Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med ljussättning på barn

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har precis köpt en hemma studio (2 300w blixt, 2 60*90 cm softbox, 1 paraply vit/avtagbar svart, vit pappersbakgrund och en 5 i 1 reflexskärm) och är nybörjare deluxe!

Jag ska i helgen fota min kompis 1,5 åriga son och undrar om ni har dels almänna tips att ge mig men framför allt tips på bra ljussättning just för barnfotograferingar? Just på barn tänker jag mig ljusa bilder där hela barnet är upplyst. Hur sätter jag ljuset då? Jag tänker att det är ganska svårt att sätta bra ljus när barnet inte lär vilja sitta still.

Jag undrar även vilket objektiv som är bäst att använda? Jag har nikon 50 mm 1,8, 35 mm 1,4, tamron 24-75 2,8. Fotar med en nikon d300s.

Några övriga tips?

Är väldigt tacksam om ni vill hjälpa mig :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap

pellepiano

Aktiv medlem
Ett bra sätt att testa saker, är att göra en rad självporträtt, för att få koll på saker och kunna se hur resultatet kan bli. Själv är man ju en ganska tålmodig modell =) och kan testa saker hur länge som helst.

( sitt ned så du hamnar ungefär lika lågt som barnet kommer vara ).

Rommels kamerainställningar är ungefär vad jag själv använder, generellt.
 

nina84

Aktiv medlem
Ja det är väl egentligen det bästa så man slipper trötta ut någon annan :) Men jag har varken stativ eller fjärrkontroll(?)...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jo, men kan hade nog behövt 2 st för backgrunden för att fräta ut den jämnt. Annars så kan man alltid fixa bakgrunden vit och jämn i bildbehandlingsprogram.

/Stefan
 

nina84

Aktiv medlem
Jo, men kan hade nog behövt 2 st för backgrunden för att fräta ut den jämnt. Annars så kan man alltid fixa bakgrunden vit och jämn i bildbehandlingsprogram.

/Stefan
Ååå, jag tänkte att jag skulle köpa ett ok förstaset där jag inte skulle bli begränsad med en gång..... Känner mig redan begränsad!
Vilket är egentligen bästa verktyget för att få vit och fin bakgrund i Photoshop eller Lightroom?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vilket är egentligen bästa verktyget för att få vit och fin bakgrund i Photoshop eller Lightroom?
Eftersom jag bara har två studioblixtar så har jag frätt ut bakgrunden rakt bakom modellen med externblixt. Det blir alltså mindre vitt i ju längre ifrån centrum i bakgrunden som blixten slår mot.

För mig brukar det räcka med justeringspenseln i Lightroom och "måla" med överexponering.

/Stefan
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Eftersom det är första gången skulle jag använda paraplyet utan svarta överdraget o blixtra igen det om det funkar så?
Då blir det väldigt bra spridning o lite skuggor i ansiktet.

O använda softboxen från något håll för att fylla i från sidan uppifrån.

Så gör jag. (ska försöka få upp någon bild här)

Men du är ganska stora softboxar.
Kan funka fint med softbox som mainlight i ansikte och paraply med svarta överdraget på plats o blixtra så ljuset studsar i paraplyet. Då kan du belysa både hår och bakgrund.
Monteras högt vinklat ned mot huvud o bakgrund. Pinnen pekar bakom barnet. Stativet står bara någon enstaka dm framför barnet men 1meter åt sidan, motsatta sidan mot mainlight. Då blir bakgrunden ljus men inte utfrätt.

Prova prova prova prova är det som gäller men nu har du lite start ideer.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Två blixtar räcker mycket långt!
Speciellt om du använder spilljuset och reflekterar tillbaka detta med något.

