Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp med hemsidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ottosson

Aktiv medlem
Jag har nyligen lade upp min hemsida för ett tag sedan men den fungerar bra med Pc och intrenet explorer.
Men använder man netscape eller mozarilla så fungerrar den tydligen inte lika bra. Sedan vet jag inte hur den ser ut på Mac datorer om den fungerar eller inte?

Den ska se ut så att det är bara en sida utan scrollister varken på sidan eller i underkant.

Sedan finns 2 pilar på sidan om bildraden och håller man musen över pilarna så scrollas bilderna fram sakta och klickar man på pilarna ska det gå fortare.

Sedan kan man klicka upp bilderna för att se dom större där ska man med hjälp av pilarna kunna klicka till nästa bild.

Så det jag undrar är hur den ser ut på era datorer? Fungerar det som jag beskrivit ovan och vilken typ dator och internetprogram använder ni?

Om sidan inte fungerar som jag beskrivit ovan kan man lösa det på något enkelt sätt då?

Gör gärna ett besök adressen är

www.fredrikottosson.se

Men jag kan inte låta bli att ifrågasätta varför du byggt den så bred med scrollpilar på sidorna?
Jag har ingen liten skärm men behöver använda scrollen där nere för att ens hitta fram till framåtpilen. Tror de pilarna (på indexsidan) fyller liten eller noll funktion för den stora massan alltså..

Fredrik Ottosson skrev:
...Det ska inte va så att man måste scrolla för att nå pilen...
Aha, det borde jag ju hajat redan av ditt första inlägg egentligen.

Sätt bredden på sidan i ett fast antal px så kanske scrollpilarna hamnar där de ska.
Sen skulle du kunna slopa alla <br> i början och bara ange valign="middle" eller antalet px för topmargianlen om det inte ska vara exakt mitten.

lite ärliga åsikter.
jag ogillar väldigt mycket när man måste öppna nya fönster för att kolla på bilderna. speciellt för att fönstret direkt hamnar på min dåliga skärm (använder två) och att jag måste dra dom över till den bra skärmen för att kunna se hur bilderna ser ut.
sen närapå hatar jag flashskroll för att det går så jääääämrans långsamt!
med musskrollen kan jag bestämma själv.
och jag ogillar även det där med att visa bilder åt sidan.
jag gillar däremot färgerna och självklart bilderna!

en OT-fråga...
är det här en kändis eller har han rört sig ute i norrförorterna eller nåt?
tycker jag känner igen honom...

Tack Christel för din åsikter!

Jag förstår inte detta med skärmproblemet jag har oxå 2 skärmar men för mig får jag bilderna på samma skärm? Dom flesta använder nog bara en skärm och att anpassa sidan efter alla olika skärmar går nog bara inte. Så har detta inte nått med dina skärminställningar att göra?

Håller med dig om flashscroll jag är oxå sån som vill ha full kontroll hur fort det ska gå när man blädrar igen om bilder och sånt.
Men tycker oxå att det blev så jäkla fult att ha en list där nere.
Så jag löste det så att håller man bara musen över pilen så går det långsamt men klickar man och håller ner musknappen på pilarna så går det mycket fortare.
Vet inte om du upptäckte det?
Jag tror oxå det kan va ett problem att det kan va svårt att upptäcka den effekten eller?

Angående killen så är det ingen kändis även om han nog skulle vilja va det, utan en polare från norrland bara.

Men tack för dina åsikter bra att få höra vad du tycker!

Senast ändrad:
Fredrik Ottosson skrev:
Tack Christel för din åsikter!

Jag förstår inte detta med skärmproblemet jag har oxå 2 skärmar men för mig får jag bilderna på samma skärm? Dom flesta använder nog bara en skärm och att anpassa sidan efter alla olika skärmar går nog bara inte. Så har detta inte nått med dina skärminställningar att göra?

Håller med dig om flashscroll jag är oxå sån som vill ha full kontroll hur fort det ska gå när man blädrar igen om bilder och sånt.
Men tycker oxå att det blev så jäkla fult att ha en list där nere.
Så jag löste det så att håller man bara musen över pilen så går det långsamt men klickar man och håller ner musknappen på pilarna så går det mycket fortare.
Vet inte om du upptäckte det?
Jag tror oxå det kan va ett problem att det kan va svårt att upptäcka den effekten eller?

Angående killen så är det ingen kändis även om han nog skulle vilja va det, utan en polare från norrland bara.

Men tack för dina åsikter bra att få höra vad du tycker!

ja jag är medveten om att jag borde ha min bra skärm till vänster om min dåliga istället för tvärtom, vid såna här tillfällen. det är skrivbordet som bestämmer, dock.

men faktum är att jag får irri-rysningar över uppluppande fönster även när jag använder bara en skärm.
nu kan man ju faktiskt bläddra mellan bilderna i fönstret, och inte som på vissa sidor behöva klicka upp varje bild i eget fönster, men fortfarande känns det som en onödig grej.
och ja, jag vet att man får mer problem med sökmotorerna när man använder frames men det går att fixa det oxå.

det är såna där osynliga funktioner som man verkligen ska undvika.
tro mig jag vet av egen erfarenhet.
gud va mycket skäll jag fick på min förra sida som var alldeles för klurig att navigera runt i.
och jag minns simpleviewer när det var nytt och alla blev förbannade för att det var så osmidigt att bläddra, tills man talade om för dom (ja jag var oxå tvungen att få det berättat för mig eftersom jag lämnade de sidorna rätt omgående) att det gick att bläddra genom att klicka på själva bildhörnen.
nu funkar det ju mycket bra eftersom så många använder det sen en tid tillbaka

var så tydlig du bara kan istället så behåller du fler besökare kvar på sidan.

jaha.. asch då. då är han bara väldigt lik nån.

