Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med lagring

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Jag har funderat på hur jag ska lagra mina bilder på bästa sätt. Säkert och samtidigt kostnadseffektivt.
Har kört fast i mina tankebanor och skulle behöva få lite hjälp.

Bakgrund:
Jag har idag en väldigt manuell process. Det har jag dock inget emot att den är.

Jag har två stycken externa hårddiskar (ej SSD) på 4 TB vardera som jag använder för att spara mina bilder. Jag speglar dessa diskar och ser till att jag alltid har samma innehåll på båda diskarna.
Jag sparar diskarna på två separata ställen och jag använder dem enbart för backup. Dvs jag jobbar ej löpande från dem vilket borde minska slitaget. Jag har dock haft diskarna ganska länge.

Nu har jag dock kommit till punkten att jag snart har förbrukat allt ledigt utrymme, samt att jag vid två tillfällen fått konstiga (fel)meddelande på den ena disken.
Därför känner jag att jag skulle behöva
1. Utöka med mer utrymme
2. Säkerställa en ny backup om den befintliga disken kraschar

(När man börjar tänka blir man ju också rädd att det finns korrupta filer någonstans bland alla 10 tusentals filer)

I den bästa av världar skulle det då innebära att jag behöver köpa typ fyra nya diskar, och det blir ju en väldigt kostsam lösning. Samtidigt ser jag ingen annan vettig lösning.

Därför ställer jag frågan här för att få lite vettiga inspel och hjälp med att bredda perspektivet.

Jag är inte intresserad av något uppkopplad lösning.

Tankar?

Du har 2 val.
A
Antingen köper du 2 8TB diskar och för över datan och hanterar på samma sätt som du hanterat 4TB diskarna.
De gamla 4TB...
du kan använda den bra till temporär lagring.
Släng för sjutton den dåliga.
B
Startar med 2 nya 4TB diskar.
Ersätter samtidigt den 4TB som idag inte mår så bra och kasserar den.

C
Inte det optimala alternativet eftersom dina gamla diskar börjat strula.
Personligen hade jag 2 diskar i den gamla datorn som hade fler diskplatser.
Den nya datorn fick en 8TB och backup sköts till de 2 gamla.

Sen finns alltid alternativet att radera gammal data som man aldrig mer behöver.... Kill Your Darlings!

Det här är inte riktigt svar på din fråga men kan ändå vara väsentligt. Efter vad jag läst mig till och även sett i andra trådar så är SSD-diskar förstås snabba och bra. Men fortfarande är "vanliga" hårddiskar bättre på långtidslagring.
Därför har jag gjort så att jag har två SSD-diskar, en för bilder, en för allt annat, som jag säkerhetskopierar till nästan varje gång jag gör något nytt eller ändrar något.
Men så har jag också en "vanlig" hårddisk med allt på som jag har deponerat hos en kompis som bor nära, och den tar jag hem och uppdaterar ganska ofta.

SSD-diskar kan fungera bra för långtidslagring också, om man använder dom lite då och då. Skall dom bara ligga i åratal så är mekaniska magnetdiskar bättre.

Jag har länge haft tre lagringar och alltid fördubblat när jag utökar. Har då köpt två nya uppsättningar och använt dom gamla som den tredje och använt dom som förra gången blev den tredje till något annat.

Har två hemma en i min dator, en som bara kopplas in oregelmässigt och fylls med det som tillkommit (dvs den är mest inte inkopplad, vilket är viktigt för kryptoattacker) och en online i mitt fritidsboende som regelmässigt fylls på.

Viktigt att tänka på med spegling är att det finns risker med det, korrupta och raderade filer speglas också.

Ingen aning, det som är sålt är redan sålt. Så lagringslösningen i sig är nog mer värd i kronor än bilderna i sig.
Men det finns många bilder som är värdefulla för mig, men det är nog förmodligen bara en bråkdel.
Gamla bilder kan bli värdefulla och jag tycker det är roligt att ha kvar dom.

Min lösning är inte heller jättedyr, kostar ungefär som ett objektiv vart 2-3år.

Ingen aning, det som är sålt är redan sålt. Så lagringslösningen i sig är nog mer värd i kronor än bilderna i sig.
Men det finns många bilder som är värdefulla för mig, men det är nog förmodligen bara en bråkdel.
Gamla bilder kan bli värdefulla och jag tycker det är roligt att ha kvar dom.

Min lösning är inte heller jättedyr, kostar ungefär som ett objektiv vart 2-3år.
Frågan var ställd till trådskaparen som nu står inför en investering i att säkra värdet av sina bilder 😀

Frågan var ställd till trådskaparen som nu står inför en investering i att säkra värdet av sina bilder 😀

Jag tror att värdet för dom flesta överstiger det faktiska kronvärdet. Så att göra sin backuplösning helt baserad på kronvärdet blir nog fel för dom flesta.

Dom flesta får nog plats med sina best sellers som säljs om och om igen på en USB-sticka. Det mesta man sparar, sparar man för att det har andra värden.

Eller så kan man göra som en fotograf jag gick till för porträtt och beställde 10 A4 utskrifter. Bad också om digitala kopior vilket vägrades, 2 år senare ringde jag och ville beställa 10 till, vilket inte heller gick eftersom filerna raderats.

