i FF:s about:config gfx color management och installation av tillägget Color Management 0.4. Ack...

Jag är dessvärre tvungen att konstatera att mina bilder konverterade till sRGB fortfarande ser mer eller mindre identiska ut i FF3 resp. IE. Detta trots skärmkalibrering, ändring i FF:s about:config gfx color management och installation av tillägget Color Management 0.4. Ack...

Det intressanta är kanske inte om de ser lika ut - frågan är om det ser rätt ut.

Alltså, om du har ett program som Photoshop eller Lightroom som klarar av att hantera skärmprofiler så är det viktiga att Firefox visar bilderna lika dessa prorgram.

Om Internet Explorer dessutom visar rätt, eller nästan rätt, ja då är det vad jag förstår mer eller mindre en lyckad slump och bara att vara glad.

ANNONS
Götaplatsens Foto