Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp en nybörjare med val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

niclasb

Ny medlem
Hej!
Nu har jag bestämt mig för att skaffa en digitalsystem kamera. Det jag mest kommer att fota är (flug)fiske och miljöer runt fisket, samt snowboard åkning.
Jag har till 99% bestämt mig för en d200, jag gillar att den är i metall och är väderskyddad. men mitt problem är att jag helt saknar uppfattning om vilka objektiv jag behöver. så jag tar gärna emot tips=)
kommer nog bara ha råd med ett objektiv nu i vinter/vår så det blir nog att köpa det som är lämpligt till skid/snowboard foto först.
Tack!
Niclas

För att behålla vädertätningen så måste du köpa orginal.

Nikon AF-S 17-55/2.8G ED (allround)

Nikon AF-S 70-200/2,8G ED VR (bra för skidbilder)

kent.

Zoso skrev:
För att behålla vädertätningen så måste du köpa orginal.
Det är inte säkert! Den kommande Tokina 16-50/2,8 bör vara både vädertätad och ha motsvarande AF-S om den matchar Pentax-versionen. Den blir säkert rätt dyr, men troligen inte så dyr som Nikkor 17-55.

Niclas, "skid- och snowboardfoto" kan innebära lite vad som helst. Kommer du att stå på långt håll och fota så behöver du ett teleobjektiv. Vill du fota närgånget och med balla perspektiv vid t ex hopp så är det istället en vidvinkel eller normalzoom som bör passa bäst.

ANNONS
Götaplatsens Foto