tessa_84
Medlem
Testa med ett motljusskydd kanske?
Funkar inte det så skulle jag reklamera!
Ja jag de har jag inte testat. Tänkte att jag skulle göra de.
Tack!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Testa med ett motljusskydd kanske?
Funkar inte det så skulle jag reklamera!
Hej!
Jag har en fråga om mitt fasta Nikon 50mm 1.8 objektiv.
Jag har precis börjat att fota i studio så jag köpte mig ett sånt. Men...
När jag fotar något svart så blir de en blå fläck mitt i. Jag har änrat ljuset och styrkan på blixtarna hit och dit men den är kvar. Och om jag byter objektiv till 18-55mm så syns de ingenting och blir fina bilder.
Är de nån som har haft samma problem?
Jag vill gärna ha alla tips jag kan få!
Jag laddade upp en bild så att ni ser vad jag menar.
Tack på förhand!
Jag har samma problem med mitt AF50mm/1,8D när jag fotar något blanksvart mot vit bakgrund. Nikon påstod att dom "aldrig sett något liknande" och gissade på att det var en dåligt rengjord frontlins. På nätet nämns det som blooming och är vanligt förekommande på Nikon 50mm/1,8 ute i världen. Det verkar vara en dålig coating på dessa objektiv som alltså inte är konstruerade för digitalkameran. På filmtiden var det kanske inget problem då 35mm film inte är lika blankt som filtret som sitter över kamerans sensor. Bästa sättet att undvika detta fenomen är att in´te fota blanksvarta djur eller klänningar. Mitt AF50mm/1,4D har inte detta problem vad jag sett.
Bilden visar 100% crop och Här finns orignalbild om du vill se hela.
Bakgrunden som är "Super white 9001" från Lastolite är inte separat belyst. Två blixtar är använda med en 180cm Octabox till vänster om modellen och en stående 140x60cm från höger. Detta "blooming fenomen" uppträdde i alla bilderna, där det var den blanksvara klänningen, i centrum av bilden. Jag har upplevt det samma på mörkblå jeans eller mörkblå klänning mot vit bakgrund. Då blir bloomingfläcken lite ljusare blålila. Svårt att reparera i efterhand hur som helst.