Senast ändrad:
Du har 2 val.
A
Antingen köper du 2 8TB diskar och för över datan och hanterar på samma sätt som du hanterat 4TB diskarna.
De gamla 4TB...
du kan använda den bra till temporär lagring.
Släng för sjutton den dåliga.
B
Startar med 2 nya 4TB diskar.
Ersätter samtidigt den 4TB som idag inte mår så bra och kasserar den.

C
Inte det optimala alternativet eftersom dina gamla diskar börjat strula.
Personligen hade jag 2 diskar i den gamla datorn som hade fler diskplatser.
Den nya datorn fick en 8TB och backup sköts till de 2 gamla.

Sen finns alltid alternativet att radera gammal data som man aldrig mer behöver.... Kill Your Darlings!
Tack, ja det är väl det enda rätta att köpa två 8 tb-diskar.
Kommer ha svårt att kill my darlings. Sen finns det säkert lite att göra, men mycket ligger i det emotionella...

Tyvärr något som är både arbetsamt och smärtsamt men det går nog att frigöra 1Tb minne om inte det är välrensat innan.
Ja, som du säger är det arbetssamt och osäker på hur mycket det kan göra.
Förr i tiden fotade jag både i Raw + jpg, så där finns det ju lite att göra genom att rensa bort all jpg. Men kommer ta tid...

Det här är inte riktigt svar på din fråga men kan ändå vara väsentligt. Efter vad jag läst mig till och även sett i andra trådar så är SSD-diskar förstås snabba och bra. Men fortfarande är "vanliga" hårddiskar bättre på långtidslagring.
Därför har jag gjort så att jag har två SSD-diskar, en för bilder, en för allt annat, som jag säkerhetskopierar till nästan varje gång jag gör något nytt eller ändrar något.
Men så har jag också en "vanlig" hårddisk med allt på som jag har deponerat hos en kompis som bor nära, och den tar jag hem och uppdaterar ganska ofta.
Alltid intressant att höra hur andra gör så det tas tacksamt emot 😀

SSD-diskar kan fungera bra för långtidslagring också, om man använder dom lite då och då. Skall dom bara ligga i åratal så är mekaniska magnetdiskar bättre.

Jag har länge haft tre lagringar och alltid fördubblat när jag utökar. Har då köpt två nya uppsättningar och använt dom gamla som den tredje och använt dom som förra gången blev den tredje till något annat.

Har två hemma en i min dator, en som bara kopplas in oregelmässigt och fylls med det som tillkommit (dvs den är mest inte inkopplad, vilket är viktigt för kryptoattacker) och en online i mitt fritidsboende som regelmässigt fylls på.

Viktigt att tänka på med spegling är att det finns risker med det, korrupta och raderade filer speglas också.
Men om man nu ska köpa nya diskar för att enbart ha som backup. Skulle du då rekommendera ssd eller mekaniska?
Priset för en mekanisk 8 tb är ju avsevärt mycket lägre än en ssd.

Men om man nu ska köpa nya diskar för att enbart ha som backup. Skulle du då rekommendera ssd eller mekaniska?
Jag använder bara "snurr"-diskar för backup, just av anledningen att dom är billigare. Upp till 4TB hade jag valt SSD, större blir ohygligt mycket billigare mekaniskt. Jag har nu 2x dubbla 18TB och 4x8TB. 80% är nog videos, dom tar plats. Hade kostat en förmögenhet i SSD, men som ett lite bättre objektiv i mekaniska diskar.
Dagens snurrdiskar är dessutom så pass snabba att dom fungerar bra för bilder. Videofiler jag jobbar med brukar jag kopiera till snabbare SSD-diskar, vilket givetvis även fungerar bra att göra med bilder om man känner att det behövs.

Har du bråttom när du gör backup?
Det har inte jag = hederliga snurrdiskar.
(Och diskar köper man aldrig från samma batch!)

Det finns
(vet inte hur mycket man vinner i minskad storlek, ej testat)

Förlustfri komprimerad RAW:​

Förlustfri komprimering är ett format som låter dig minska bildstorleken utan att kompromissa med kvaliteten . En förlustfri komprimerad bild bearbetas av efterbehandlingsprogram och informationen dekomprimeras som en ZIP-fil. Dekomprimering låter dig expandera den komprimerade filen tillbaka till sin ursprungliga storlek

Finns tester:
Vid maximal komprimeringsnivå är ZIPX det snabbaste formatet , följt av RAR, ARC och 7Z, medan ZPAQ är det långsammaste. Med måttliga komprimeringsinställningar framstår RAR och ARC som de snabbaste formaten.

Jag använder bara "snurr"-diskar för backup, just av anledningen att dom är billigare. Upp till 4TB hade jag valt SSD, större blir ohygligt mycket billigare mekaniskt. Jag har nu 2x dubbla 18TB och 4x8TB. 80% är nog videos, dom tar plats. Hade kostat en förmögenhet i SSD, men som ett lite bättre objektiv i mekaniska diskar.
Dagens snurrdiskar är dessutom så pass snabba att dom fungerar bra för bilder. Videofiler jag jobbar med brukar jag kopiera till snabbare SSD-diskar, vilket givetvis även fungerar bra att göra med bilder om man känner att det behövs.
Tack, då är jag inne på samma spår.
Då ska jag ta och beställa två 8tb-diskar i helgen.
Vad kör du för märke? Såg att man kan få Seagate för dryga 2000 kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto