Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med stativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

EafS

Medlem
(La nog in min förra tråd på fel ställe, vet dock inte hur jag tar bort den...men testar iaf här också!:))

Står i valet och kvalet när det gäller stativ. Mina förutsättningar:
Kommer använda det vid porträtt, inredning och en del mörker/landskapsbilder. Hade varit kul att kunna komma så nära marken som möjligt (macro eller bebisporträtt..).
Jag är 173 cm lång. Dock köper jag hellre ett bättre stativ som är "lite för kort"..än ett längre "sämre".
Hus+tyngsta objektiv = 1,6 kg.
Maxpris: 2000:-.

Har kikat mycket på Sirui, rätt sugen på ett et-2004 med kulleden e20 som ingår. Hade jag blivit nöjd med det? Har även läst mycket bra om deras K10 osv. - vilket stativ hade varit bra till?
Andra märken som känns aktuella när jag kollat runt är; Benro, Manfrotto och ev Vanguard - deras Alta Pro 263AT verkar spännande...

Är jag fel ute här? Borde jag titta på annat? Jättetacksam för alla tips och råd! :)

Köp inte ett billigt stativ, köp ett stabilt stativ, annars är det bortkastade pengar. Har f ö själv ett Sirui som jag är väldigt nöjd med (Sirui N-2205 X), med en Sirui kulled (K-20). Kostar dock mer än vad du budgeterat för.

Köp inte ett billigt stativ, köp ett stabilt stativ, annars är det bortkastade pengar. Har f ö själv ett Sirui som jag är väldigt nöjd med (Sirui N-2205 X), med en Sirui kulled (K-20). Kostar dock mer än vad du budgeterat för.

Fortfarande utanför budget, men Cyberphoto har 25% på Siriusortimentet just nu! :)

Instämmer, snåla inte på stativet. Ett billigt är plastigt, vingligt och väger mindre än dyrare som är av metall.

Har själv Manfrottot 055 med 496 huvud, funkar toppen. Inga problem att komma "ner". exempel
exempel 2

Finns nu i en uppdaterad modell för 3300kr (3kg), samt den lite mindre och lättare modellen 290 för 2000kr inkl huvud.(2,26kg) Inom budget :)

Tänk på att höjden ökar några cm med själva kameran.

Fortfarande utanför budget, men Cyberphoto har 25% på Siriusortimentet just nu! :)
Tycker du skall vänta tills dess att du har en bättre budget i så fall. Att köpa billigt är att köpa dyrt, dvs att du kommer att få anledning att köpa ytterligare ett stativ, bara för att det första du köpte (billigt) visade sig inte hålla måttet och blev därmed en dyrköpt erfarenhet.

Snålheten bedrar visheten. Fråga mig inte hur jag vet ;-).

Tycker du skall vänta tills dess att du har en bättre budget i så fall. Att köpa billigt är att köpa dyrt, dvs att du kommer att få anledning att köpa ytterligare ett stativ, bara för att det första du köpte (billigt) visade sig inte hålla måttet och blev därmed en dyrköpt erfarenhet.

Snålheten bedrar visheten. Fråga mig inte hur jag vet ;-).

Håller helt med! :) Vad jag menar är att när det just nu är såpass kraftig rabatt på Cyberphoto, så blir det bra mycket billigare med det stativet du tipsar om, än vid fullpris, och kan vara ett tillfälle för TS att passa på, om möjligheten finns. Vill bara förtydliga så det inte verkar som att jag dissar ditt förslag, för så menade jag absolut inte! :)

Håller helt med! :) Vad jag menar är att när det just nu är såpass kraftig rabatt på Cyberphoto, så blir det bra mycket billigare med det stativet du tipsar om, än vid fullpris, och kan vara ett tillfälle för TS att passa på, om möjligheten finns. Vill bara förtydliga så det inte verkar som att jag dissar ditt förslag, för så menade jag absolut inte! :)
Det är lugnt, du får dissa mitt inlägg hur mycket du vill, vi har en dialog, inte en monolog.

I vart fall som helst, om TS har budget för att köpa ett stativ med fullgod kvalité på Cyber för ett reducerat pris, då är det väl bara att hugga !?

Alla stativ är en kompromiss mellan stabilitet - pris - vikt och ett missanpassat, instabilt stativ är i stort sett värdelöst. För 2000:- får du nedanstående kombination som är långtifrån optimalt men kanske fungerar.
Har ett par Gitzo-stativ men även ett mindre Sirui ( T-1204X) och är imponerad av vad man får för pengarna.

http://www.fotokungen.com/stativ/sirui/sirui-t-2005x-g20x

/Stephan

ANNONS
Götaplatsens Foto