Senast ändrad:
Jag har pc och det funkar fint i IE, i Firefox fungerar det inte, då har jag scroll listen längst ner.

Sätt tabellen till tex fast bredd 800px.

Nu har du 75% bred och bilder på nästan 2000px längd om man lägger alla bredvid varandra.

Skulle tro att Firefox mfl läser in alla bilder då du säger att sidan skall vara 75% och inte fast antal pixlar.

Jag kör med 1280x1034 i skärmupplösning....

MVH
Erik Tinnerwall
http://www.eriksgallery.com

jag kanske ska tillägga att jag har 1400x1050 samt 96 dpi i skärminställningar.
men jag sträcker inte ut mina browserfönster över hela skärmen och låter oftast favoriter i IE vara uppfläkt på ena sidan.
så sidan ryms ändå inte i mina browserfönster.

Erik. Bredden var redan påtalad;)

Apropå frames vs popup så tycker jag båda delarna är lika eländiga om man kör vanlig gammal html4 (som du gör men doctypen är utelämnad)
Popups är lättare att få felfria i alla läsare för att kraven mellan webbläsarna inte skiljer så enormt vad gäller dem som när det gäller frames men de kräver att besökaren har java installerat (som så mycket annat på din sida också gör iof.)
Att bygga en validerande och fungerande sida med html och frames är nog omöjligt eftersom olika webläsare accepterar koden olika. IE är värst vad det gäller att acceptera standrad vad gäller frames. Den webbläsaren ogillar frames så skarpt att jag tvingats slopa doctype och bygga ickevaliderande sidor p g a det för att de ska vara drägliga i alla webläsare. Jag gör aldrig om det.

Bästa är nog att bojkotta både gammal html och frames helt och satsa på xhtml och iframes i stället om popupen ska bytas ut.

Jag tycker iinte att popup är särskilt störande om bra navigering i dem finns. Däremot är de urjobbiga om man måste öppna, stänga hela tiden.

Senast ändrad:
Tack för era åsikter verkligen bra att höra.

Jo Christel det finns inget värre än jobbiga hemsidor och det var min grundtanke när jag gjorde dessignen, att man som betraktare inte skall kunna reta sig på något eftersom jag ofta själv gör det.

Men jag tycker själv att sidan inte är så jobbig.
Jag vill att sidan ska kännas enkel men medveten enkel och det är ganska svårt tycker jag. Därför hade jag den där flashgrejjen för at inte få den att inte kännas så stel och hitills har jag inte kommit på någon bättre lösning för at få den som jag vill ha den.
Tror det blir mer problem ju mer bilder man lägger upp. Har man hundra bilder och vill scrolla till den sista så vill man kanske komma dit direkt och inte sitta och vänta på att datorn ska scrolla åt en.
Men till dess har jag förhoppningsvis klurat ut en lösning.

Tack oxå till Erik och Lotta har gett länken till disussionen till killen som har kodat sidan så att han kan få era tips. Själv fattar jag inget av detta tycker det verkar va fruktansvärt tråkigt och svårt, men tur det finns dom som har koll på detta!

Cristel kom på att du kanske sprang på honnom på fotomässan i Jönköping om du var där.Han pluggar på fotoskolan i Mullsjö som hade utställning där.

bara det blir tydligt att man kan snabba på skrollningen så tycker jag sidan funkar.
det är skrollningen som irriterar mest.

hm, nä jag var inte där i år.
jag kanske har sett den där bilden förut nånstans eller nån annan bild bara.
en bra bild är det iaf!

Fredrik... vill bara säga att jag tycker din sida är så jädra skön. Stilren och skön i färgerna. Precis en sån sida har jag ungefär tänkt mig också. Där man kommer till bilderna på en gång och inte en massa annat tjafs. Men tyvärr så kan jag inte göra några snygga sidor, så det får vänta.

Glömde att säga en sak..
Snygga bilder var det också på sidan :)

MVH//Christian Rhen

Tack så mycket Christian, va kul att du gillade den!

Ja jag tyckte oxå att det inte var helt enkelt det jobbiga tycker jag är att små detaljer har så stor betydelse i slutändan.
Man sitter och funderar på om en text ska ligga en millimeter åt höger eller vänster och sedan upptäcker man dagen efter att allt är skit ändå och man får börja om.

Några tips är att kolla på andra hemsidor på vad som är bra /dåligt sedan får man försöka göra sin egen grejj av det.
Jag tänkte så att man max ska behöva använda 1 klick för att få fram det man vill.
Sedan att man håller sig enkelt det kommer bli blir för mycket ändå:)
Jag gjorde allt som bilder i photoshop och skickade till min polare Alex som kodade det.

Jag tror vist att du fixar det börja fundera på hur du vill visa bilderna bara gör en grovskiss och lämna den nån dag eller två sedan får man fylla på och ta bort eftersom.
Jag gjorde så att jag först gjorde loggan och flyttade runt den tills det kändes bra, så man tar en sak åt gången. Sitt inte för länge för det är lätt att man låser sig och stirrar sig blind.

Det är bara att tuta och köra!

ANNONS
Götaplatsens Foto