Annons

Hjälp med lagring

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu senaste tiden avvecklat min gmail och hotmail/MS mail och drives och driftar molnet själv hemma på servern och lagt mail på protonmail med egen domän. Litar inte på något US baserat cloud/mail med nuvarande ledare där.

Kör Nextcloud för mitt eget cloud.

fotbollfots lista är ju mer websidor än cloud tjänster

Jag har nu senaste tiden avvecklat min gmail och hotmail/MS mail och drives och driftar molnet själv hemma på servern och lagt mail på protonmail med egen domän. Litar inte på något US baserat cloud/mail med nuvarande ledare där.

Kör Nextcloud för mitt eget cloud.

fotbollfots lista är ju mer websidor än cloud tjänster
Låter vettigt.
Men du litade alltså på FBI, CIA, Homeland Security, NSA osv innan nuvarande ledare kom tillbaka?
Min mail ligger i Danmark och jag är inte säker på att det är helt bra.

Hej

Är själv i begrepp att se över/uppgradera/utöka allt vad hårddiskar och backup heter... Har utöver dessa fysiska lösningar även sneglat på ett backup-komplement i Molnet...

Har blivit tipsad om det norska Jottacloud (https://jottacloud.com/en/). Några erfarenheter kring deras tjänster?

Fridens
Oscar

Hej

Är själv i begrepp att se över/uppgradera/utöka allt vad hårddiskar och backup heter... Har utöver dessa fysiska lösningar även sneglat på ett backup-komplement i Molnet...

Har blivit tipsad om det norska Jottacloud (https://jottacloud.com/en/). Några erfarenheter kring deras tjänster?

Fridens
Oscar
Jag kör Telia Cloud med obegränsat utrymme för 99 spänn i månaden. Jag är ganska säker på att det är Jottacloud fast med teliaetikett. Funkar alldeles utmärkt att låta det rulla i bakgrunden. Har dock ännu inte haft anledning att återställa :)

Jag kör Telia Cloud med obegränsat utrymme för 99 spänn i månaden. Jag är ganska säker på att det är Jottacloud fast med teliaetikett. Funkar alldeles utmärkt att låta det rulla i bakgrunden. Har dock ännu inte haft anledning att återställa :)
Tack för inputs!
Har förstått att alternativet "obegränsat lagringsutrymme" innebär fullt ös upp till 5 TB, därefter sackar uppladningshastigheten. Denna "begränsning" torde väl inte vara något större praktiskt problem, då detta kan ske nattetid... eller?

/Oscar

Tack för inputs!
Har förstått att alternativet "obegränsat lagringsutrymme" innebär fullt ös upp till 5 TB, därefter sackar uppladningshastigheten. Denna "begränsning" torde väl inte vara något större praktiskt problem, då detta kan ske nattetid... eller?

/Oscar
Jag har inte nått 5 TB så på det har jag inget svar...

Jag har också Telia cloud, betalar inget extra för det. Tror det ingår i mitt mobil abonnemang. Har inte heller kommit riktigt till 5 TB, tror jag ligger någonstans lite över 4 TB. Har inte heller behövt återställa nåt. Jag har mina bilder på hårddiskar i dator. Sen backup på extern disk som är på 8 TB och sen även Telia Cloud.

Jag har också Telia cloud, betalar inget extra för det. Tror det ingår i mitt mobil abonnemang. Har inte heller kommit riktigt till 5 TB, tror jag ligger någonstans lite över 4 TB. Har inte heller behövt återställa nåt. Jag har mina bilder på hårddiskar i dator. Sen backup på extern disk som är på 8 TB och sen även Telia Cloud.
Så går även mina tankegångar, att ha en molnbackup på min fysiska backup (NAS Raid5).

Okej, so far so good vad gäller Jotta med andra ord...

/Oscar

Tack för inputs!

/Oscar
Begränsningen är nog ett mycket litet problem. Ja, du kan ladda upp till Jotta dygnet runt. Det är bara ett par veckor sedan jag tecknade mitt (fristående) abbonemang på utrymme hos Jottacloud och när jag kollade med dem så fick jag till svar att hastigheten i praktiken inte kommer att sänkas märkbart innan man är uppe i betydligt mer än 5TB. Ner-hastigheten är alltid öppen för full fart.

