Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp Inbyggda blixten fungerar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

-Markus-

Aktiv medlem
Jag har en Canon eos5.
Min inbyggda blixt har slutat fungera.
Jag får den ite att poppa upp.
Finns det några inställningar som kan göra att den inte poppar upp.
Är det någon mer som råkat ut för detta.
Kan man manuellt få fram blixten.
Snälla hjälp mig blir taskiga julekort annars.
/Mvh Markus

Hej

Vet iof inget om 5:an, men har sett andra som fått den lilla switchen som sitter i fästet för extern blixt (blixskon) hängd i intryckt läge. Då kommer den inbyggda att stanna nere (tror det sitter en extern där)

Känt problem på EOS 5. Det finns sidor på nätet som beskriver detta. I bästa fall hjälper dett att ta ut batteriet och sätta i det igen. Jag vet att om man råkar hålla ned blixthuset medans du försöker fälla upp det så inträffar detta. Börja med att pröva ta ur batteriet.

Annars kan det vara så att kameran tror att det sitter en blixt i blixtskon occh då finns lösningen här:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000xmg

Tack så mycket

Internet slutade fungera just efter inlägget så jag han inte tacka för 30min efter Jespers inlägg fungerade kameran igen.
Precis detta felet var det och en enormt bra guide så det baa small till så var allt klart.
Enda som tog tid var att göra en liten skruvmejsel.
Tack så mycket och GOD JUL på er alla
/Mvh Markus

ANNONS