Annons

Hjälp! Köpa ny systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Jag funderar på att köpa en kamera och vet inte riktigt vilken eller vad jag bör köpa då detta blir min första systemkamera.

Jag har kollat runt lite och skulle vilja ha en spegellös kamera med en croped- eller fullframe. Mina ögon har dragits mest mot nikon eller Fuji. Men vet inte vilken modell man bör välja.

Skulle vilja kunna ta porträtt och landskapsbilder med kameran. Och jag har en budget på mellan 8-10 tusen. Kan tänka mig lägga någon tusenlapp till för en bra kamera/objektiv.

Men min nästa fråga är också, bör man satsa på en lite dyrare/nyare ”bättre” kamera med kanske ett objektiv eller en lite billigare/äldre kamera och kanske få med fler objektiv?
 

VargenW

Aktiv medlem
Märket på kameran spelar mindre roll. De stora tillverkarna, Canon, Nikon, Sony, Fuji gör inga dåliga kameror, allt håller en bra grundstandard. Sen kan det skilja vad man gillar, vad som känns bekvämt i handen, om menysystemet känns lätt etc.
Både fullformat och "crop" APS-C har sina fördelar. Men jag tror att man ska försöka köpa en ny eller ganska ny kamera. Det som skiljer nytt och äldre är framförallt brusnivåerna vid höga ISO i dåligt ljus, och hur bra autofokusen är.
Vad gäller objektiv vill folk ha lite olika, men med tanke på vad du säger att du vill fota, och också mina egna erfarenheter, så är en bra normalzoom det mest användbara objektivet, t ex en 17-50 för APS-C, eller 24-70 (eller 24-105) för fullformat. Långa telen är dyra, tunga och mest för folk som vill fota fåglar eller sport och det lät det inte som att du var så intresserad av.
Man kan göra bra köp begagnat. Man kan ha olika åsikter om detta, men i så fall skulle jag nog köpa kamerahuset i affär och objektivet begagnat. Men jag har själv köpt både hus och objektiv begagnat vid flera tillfällen och aldrig hittills gått på en nit.
Lycka till!
 
Senast ändrad:

Rolle90

Medlem
Följer den här tråden, jag sitter i samma sits. det är nästan 13år sedan jag ägde en systemkamera och det har ju hänt en del sedan dess...

hade behövt lite vägledning, söker en modern mångsidig kamera som dels ska användas till produktfotografering i en hemmabyggd studio :) och till allmänfotografering i skogen - det gör inget ifall det tar bra video med.

budget 6-15k
 

Brix

Aktiv medlem
Hej.

Jag funderar på att köpa en kamera och vet inte riktigt vilken eller vad jag bör köpa då detta blir min första systemkamera.

Jag har kollat runt lite och skulle vilja ha en spegellös kamera med en croped- eller fullframe. Mina ögon har dragits mest mot nikon eller Fuji. Men vet inte vilken modell man bör välja.

Skulle vilja kunna ta porträtt och landskapsbilder med kameran. Och jag har en budget på mellan 8-10 tusen. Kan tänka mig lägga någon tusenlapp till för en bra kamera/objektiv.

Men min nästa fråga är också, bör man satsa på en lite dyrare/nyare ”bättre” kamera med kanske ett objektiv eller en lite billigare/äldre kamera och kanske få med fler objektiv?
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så de är alltid värda att investera i. En normalzoom är ju dock bra att börja med då de går från vidvinkel till kort tele. De funkar ju hyffsat till både porträtt och landskap.

Några rekommendationer i prisklassen:
Fujifilm X-T30 + Fujinon 18-55/2.8-4
Nikon Z50 + Nikon Z 16-50/3.5-6.3
Sony A6600 + Sony 16-50/3.5-5.6

Jag skulle nog främst faktiskt rekommendera Fuji då de har ett mycket bra dedikerat APS-C system med mycket fina objektiv!

Det viktigaste av allt är ju dock att lära sig använda grejorna. Sen om du utvecklas så kommer du veta mer exakt vad du vill ha/behöver och kan köpa bättre objektiv osv.
 

Cygni

Aktiv medlem
Då jag själv gått från jättestor Nikon-utrustning till M4/3 utrustning, vill jag varmt rekommendera det systemet. Olympus och Panasonic. Deras kameror och objektiv är topp notch till oförskämt bra pris. Du får enormt mycket pang för pengarna.
Dels så kommer kameran att följa med ut då grejerna är små och lätta. En stor och tung utrustning tröttnar man fort på att släpa på.
 

Light Head

Aktiv medlem
Brukar inte rådet vara att man skall köpa ett billigare hus och lägga allt på glugg? (I en förenkling)

Jag är total amatör men det jag känner är just kring objektiven, att det är verkligt användbart med så lågt F-stop som möjligt, 2,8 eller lägre är alltid roligare än 5,6 eller högre.

En parameter som är viktig för mig är ergonomin. Stora händer och små hus är verkligen inte en fördel!
 

Brix

Aktiv medlem
Brukar inte rådet vara att man skall köpa ett billigare hus och lägga allt på glugg? (I en förenkling)

Jag är total amatör men det jag känner är just kring objektiven, att det är verkligt användbart med så lågt F-stop som möjligt, 2,8 eller lägre är alltid roligare än 5,6 eller högre.

En parameter som är viktig för mig är ergonomin. Stora händer och små hus är verkligen inte en fördel!
Som sagt, när det gäller bildkvalité är det objektivet som är det viktigaste. Det som främst skiljer bildkvalitetsmässigt mellan kamerahus/sensorer är dynamiskt omfång och brus på hög ISO. Annars är kamerahuset viktigare av andra anledningar som t.ex autofokus, inställnings/anpassningsmöjligheter, ergonomi, byggkvalité, vädertätning osv.

Vad gäller bländare så beror det ju helt på vad man fotar. När man fotar porträtt t.ex så vill man ju ofta ha stor bländare för att kunna uppnå ett kort skärpedjup, men när man t.ex fotar landskap vill man ju oftast ha allt i fokus och då är en stor bländare sällan nödvändig. Sen är det ju dock inte enbart bländaren som avgör skärpedjupet utan även brännvidd och avstånd.
Sen finns det också fördelar med objektiv som inte har jättestor bländare, t.ex att de kan vara mindre och lättare.
 
Senast ändrad:
Hej!

Spegellösa system är helt klart på frammarsch. Det märks på begagnatmarknaden idag. Man hittar fullformatskameror för någon eller ett par tusenlappar så efterfrågan på större och tyngre system har minskat. Dessa äldre har helt acceptabla högiso prestanda och snabb autofokus.
I mitt fall tänker jag alltid begagnat.
Men visst är det så att spegellösa är mindre och smidigare. För gatufoto kör jag Fujis APS-C system. Lätta, diskreta med fullt godkänd kvalitet. Men ibland vill jag ha lite power. Då är det mina vädertätade FX Nikonhus som gäller. D3s och D700 med "professionell" ljusstark optik.
En D700 tex kan man hitta för 2-3.000kr idag. Nikkor 50mm 1.8D för en femhundring och så behöver man en 85mm f1.8 om man vill köra lite tighta porträtt med schysst bokeh. I mitt tycke oförskämt mycket för pengarna. Allt annat är overkill om man nu inte är "filmare".

För att sammanfatta så är ändå det viktigaste att nöta med det man har i utrustning. Hellre gå ut och ta mediokra bilder ofta än sitta hemma och vänta på rätt tillfälle/inspiration. Alltså, mata på med bilder så mycket och ofta du kan. Redigera och du utvecklar ditt sätt att se omvärlden..
Lycka till!

MVH Patrik
 

Ventures

Aktiv medlem
Kan bara säga; undvik nybörkarkit. Det är kapitalförstöring. 😀
Köp ett bra begagnat kamerahus och ett par bra begagnade objektiv. Tröttnar man på att fota så säljer man med minimal förlust. Med nybörjarkameran är chansen att tröttna större och andrahandsvärdet lågt. OK, köp en begagnad nybörjarkamera för nästan inga pengar. Men den är ännu tråkigare än en ny nybörjarkamera.
Tips på prisvärt kamerahus: Nikon D800. Skarpt objektiv: Nikon 50mm AF-D, gärna f 1,4. Men 50mm är lite begränsande så jag rekommenderar också mitt favorit Nikon 16-35, som är väldigt allround så länge man inte satsar på vilda fåglar.
Som någon sa; köp bra grejer direkt. Det är billigast i längden.
Spegellöst ligger inte inom min intressesfär och de ligger troligen högt i pris som begagnade fortfarande.
Som sagt, köper man nytt får man ta den ekonomiska smällen i form av värdeminskning. Det kan man göra när man är säker på att man gjort rätt val eller om man kan dra av summan på sin firma. 😉
Lycka till med köpet!
 

JonasM.