Begränsningen är nog ett mycket litet problem. Ja, du kan ladda upp till Jotta dygnet runt. Det är bara ett par veckor sedan jag tecknade mitt (fristående) abbonemang på utrymme hos Jottacloud och när jag kollade med dem så fick jag till svar att hastigheten i praktiken inte kommer att sänkas märkbart innan man är uppe i betydligt mer än 5TB. Ner-hastigheten är alltid öppen för full fart.
...låter bra det här...
Tack alla för inputs!
:)

Using SSDs for long-term storage is risky because they can lose data if left unpowered for extended periods (1-3+ years) as electrical charges leak from memory cells, unlike HDDs that retain magnetic data longer; for true archival, power the SSD periodically (every 6-12 months) to refresh charges, or use HDDs for "save it and forget it" cold storage, ideally with a robust backup strategy for any medium.

jag skulle inte lita på SSD för lagring oavsett. Köp en gammal dator och gör till en NAS, därefter 2st externa mekaniska hårddiskar som du byter med jämna mellanrum och inte har anslutna på heltid utan kopplar in dom när du gör en backup så NAS diskarna har samma info som dom 2 sen har du 1 mekanisk hemma och den andra hos grannen etc ifall det blir en brand eller inbrott.

Sen kan man ju ha en snabb SSD som mellanlagring då man jobbar med materialet.

Tänk på två saker när det gäller Jottacloud.

Filer som du raderar på din dator - även raderas hos Jotta. De ligger endast kvar i deras papperskorg i 30 dagar.

Du äger inte krypteringsnyckeln som skyddar dina data. De äger den. Ditt lösen låser upp deras nyckel.

Vad man lägger för värdering i detta är upp till var och en. :)

Tänk på två saker när det gäller Jottacloud.

Filer som du raderar på din dator - även raderas hos Jotta. De ligger endast kvar i deras papperskorg i 30 dagar.[...]
Det där är väl när man använder sig av synch-funktionen (en speciell mapp). Allt du lägger i andra mappar lär vara kvar hos Jotta tills du tar bort det själv.

Krypteringsrutinen har jag inga synpunkter på. Alla "hemliga" grejer jag sparar hos Jotta krypterar jag själv innan de laddas upp.

Det där är väl när man använder sig av synch-funktionen (en speciell mapp). Allt du lägger i andra mappar lär vara kvar hos Jotta tills du tar bort det själv.

• Radering på din dator återspeglas även i din säkerhetskopia hos oss.
  • Raderade filer lagras i papperskorgen i 30 dagar och kan återställas via vår webbplats.

• Radering på din dator återspeglas även i din säkerhetskopia hos oss.
  • Raderade filer lagras i papperskorgen i 30 dagar och kan återställas via vår webbplats.
Ah... jag fick gå till Jottas hemsida och kolla. Mitt fel. Jag blandade ihop "säkerhetskopia" med det jag själv kallar back-up och som jag lägger i mappen som heter Arkiv hos Jotta.

De har alltså tre mappar med olika funktioner.
• Synk som är bra för att dela filer med sig själv så att säga mellan olika enheter,
• Säkerhetskopia som av någon anledning beter sig som beskrevs av dig (tänkt att vara till hjälp om något händer med din dator - jag har lite svårt att fatta poängen med detta fast det finns säkert någon) och
• Arkivet som jag använder.

Mappar och filer man lägger i Arkivet ligger där tills man som abbonent och ägare raderar dem. Det är förstås där mina backuper ligger.

Man lägger alltså sina prylar i Arkivet och det var ju bra att det blev förtydligat! Jag hoppas ingen tog ditt första inlägg bokstavligt och tror att man inte kan spara saker säkert hos Jotta. Kanske kunde du ha formulerat dig annorlunda också.

Går att se hastigheterna här om man scrollar ner.

Jag köpte Backblaze med obegränsat utrymme för €11 per månad. Jag har också lokal backup på snurrdisk, så förhoppningsvis ska jag inte behöva använda den dock ...

ANNONS
Götaplatsens Foto