Annons

Hjälp mig att välja objektiv till en 20D!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mette B

Aktiv medlem
Okej, det är många som ställer sådana här frågor så med risk att bli lite tjatig:

Jag väljer just nu mellan det följande två objektiv;
1.Canon EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM (som inte vekar har levererats från Canon ännu?)
2. Sigma 100-300mm F/4 EX IF HSM APO

Känner mig alldeles för okunnig för att avgöra vilket som passar mig bäst. Det blir lätt att det ekonomiska får avgöra och sedan ångrar jag mig...och i den situationen vill jag helst inte komma.

Jag fotar överlägset mest hundar i olika 'action'- situationer.

För utomhusbilder på springande eller stillastående hundar är Canon 70-200/4L ett bra objektiv. Mycket skarpt och lätthanterligt. Finns ofta begagnat för 5-6000:-.

Det känns väldigt svårt för mig att köpa begagnat då jag faktiskt inte kan så mkt och därmed kan bli ganska så rejält blåst på mina pengar. Vet inte om jag vågar det ;o)

Bland dom två alternativ som du räknar upp så är troligtvis Sigman det skarpare objektivet. Det är också det "snabbaste", men å andra sidan så har Canon-gluggen IS, vilket är användbart i t.ex. dåliga ljusförhållanden eller vid längre brännvidder.

Personligen hade jag valt Sigman, men jag är stabil på handen och använder gärna stativ.

Okej och tack. Jag har hela tiden varit inne på Sigma ojektivet men blev tveksam när jag läste om Canon-objektivet. Har titta på många bilder tagna med ovan nämda Sigma-objektiv och gillar det.

Canon 70-200/4L får du ny för c:a 6000:- om du utnyttjar Canons cashback-erbjudande. Den har ju inte samma räckvidd som 100-300, men den är mycket skarp och har ett smidigt format.

Okej får titta på den Anders och se om jag blir något klokare. Vilka fördelar har den jämfört med Sigmat?

ANNONS
Götaplatsens Foto