Annons

Hjälp ett blåbär

Produkter
(logga in för att koppla)

humlan21

Ny medlem
Hej!
Fotograferar mycket hästar och vill köpa mig min första systemkamera. Kan noll och intet om systemkameror och objektiv, men vill lära mig.

Tänkte leta begagnat i prisklass 3-4000. Antar att jag kommer att lära mig mer och sen vilja köpa bättre :)

Behöver kunna zooma in åtminstone 20x

Canon eller Nikon? Modell? Objektiv?

Mycket tacksam för svar!
Maggie

82 har tittat och ingen svarar,,förstår att mina frågor nog är dumma, men får man inte vara nybörjare här inne?

Om du köper ett begagna kamerahus i den prisklassen så är det nog ganska lika mellan Canon och Nikon.

Det som kommer att kosta är objektivet. Om du bara skall fotografera utomhus är det inga större problem, du kan klara dig med en relativt billig standardzoom. Men om du också vill fotografera inne i ridhus kommer det ställa krav på ljusstyrka och då finns det inga billiga objektiv med zoom. Då skall du titta på ett fast 50/1.8 eller 85/1.8.

20 gångers zoom - det tror jag inte du behöver.

På systemkameror brukar man inte tala om hur många gångers zoom det är. Man brukar kolla på brännvidden.

Jag tror du karar dig på en zoom som går till 200mm, eventuellt ännu kortare.

Ha lite tålamod så får du hjälp :)

Som ovan sa, man pratar inte om zoom med systemkameror egentligen. Utan den faktiska brännvidden man använder. Alltså hur perspektivet blir. För att du skall få mer hjälp specificera:

1. Hur långt bort från hästarna
2. Ute eller inne. Kväll eller dag.
3. Andra preferenser som kan hjälpa dig, Var du bor kanske om du ska köpa begagnat.

Lycka till! :)

82 har tittat och ingen svarar,,förstår att mina frågor nog är dumma, men får man inte vara nybörjare här inne?

Jag var en av de 82 som tittat. Naturligtvis får man vara nybörjare. Det har alla här inne nån gång varit. För min del gick jag in för att kolla om jag kunde hjälpa till, men kände att jag inte hade något att tillföra. Jag tyckte inte att frågorna var dumma, men däremot svåra.

Jag har tex inte en susning vad man får för kamera och objektiv för 3000 kr, eftersom jag inte rör mig i de prisklasserna själv. Det finns för många modeller av kameror för att hålla koll på alla. Om jag får skjuta från höften skulle jag väl säga en Canon 550 med ett kitobjektiv - den kameran har jag för mig var prisvärd och fick bra recensioner när den kom.

20x zoom har jag inte heller den blekaste vad det motsvarar, eftersom man inte använder sådana termer när det gäller objektiv till systemkameror. Då är det brännvidd som gäller, precis som nån innan skrev. Däremot är jag säker på att nån här kan berätta för dig vad 20x zoom motsvarar om du har lite tålamod. Annars får du väl googla.

Canon eller Nikon spelar ingen roll. Välj den som du trivs bäst med. Åk till en affär och kläm på de olika modellerna lite, även om du inte tänkt handla. Canon och Nikon ligger tex helt olika i handen och bara hur den känns att hålla i kan göra valet lättare för dig.

Ett litet tips kan också vara att tänka på din vänskapskrets. Är det någon av dina vänner som fotograferar mycket och kanske kan hjälpa till att lära dig om du har samma märke? Kanske sälja något objektiv när det är dags att byta osv?

Lycka till!

Hej!!

Som man svarade ovan bör du kunna få Canon 550D för de pengarna. En bra kamera som jag kan rekomendera. Har inte testat nåt annat än Canon så om de finns nåt mer passande där får andra svara på.
Lycka till!

Ärligt talat, det FINNS INGA objektiv med 20x zoom för systemkameror, oavsett prisklass.

Det finns några superzoomar som kommer upp till 16-17x, men då kostar objektivet uppåt 8 000kr, och är ärligt talat inte särskilt bra.

Vill du byta till systemkamera, så får du först ta och glömma allt du lärt dig gällande zoomomfång från de minimala sensorerna i kompaktkameror och videokameror.

6 svar och du är inte intresserad att diskutera?? :D

Något annat att tänka på är ju om någon i din närhet har någon systemkamera. Kanske att man vill byta objektiv med varandra eller bara utforska funktionerna tillsammans och då är ju märket på kameran väsentligt eftersom det är liknande menyer då även om det är olika modeller.

Att behöva kunna zooma in minst 20x låter väldigt underligt. I så fall är det nog en Nikon Coolpix P520 som du vill ha och inte en systemkamera.

Om du däremot menar att du vill kunna fotografera med 20 gångers förstoring så finns det många teleobjektiv att välja på.

Om man leker med tanken att man förknippar "20x zoom" med teleänden på vissa kompaktkameror med stort omfång så kan det kanske motsvara en "35 mm brännviddsekvivalent" på 400-500 mm.

Ett prisvärt paket som skulle kunna klara av det här är nån variant av Canons instegskameror (t.ex. 550D) paketerad med objektiven med EF-S 18-55 och EF-S 55-250 (250 mm brännvidd skulle på en sån kamera motsvara nästan lika mycket "zoom" som du är ute efter.)

Jag har inte riktigt koll på begpriser för ett sånt paket men gissar att det skulle kunna vara i närheten. (Dessa två zoomar motsvarar brännviddsintervallet 250/18=14x zoom, och då måste man ändå byta objektiv.) Om du regelbundet söker på köp/sälj-sidan här på FS efter "55-250" så hittar du nog ett och annat paket med kamera & objektiv.

Bästa sättet att få svar är att:
1. Sätta en bra rubrik
2. Vara ödmjuk/trevlig
3. Delta i diskussionen

En rubrik som: "Hjälp ett blåbär" säger nästan ingenting och risken är att dom få som tittar in inte är intresserade eller kunnig i det du vill ha hjälp med.
Bättre rubrik hade tex varit. "Hjälp med billig systemkamera för hästfoto"

Och sen, som någon skrev, precisera avstånd till häst, ute, inne, dag/kväll mm.

Hållet med många att är det inomhus behövs fast objektiv.
Annars tex Canon 550D + 18-135 på Fotokungen för lite över budget 4690:-.

Jo, men "x zoom" syftar på förhållandet mellan zoomens längsta/kortaste brännvidd. En 50-1000-zoom har 20x zoom likväl som en 8-160-zoom.

Multipeln 20x som nämns är längsta brännvidd som objektivet klarar dividerat med kortaste. Dom objektiv/kameror som har kring 20x zoom börjar i regel alltid på motsvarande 24 eller 28, så ts är nog ute efter något i stil med motsvarande 500mm, om hon tittat i någon kompis kamera som har 20x zoom. Jag tycker hon ska börja med ett begagnat kit med normalzoom (18-55 för billigare dslr) och komplettera med ett 70-300. Totalt 17x zoom, men det tappas lite i mitten, och det krävs objektivbyte.

Börja med Nikon D3100 med 18-55 VR objektiv. GÅr INTE att zooma mkt med.
När du sen märker att du tycker det är skoj så kan du köpa typ Nikon 55-300 VR så du får lite zoom.

Herregud, inget svar på en och en halv timma??
Fast nu har du fått svar hela dagen utan att bemöda dig med att tacka eller svara. Katastrof!

Skämt åsido, vi behöver veta lite mer som sagt. Inomhus eller utomhus? Hur långt ifrån/nära brukar du stå? Ska du bara ha bilderna på webben eller skriva ut?

Multipeln 20x som nämns är längsta brännvidd som objektivet klarar dividerat med kortaste. Dom objektiv/kameror som har kring 20x zoom börjar i regel alltid på motsvarande 24 eller 28, så ts är nog ute efter något i stil med motsvarande 500mm, om hon tittat i någon kompis kamera som har 20x zoom. Jag tycker hon ska börja med ett begagnat kit med normalzoom (18-55 för billigare dslr) och komplettera med ett 70-300. Totalt 17x zoom, men det tappas lite i mitten, och det krävs objektivbyte.

Till Maggie: Man kanske skall tillägga att 500 mm som Henrik nämner är på en kamera med större sensor (FX eller fullformat) som finns på dyrare systemkameror. Köper man en billigare kamera, som jag, har den mindre sensor (Kallas DX eller APC) så blir bilden 1.5 ggr större. Alltså klarar man sig med ett objektiv med mindre förstoring. Köper du ett 300 mm objkektiv motsvarar det alltså 450 mm i fullformat vilket nog är i paritet med 20ggr Zoom. Krångligt? välkommen till systemkamervärden...

Hästar är stora och tama djur, 300mm räcker säkert. Jag skulle tro att ett objektiv som går upp till 200 mm funkar bra i många lägen också om inte hästarna är långt borta. Tittar du på Nikon tror jag d5100 eller d3100 kan vara alternativ.

Bäst är ju som någon redan skrivit att låna kamera av någon och prova lite.

Anledningen till att många tittar men få svarar, är att det nog egentligen inte finns något som ger ett bra resultat för det du vill göra i den prisklassen, inte ens begagnat, eller ens om vi bortser från 20ggr förstoring som du lyckligtvis med 99.9% sannolikhet inte behöver.

En vettig utrustning för sådant här hade varit Nikon D300 + 70-200/2.8 + något normalobjektif som t.ex 35/1.4

D300 'är snabb, ger 7 bilder per sekund och kan buffra många bilder. du bör kunna få ett beganat hur för ca 3000 om den är tillräckligt sliten. I och med att den är snabb borde den kunna fungera bra för sådant som t.ex. hästhoppning. Den har även autofokus kopplingar för äldre optik som inte har inbyggd folusmotor, vilket ökar ditt urval av begagnat. Nackdelen med kameran är att den är gammal och sensorn kommer att ge en del brus vid svagt ljus. Den har helelr inte så många megapixlar, men det har mindre betydelse om du inte tänkt dig skriva ut väldigt stora bilder. Bilder i A2 borde se OK ut, förutsatt att man inte går fram och tittar med förstoringsglas, men det gör man ju sälan.

Nikons 70-200/2.8 väldigt skarpt, är vädertätat samt har bildstabilisering. Tillräckligt ljustarkt för att du ska kunna fotografera inomhus i ett någorlunda väl upplyst ridhus . Kan du hitta ett betgagnat av den föregående modellen av detta objektiv dv 70-200/2.8 istället för nuvarande 70-200/2.8 vr II borde gå att hitta för någonstan kring 7000. Sedan finns det ju fristående tillverare som t.ex. Sigma och Tamron har även 70-200/2.8 objektiv som får ned priset ytterligare några tusenlappar.

Det finns en del telezommar som också går upp till ca 200 mm eller kanskse till och med 300, men de har ofta ganska dålig ljusstyrka, kanske inte bättre än 5.6 eller 6.3 i längsta läget vilket kommer att göra det svårt att fotografera inomhus, speciellt om du har ett äldre kamerahus vars sensor är betygligt brusigare vid lågt ljus än dagens sensorkonstruktioner, men ska du bara ta bilder utomhus i bra ljus finns här tusenlappar att tjäna.

Sedan skulle du naturligtvis behöva något ljustarkt normalobjektiv för att kunna bilder i på lite närmre håll som t.ex. i boxar eller stallar. Ett normalobjektiv till en D300 (och andra DX format) kamera är på kring 35 mm. En nikon 35/1.8 går på under 2000 ny så den borde gå att få för kring 1000 begagnad.

Som du märker sticker det fort till pengar. Bra telen och telezoomar är dyra prylar, speciellt om de är ljusstarka. Min rekommendation är att du sparar lite till, så att du kan lägga åtminstone 10-15 tusen. Vill du ha något med långa brännvidder inom din budget skulle jag föreslå någon kompaktkamera med långt zoomomfång. I och med att kompaktkameraer har mindre sensor behöver man inte så långa brännvidder för att få hag förstoring, och i och med att brännvidden är kortare kan linsdiametern göras mindre utan att få urdålig ljusstyrka. Detta gör att priskilladen mellan kompakten och systemkameran snabbt blir väldigt stor. Nackdelen med kompaktens lilla sensor är vanligtvis sämre egenskaper i svagt ljus. Dvs mer brus.

20ggr förstoring kommer du aldrig att behöva, eller kunna utnyttja. Bara ett stativ som hade varit stadight nog för att hålla ett sådant objektiv hade kostat dig över 10 000, och objektivet som en bättre begagnad bil även som begagnat. Att försöka använda långt tele för att komma extremt nära från långt håll fungerar sällan bra för att om man befinner sig på längre håll än 10-15 meter börjar damm, ånga, föroreningar och annan skit i luften göra sig påminda, så det är bättre att använda kortare tele och se till att gå närmare om man på något sätt kan.

De 200 som jag rekommederar kommer att förstora motsvarande en kikare med ungefär 6ggr förstoring när det används tillsammans med en D300

ANNONS
Götaplatsens Foto