Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med blixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)

deadendveiw

Aktiv medlem
jag är lite sugen på att införskaffa ett ranger quadra sett. håller på en del med acionfoto och har lite funderingar om blixtarna. dom med A huvud ska kunna få brinntider på typ 8000/1, men vad hjälper det om synkingen ändå bara sträcker sig till 250/1. funderat en hel del på det och skulle vilja ha det förklarat om nån skulle orka:)
 
kom på att jag var lite otydlig där. det jag undrar är hur bränntiden på blixten(8000/1) kan hjälpa att frysa bilden om synken bara går till 250/1
 
kom på att jag var lite otydlig där. det jag undrar är hur bränntiden på blixten(8000/1) kan hjälpa att frysa bilden om synken bara går till 250/1

Din kamera är bara fullt öppen på slutartider som är 1/250s(blixtsynctiden) eller längre. Om du provar med snabbare tid så kommer du att få en svart strimma i bilden tills det blir helsvart med kortare tider. Om blixten brinner av på 1/8000s så motsvarar det en slutartid på 1/8000s om det är helt svart i rummet eller helt mörkt ute. Om du tar en bild med bländare 8 och 1/250s ute när det är lite skummt eller inne när det är släckt så kommer du att få en svart bildruta. Om du då har en så snabb blixt som 1/8000s så kommer du att få en skarp blixtbild och inget annat omgivningsljus in i kameran. Blixten ger slutartiden kan man säga.
 
Det handlar om att när du fotar med blixt och ska frysa rörelser så ställer du in kameran så det vanliga omgivande ljuset blir så litet att bilden skulle bli svart utan blixt. Då blir föremålet du ska fota bara belyst under den tiden som blixten lyser. I Rangerns fall 1/6000s, i en Speedlite 580EXII på lägsta effekt ner mot 1/40000s. Då spelar ju inte slutartiden nån roll då allt ljus som behövs för en korrekt exponering kommer under denna korta blixt...

Du kan prova själv att ta din kamera och fäll upp den inbyggda blixten. Sätt kameran på 1/60s och bländare 5,6. Sätt sedan styrkan på blixten manuellt tills du får en bra exponerad bild. Sänk sedan slutartiden till 1/200s så får du se att bilden blir likadant exponerad.
 
ANNONS