Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig med datorval

Produkter
(logga in för att koppla)
PC eller Mac.
Om du ska uppgradera från PC skulle jag säga fortsätt med PC om du inte samtidigt vill lägga pengar (och kanske tid) på att uppgradera program.

Jag skulle säga (utan att gå in på detaljer) en bra Core 2 Duo (inte den snabbaste), 2 GB minne, ett 256MB grafik kort och ett välkänt modrkort med stöd för Sata II diskar och RAID nivå 1 och 5, tyst låda.
Och så ska man tänka igenom hur man lagrar bilder. Om man behöver feltolerant lagring eller om man alltid ser till att ta backup på cd/dvd och underhålla dessa. Hur mycket man behöver lagrat osv...

Att Mac har ett starkt fäste inom DTP (Desktop Publishing) beror till stordel på att de första riktiga DTP-programmen kom till Mac mycket tack vara att det var först med Macens grafiska användar interface som layout på riktigt gick att göra.
Macens GUI (användar interface) ligger fortfarande steget före när det gäller känsla. Men är man van Windows användare så kanske inte det är ett skäl nog till köp.
Macen är eller har varit lite stabilare och med mindre fixa själv lite mer plocka upp ur kartong stoppa i sladden och kör.
Här kommer väl oxå grejen med Mac skärmarna in Mac säljs traditionellt med skärm och med historiken med DTP så har Mac traditionellt undvikit de billigaste skärmarna och därför så har MAc bättre skärmar. Men självklart så kan man ju till sin PC köpa vilken skärm man vill och tar man inte det biligaste så får man precis lika bra skärm till PC'n och vill man ha det bästa så får man köpa ny skärm till Macen oxå.

När det gäller virus och sånt så finns de till båda platformarna men eftersom Windows är vanligare och de som skapar virus mm är ut efter att tjäna pengar så lägger de naturligtvis ner mer tid och möda p att skapa virus till windows. Men det är ett problem som är relativt litet om man har ett bra antivirus-program.

atotowi skrev:
välkänt modrkort med stöd för Sata II diskar och RAID nivå 1 och 5

Jag har aldrig förstått hur det fungerar med RAID stödet direkt i konsumentmoderkort. Det fungerar inte alls på samma sätt som RAID i servermoderkort, där ser man att något händer.

Nu snöar jag in lite här men skall man ha RAID i en konsumentdator får man nog köra mjukvaruraid eller köpa ett RAID-kort som man kopplar diskarna till, sk hårdvaruraid. Hårdvaruraid är alltid att rekomendera, annars är det ingen idé (om man inte kör Linux e.dyl).

Både Mac och PC

Jag känner flera som kör Macar med dubbla intelprocessorer och växlar kors och tvärs mellan Windows och Mac OS. Ingen har klagat på prestandan tvärtom men det beror naturligtvis på vad man byter ifrån. Om tre år år din nya dator ett museiföremål vilken man än väljer.
Vad gäller hackers virus så testade jag brandväggen hos Symantec och fick resultat "Stealth" med den programvara som följer med datorn. Spamstopparen i MAil sållar effektivt bort oönskad post. Skulle olyckan ändå vara framme finns det bra gratis virusprogram.
Mitt bästa tips oberoende på vilken dator du köper är att köpa en jättestor lös hårddisk till att lagra bilder på. Mac OS använder hårddisken till Virtuellt minne och det måste finnas "mycket luft" kvar om Photoshop och "grabbarna" ska kunna andas och inte kännas allt för astmatiska.

Desmodromic skrev:
Man hör ofta PC-användare rynka på näsan åt Mac men frågar man vilka macar de arbetat med så blir svaret ofta: "nää, jag har aldrig kört Mac själv, men man har ju hört".

Det stora problemet här är att det inte går att testa Mac-os utan att vara tvungen att köpa en helt ny dator*. Och det är för många tusenlappar på spel för att det skulle vara ett alternativ för de flesta.

Sedan så ligger hårdvaran efter. Ok, det går att få bra processor men grafik och ljud är en eller ett par generationer efter. Allt kommer först till Windows och sedan kanske till Mac och Linux.

Jag köpte en ny dator i våras och den här gången så fanns Mac med i diskussionen då det går att köra Windows på dem. Men då det bara fanns halvusla grafikkort att tillgå så fick det vara (och då menar jag allt, vid det tillfället, under nVidia 8800).

Desmodromic skrev:
PCn:s gränssnitt är och förblir en hyfsad kopia på innovativa Mac som alltid ligger före.

Trams.

