Annons

Hjälp! Köpa ny systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Mycket information att ta in.

Vi har kollat runt och har lite olika kameror i åtanke, men vet inte om det är värt att kanske köpa dem lite billigare och kanske ha råd med ett extra objektiv. Eller om man ska gå på en lite dyrare kamera med ett objektiv.

Sen också om man ska köpa begagnat eller inte.

Kamerorna vi kollar in är:

Nikon z50
Nikon z fc

Fuji xs10
Fuji xt30
Fuji xt3
Fuji xt200
Fuji xh1

som sagt är helt ny i detta och vet inte vad som är bäst eller mest prisvärt för en själv
Utifrån mina erfarenheter skulle jag säga någon av Fuji modellerna ( titta även på xt2 som går att få riktigt billigt. Dock förutsatt att inte video är det du mest av allt ska ägna dig åt…).

Jag vet inte något om Nikon modellerna men de är säkert utmärkta

Köp begagnat från en seriös butik som lämnar garanti.
 
Hej igen!

skulle detta kunna vara ett bra kit?

Nikon Z 50 mirror Digitalkamera
Nikon NIKKOR Z DX 16-50mm f / 3,5-6,3 VR Lens
Nikon NIKKOR Z DX 50-250mm f / 4,5-6,3 VR Lens
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Hej igen!

skulle detta kunna vara ett bra kit?

Nikon Z 50 mirror Digitalkamera
Nikon NIKKOR Z DX 16-50mm f / 3,5-6,3 VR Lens
Nikon NIKKOR Z DX 50-250mm f / 4,5-6,3 VR Lens
Skärpemässigt är det bra grejer, och absolut en bra start, så om du ska fota mycket landskap och vyer och liknande där kort skärpedjup (suddig bakgrund) inte är prio 1 så kan det bli kanon! DX-linserna till Z-mounten har fått bra betyg.

Jag antar att du får båda linserna i samma paket som kameran? Att det är en deal du hittat? Annars hade jag nog inte lagt svinmycket extrapengar på att köpa just dom där DX-kitzoomarna utan istället lagt en extra slant på t.ex 28/2.8-objektivet jag länkade till tidigare eller något annat vettigt, just för att kunna få lite kortare skärpedjup när man känner att det vore roligt. :D
 
Skärpemässigt är det bra grejer, och absolut en bra start, så om du ska fota mycket landskap och vyer och liknande där kort skärpedjup (suddig bakgrund) inte är prio 1 så kan det bli kanon! DX-linserna till Z-mounten har fått bra betyg.

Jag antar att du får båda linserna i samma paket som kameran? Att det är en deal du hittat? Annars hade jag nog inte lagt svinmycket extrapengar på att köpa just dom där DX-kitzoomarna utan istället lagt en extra slant på t.ex 28/2.8-objektivet jag länkade till tidigare eller något annat vettigt, just för att kunna få lite kortare skärpedjup när man känner att det vore roligt. :D
hittade detta:
https://www.onestop-digital.com/nikon-z50-kit-with-16-50mm-and-50-250mm-lenses.html
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jamen det där är ju ett bra pris i alla fall och en bra grund för att testa sina vingar inom fotografins ädla konst! :)

Onestop Digital har jag dock ingen aning om. Det är säkert en bra säljare men frågan är om dom inte, precis som E-Infinity, hanterar gråimport? Och att det är därför dom kommer undan lite billigare än våra svenska återförsäljare. Om det är fallet så har du ingen tillverkargaranti t.ex, och oftast inte så lång garanti hos butiken heller.

Någon annan här har säkert mer erfarenheter kring den butiken och kan dela med sig. Tänkte bara göra dig uppmärksam på det. :)
 

axed81

Aktiv medlem
Jag tror något av de här kiten är bättre.





Har aldrig haft problem med att handla från e-infin.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Hej igen!

skulle detta kunna vara ett bra kit?

Nikon Z 50 mirror Digitalkamera
Nikon NIKKOR Z DX 16-50mm f / 3,5-6,3 VR Lens
Nikon NIKKOR Z DX 50-250mm f / 4,5-6,3 VR Lens
Hej, Malin.
Denna kombo kommer säkerligen inte göra dig besviken. Jah har använt Nikon-kameror sedan 1969 och kvaliteten även på deras enklare modeller har alltid varit hög. Jag övergick från deras D300 DSLR (en tung stridsvagn och kanonbra) till deras första spegellösa, en Z6. Mitt skäl till det valet var att jag tillsammans med en adapter kunde använda mina gamla Nikkorobjektiv från 60–80-talen. Om jag inte hade haft dessa objektiv stående i vitrinskåpet, hade jag valt en Z50. Främst för smidigheten. APSC eller s.k. Full Frame har ingen betydelse för 95% av oss amatörer (och heller inte för många professionella fotografer). Glöm allt trams som vissa för fram om att kameror som Z50 och liknande skulle vara leksaker som inte duger till RIKTIG fotografi. Jag fotar fortfarande med kameror (Fujifilm X100, Panasonic LX3, Leica M Monokrom) från 2010–12, och bara man förstår kamerornas begränsningar (gäller främst det praktiskt användbara ISO-omfånget) så levererar dom mycket bra resultat. Jag fick lagom till jul hem en fotobok från Blurb med bilder från New York 2011, tagna med min lilla 10 MP LX3, med mycket bra resultat. Likaså har jag fått 100*70 cm stora utskrifter av filer från den kameran. Så om Nikon Z50 passar känns "rätt" i dina händer, tror jag att det är ett mycket bra val.

Jag ser att janc (inlägg #21) föreslår dig att kolla in Fujifilms modeller. Lätta och smidiga kameror Hög kvalitet. Bra optik.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Sawant Photography
 

janc

Aktiv medlem
Jag känner inte till butiken men uppenbarligen utanför EU och den enda adress jag kan se är en postadress för att få tillbaka moms. Inte ens en mailadress…

Vilket lagskydd du har som konsument och vilka garantier som kan tänkas gälla törs jag inte ens gissa. Inte heller hur länge det blir liggande i tullen eller hur mycket i moms och andra avgifter du måste ligga ute med.

Givetvis måste var och en bedöma vilka risker man vill ta men fundera på om det verkligen är värt det.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Samma pris i riktiga butiker ca. 12500 kr. Rajala verkar ha paketet hemma. Kanske fler som har. Köp inte därifrån om det inte är mycket billigare. Alltid enklare att ha med butiker här på hemmaplan att göra om det blir garantiärende etc.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
TS har fått bra tips. Att begrunda är att varken porträtt eller landskap kräver avancerad autofocus varför även en lite äldre beg spellös är att överväga. Ta en titt på en beg Fuji X-T2 t ex med 18-50/2,8-4 och kanske en 56/1,2 till porträtt. Då har man bra och skarpa objektiv till det som är huvudmotivet till bra pris. Har inte koll på priset för just kameran plus kitzoom men 56:an går lös på ca 6000kr
 

janc

Aktiv medlem
TS har fått bra tips. Att begrunda är att varken porträtt eller landskap kräver avancerad autofocus varför även en lite äldre beg spellös är att överväga. Ta en titt på en beg Fuji X-T2 t ex med 18-50/2,8-4 och kanske en 56/1,2 till porträtt. Då har man bra och skarpa objektiv till det som är huvudmotivet till bra pris. Har inte koll på priset för just kameran plus kitzoom men 56:an går lös på ca 6000kr
Du får huset för4990 på Cyberphoto


Har själv köpt detta paket där ”begagnat” och jag tvivlar på att de prylar jag fick någonsin ens packats upp.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Alla kameror idag är bra. Så det är i te frågan om att köpa dåligt eller fel. Däremot kan man optimera inom sin budget för max valuta för pengarna för just det man själv vill fota. Nyare spegelreflex kameror har generellt snabbare följande autofocus för sport än äldre men detta är ju inte viktigt för syftet varför man istället kan lägga en större andel av pengarna på optiken som kommer göra en större skillnad på slutresultatet för ändamålen. Därav min tanke. Sedan är frågan om portabilitet kontra sensorstorlek. Mindre sensor, lättare och mindre medan större sensor ger tunnare skärpedjup för t ex porträtt mm.
 
ANNONS