En Hilite är en grym hjälp att få till en snygg vit bakgrund men en sån kostar flis.
Betydligt billigare kommer du undan om du hänger upp ett vitt lakan i en dörröppning och ställer blixten bakom. Med softbox. Varför kan du se i håret på flickan. Körde naken bakgrundsblixt. Det blir fläckvis för mycket , det frätte här bakgrunden ut håret. Softboxen sprider ut ljuset och gör bakgrunden jämnare med mindre risk för såna tråkigheter.

Du kan också se den bakgrund jag använde på bilden.
Gjord i en dörröppning med neddragen ljusstyrka på blixten för att illustrera hur jag gjort.
Dörren till höger i bild använd som reflektor från en naken blixt för att testa hur enkelt det gick att göra det. Och det gick det :)

Nyckeln till framgång är testa, testa, testa och ändra bara en sak i taget så ser du vad som ger vilka resultat.
 

Bilagor

FrePe

Aktiv medlem
3 snabba

- Skippa 2 ljus framifrån så långt det går, studsa hellre ljuset (reflexskärm) för att lätta upp skuggsidan. Ett porträtt helt utan skuggor är sällan snyggt imo. dubbla catchlights lika så.

- Slå blixt nr 2 i bakgrunden och försök få så lite vinkel emot bakgrunden som möjligt för att slippa ljus som studsar in i bilden och sänker kontrasten.

- Med bakgrundsblixten på max justerar du den främmre blixten för att ge lagom ljus på modellen, räcker inte ljuset så hoppa ner ett bländarsteg f8>f5.6 osv. tills du träffar mål.


www.studiotva.se
 

nina84

Aktiv medlem
Eftersom det är första gången skulle jag använda paraplyet utan svarta överdraget o blixtra igen det om det funkar så?
Då blir det väldigt bra spridning o lite skuggor i ansiktet.

O använda softboxen från något håll för att fylla i från sidan uppifrån.

Så gör jag. (ska försöka få upp någon bild här)

Men du är ganska stora softboxar.
Kan funka fint med softbox som mainlight i ansikte och paraply med svarta överdraget på plats o blixtra så ljuset studsar i paraplyet. Då kan du belysa både hår och bakgrund.
Monteras högt vinklat ned mot huvud o bakgrund. Pinnen pekar bakom barnet. Stativet står bara någon enstaka dm framför barnet men 1meter åt sidan, motsatta sidan mot mainlight. Då blir bakgrunden ljus men inte utfrätt.

Prova prova prova prova är det som gäller men nu har du lite start ideer.
Jättetack för idéerna. Det är väl provaprovaprova som gäller men nu har jag några grundidéer och det känns ju bra!
 

nina84

Aktiv medlem
- Skippa 2 ljus framifrån så långt det går, studsa hellre ljuset (reflexskärm) för att lätta upp skuggsidan. Ett porträtt helt utan skuggor är sällan snyggt imo. dubbla catchlights lika så.

- Slå blixt nr 2 i bakgrunden och försök få så lite vinkel emot bakgrunden som möjligt för att slippa ljus som studsar in i bilden och sänker kontrasten.

- Med bakgrundsblixten på max justerar du den främmre blixten för att ge lagom ljus på modellen, räcker inte ljuset så hoppa ner ett bländarsteg f8>f5.6 osv. tills du träffar mål.


www.studiotva.se
Tack för tipset! Ska bli kul att testa lite i helgen :)
 

stambea

Aktiv medlem
Blixtar och studioljus i all ära men glöm inte bort det naturliga ljuset. Om du har tillgång till bra naturligt ljus, t. ex fönsterljus så tycker jag inte du ska glömma det. Testa att köra lite motljus. Sätt kameran på spotmätning och överexponera bakgrunden. Eventuellt lätta upp framifrån med en reflexskärm. Enkelt och fint ljus tycker jag. Om man vill ha några ljusa, enkla bilder.

Exempel på min son August. Inte en kanonbild direkt men rätt bra exempel ljusmässigt på vad jag menar.

http://brefelt.com/misc/_DSC2235-ed-bw-1024px.jpg

/Hampus
 
Senast ändrad:
ANNONS