Mac kan du alltid testa i affären. Finns alltid sånna datorer uppe.

Mitt tips: Mac/Pc strunt samma, själv skulle jag välja Pc då jag alltid använt det.

Lägg mycket krut på processor och minne. Snabba minnen dessutom.

Lägg även pengar på moderkortet för framtida uppgradderingar.

Se till att minneskorten inte sitter precis intill varandra. Att det använder varannat slot, datorn har nämligen möjlighet att använda båda minnena samtidigt då. Inte ett och ett.

Grafikkort beroende på om du ska ha 1 eller 2 skärmar. Jag kör själv ett x1900xt som fungerar prima med 2 skärmar. Blir dock väldigt varm, ligger på 52 grader idle.

Gå in på tomshardware.se och läs recensioner och tester.

Sist men verlkigen inte minst om du vill ha en tyst låda. Skaffa Zalmanfläktar eller dylikt till processor om du skaffar inels processorer. Boxfläktarna låter som fasen. Zalmanfläkt på grafikkortet är ju inte heller så dåligt;)

Dyrka Freja eller Gud!

I stort sett alla diskussioner om Mac eller PC kommer ungefär till den här punkten innan de övergår i en närmast religiös troskamp. Freja eller Gud, Mac eller PC. Jag själv gillar jag Freja, Mac menar jag förstås.

segfault skrev:
Jag har aldrig förstått hur det fungerar med RAID stödet direkt i konsumentmoderkort. Det fungerar inte alls på samma sätt som RAID i servermoderkort, där ser man att något händer.

Nu snöar jag in lite här men skall man ha RAID i en konsumentdator får man nog köra mjukvaruraid eller köpa ett RAID-kort som man kopplar diskarna till, sk hårdvaruraid. Hårdvaruraid är alltid att rekomendera, annars är det ingen idé (om man inte kör Linux e.dyl).

Den "RAID" som finns inbyggd på moderkorten är naturligtvis RAID i viss mening men bygger på mjukvara. Det är operativsystemet och datorns processor som sköter alla beräkningar till skillnad från hårdvaru-RAID som har egen hårdvara för dessa beräkningar. Detsamma gäller för de billiga RAID-kort som säljs.

Det kan ge en del underliga effekter som att det är snabbare och kräver mindre av datorn att använda operativsystemets egna RAID-funktioner. Jag testade detta med ett billigt RAID-kort (Highpoint Rocket Raid 454) under Windows XP, Windows 2003 Server och Linux med stripning (av somliga kallad RAID 0 men det är totalt fel då R:et faller bort) och RAID 5 (Jodå, det går att köra RAID 5 i XP om man hackar lite i registret: http://tinyurl.com/2vaxgb) och alla tester visade klart att Windows och Linux hanterade RAID bättre än de medföljande drivrutinerna. Det blev snabbare och krävde mindre av processor och minne.

Mitt nya RAID-kort har en egen PowerPC-processor. Ok, det kostar iofs lika mycket som datorn som räknades ihop tidigare i tråden ;-)

Sedan så skall man komma ihåg att RAID inte är någon ersättning för backup. En RAID-enhet är lika känslig för virus, stöld och brand som vilken enskild disk som helst.

Mitchy skrev:
Mac kan du alltid testa i affären. Finns alltid sånna datorer uppe.

Det är skillnad på att TESTA en miljö och att klicka runt på skärmen under några minuter.

Jag har haft Vista i fyra månader nu och jag anser mig fortfarande testa det...

Som sagt tidigare RAID 1,3,4,5 fixar diskkrash.
RAID 0, Striping dvs att data läggs över flera diskar vilket ökar prestanda
RAID 1 spegling av två diskar (fetolerant, om en disk kraschar så funkar förhoppningsvis den andra
RAID 3,4 - striping med paritet på separat disk
RAID 5, striping med roterande paritet, feltolerant dvs en disk kan krascha och man kan fortfarande återskapa data. Nivå 3-5 är likvärdiga ur säkerhetssynpunkt men har lite olika prestanda.
RAID 1-0/0-1 - feltollerant och maximal prestanda en kombination av spegling/striping.
RAID 6 - Striping med dubbel paritet (kräver minst 4 diskar) och då kan 2 diskar krascha utan att man förlorar data.

Jag skulle anser att RAID 1 eller nåt av 3,4,5 är lämpliga för hemma bruk (3-5 om man har mer än två data diskar och 1 med två data diskar). De övriga nivåerna ger lite bättre prestanda/feltolerans men till betydligt högre kostnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto