Annons

hjälp med D60!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucca-sara landstedt

Aktiv medlem
Hej!
Idag ska jag plåta ett bröllop, det börjar kl 16.00- mörkt alltså... det ska finnas facklor osv utanför, och säkert tända ljus inne i kyrkan...
Det jag tänkte var såklart att försöka fota endel helt utan blixt, men är det för mörkt håller inte det...
Annat alternativ är ju att jag plåtar med blixt men med långa tider- för att få med lite av värmen ändå...
Nån som har nåt annat tips?

Nu till min egentliga fråga (hittar inte maualen...)
När jag vill vitkalibrera kameran själv, alltså välja själv att "detta är vitt" osv... förstår ni hur jag menar?Hur gör jag då?
Den drar gärna lite åt grönt när jag fotar utomhus, så jag tänkte testa att välja själv...
men hur? alltså- exakt hur går jag tillväga, nån som har en D60 som kan guida mig genom?

tack på förhand!!

Fritt ur minnet (jag fotar i RAW-format och vitbalanserar sällan manuellt i kameran):

1. Fota något vitt eller grått i den aktuella belysningen.
(Det vita måste täcka hela utsnittsmätningscirkeln.)
2. I menyn finns ett menyval för att sätta den manuella vitbalansen, när du väljer det så vill kameran veta vilken bild den skall sätta vitbalansen ifrån, välj den du tog ovan.
3. Ändra vitbalans-mode till custom, dvs tryck på knappen för vitbalansval och vrid inmatningsratten tills den understa vitbalanssymboeln på LCD:n är vald (har för mig att den ser ut som två streck med en prick i mellan eller något liknande).

Jag kör D60.

Använd RAW, särskilt om du ska plåta något så viktigt som ett bröllop. Då kan du vitbalansera i efterhand och får ut maximal kvalitet av dina bilder. Men det är ändå bra att vitbalansera manuellt. Färgerna kan dock bli för rena och dödar stämningen.

Om du vill vitbalansera gör du så här:
- Plåta av något vitt i den miljön du ska fotografera
- Gå in på menyn och välj "Custom WB". Då får du upp bilden på den vita ytan, om inte bläddrar du fram den. Tryck sedan OK genom att trycka på "SET"-knappen.
- Tryck på WB-kappen intill övre displayen och vrid sedan den bakre ratten tills du ha har den nedersta WB-symbolen inställd.

ANNONS
Götaplatsens Foto