Aktiv medlem
Om du köper beg kan du göra fynd. Nikon d700 är en fullformatskamera som ger bra bilder tom på 1250,iso kostar väl runt 2-3000:- D700 är lik d3 men billigare
Ett fast 85mm till porträtt är bra om du klarar dig utan zoom, väger mindre och ger bra bildkvalitet. Ett 24mm objektiv till skogsbilder.
 

lonian

Aktiv medlem
Att köpa en fullformat Nikon Z kamera i kit med z24-70 F4s ger en bra optik som fungerar både till landskap och poträtt.

Men då kommer du nog över den budget som är satt.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Då jag själv gått från jättestor Nikon-utrustning till M4/3 utrustning, vill jag varmt rekommendera det systemet. Olympus och Panasonic. Deras kameror och objektiv är topp notch till oförskämt bra pris. Du får enormt mycket pang för pengarna.
Dels så kommer kameran att följa med ut då grejerna är små och lätta. En stor och tung utrustning tröttnar man fort på att släpa på.
Min nikon d800 är jättefin där den står på hyllan medan min m4/3 blir allt repigare allt medan den används med stor förnöjsamhet med vad den kan åstadkomma med så lite ”fuzz”
Jag brukar tipsa om att se den här filmen, lär inte bli den sista heller…
 
Tack för alla svar!

Mycket information att ta in.

Vi har kollat runt och har lite olika kameror i åtanke, men vet inte om det är värt att kanske köpa dem lite billigare och kanske ha råd med ett extra objektiv. Eller om man ska gå på en lite dyrare kamera med ett objektiv.

Sen också om man ska köpa begagnat eller inte.

Kamerorna vi kollar in är:

Nikon z50
Nikon z fc

Fuji xs10
Fuji xt30
Fuji xt3
Fuji xt200
Fuji xh1

som sagt är helt ny i detta och vet inte vad som är bäst eller mest prisvärt för en själv
 

axed81

Aktiv medlem
Kika på dpreview.com. Det finns mängder med trådar om tips i de olika forumen där. Det går att filtrera på utrustning etc.

Fujifilm X:

Nikon Z:
 

esbtse

Aktiv medlem
Hej.

Jag funderar på att köpa en kamera och vet inte riktigt vilken eller vad jag bör köpa då detta blir min första systemkamera.

Jag har kollat runt lite och skulle vilja ha en spegellös kamera med en croped- eller fullframe. Mina ögon har dragits mest mot nikon eller Fuji. Men vet inte vilken modell man bör välja.

Skulle vilja kunna ta porträtt och landskapsbilder med kameran. Och jag har en budget på mellan 8-10 tusen. Kan tänka mig lägga någon tusenlapp till för en bra kamera/objektiv.

Men min nästa fråga är också, bör man satsa på en lite dyrare/nyare ”bättre” kamera med kanske ett objektiv eller en lite billigare/äldre kamera och kanske få med fler objektiv?
Köp en begagnad kamera men med nya optik. Nikon kommer komma ut med ny generation av mogna Z kameror så småningom. Första Nikon kameran i Z serien som är användbar är Z9 men för amatörer utanför högre medelklass och överklass är den för dyr.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Köp en begagnad kamera men med nya optik. Nikon kommer komma ut med ny generation av mogna Z kameror så småningom. Första Nikon kameran i Z serien som är användbar är Z9 men för amatörer utanför högre medelklass och överklass är den för dyr.
Tycker du på riktigt att den första Z-kameran som är användbar är Z9? :D Ja om du är actionfotograf möjligen, men den duger jävligt gott till annat. :) Framförallt till 99.99% av oss som inte ens livnär oss på foto.
 

esbtse

Aktiv medlem
Tycker du på riktigt att den första Z-kameran som är användbar är Z9? :D Ja om du är actionfotograf möjligen, men den duger jävligt gott till annat. :) Framförallt till 99.99% av oss som inte ens livnär oss på foto.
För mig är Z9 inte aktuellt då jag väntar in Z8. Jag fotograferar landskap och framförallt skog i svagt ljus. Jag klarar mig nog med D850 och en Fuji GFX 50S med adaptrar till mina Mamiya 7II och HB 503 SW optik om jag har råd. Få se om det blir 60Mpix i Z8.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
För mig är Z9 inte aktuellt då jag väntar in Z8. Jag fotograferar landskap och framförallt skog i svagt ljus. Jag klarar mig nog med D850 och en Fuji GFX 50S med adaptrar till mina Mamiya 7II och HB 503 SW optik om jag har råd. Få se om det blir 60Mpix i Z8.
Är du säker på att du kan ta ett bra foto med såna lågbudgetkameror?
 
ANNONS