Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig med mitt fasta 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänker också motljusskydd och pröva med varierande vinkel på blixtarna i förhållande till kameran.

Zack Arias skriver om detta på sin blogg.

"Lens Choice :: When you start shooting into the background when you have lit up like a roman candle you will find that one lens may perform better than another in this situation. When you light that white background you are essentially shooting INTO a very large light source. You can run into all sorts of flare and chromatic aberration (CA) problems with some lenses. I know that my Nikon 35mm f2 and my Nikon 105mm f2 lenses perform really well for this. My Nikon 50mm 1.8 looks like butt. Ugly butt. It is worthless when shooting on a pure white background due to flare and CA and it adds a big ugly purple spot right in the dead center of the photo. A Nikon 50mm 1.4 holds up much better. My 80-200 f2.8 also looks horrible. My 85 f1.8 does “ok” but it isn’t that great. You’ll just need to test a few of your lenses for this. You may find that a zoom works better at one end of the focal length than the other."

Jag får också samma blå prick, speciellt i motljus med bländare 22. Alltid mitt i bild. Pricken syns mer utan filter än med.

Bilagor

• 100626_4727 liten.jpg
    100626_4727 liten.jpg
    14.6 KB · Visningar: 228
Hej!

Jag har en fråga om mitt fasta Nikon 50mm 1.8 objektiv.
Jag har precis börjat att fota i studio så jag köpte mig ett sånt. Men...
När jag fotar något svart så blir de en blå fläck mitt i. Jag har änrat ljuset och styrkan på blixtarna hit och dit men den är kvar. Och om jag byter objektiv till 18-55mm så syns de ingenting och blir fina bilder.
Är de nån som har haft samma problem?
Jag vill gärna ha alla tips jag kan få!
Jag laddade upp en bild så att ni ser vad jag menar.
Tack på förhand!

Jag har ett sånt objektiv (1.8D) men har inte sett fenomenet.

Extemt ljusförhållande, svart i mitten så minsta flare syns och ljust runtom.

Du har inte överexponerat bakgrunden? Ser så ut...

Detta objektiv är från före digitalåldern. (design konstruktion)

Det har därför mycket mindre eller (ingen alls) antireflexbehandling på den inre linsytan.

Det märks mycket mer på små bländare än stora.

Blända upp så minskar problemen.

Blooming

Jag har samma problem med mitt AF50mm/1,8D när jag fotar något blanksvart mot vit bakgrund. Nikon Sverige påstod att dom "aldrig sett något liknande" och gissade på att det var en dåligt rengjord frontlins. På nätet nämns det som blooming och är vanligt förekommande på Nikon 50mm/1,8 ute i världen. Det verkar vara en dålig coating på dessa objektiv som alltså inte är konstruerade för digitalkameran. På filmtiden var det kanske inget problem då 35mm film inte är lika blankt som filtret som sitter över kamerans sensor. Bästa sättet att undvika detta fenomen är kanske att inte fota blanksvarta djur eller klänningar. Mitt AF50mm/1,4D har inte detta problem vad jag sett.

Bilden visar 100% crop och Här finns orignalbild om du vill se hela.

Bilagor

• Blooming-.jpg
    Blooming-.jpg
    16.2 KB · Visningar: 164
Jag har samma problem med mitt AF50mm/1,8D när jag fotar något blanksvart mot vit bakgrund. Nikon påstod att dom "aldrig sett något liknande" och gissade på att det var en dåligt rengjord frontlins. På nätet nämns det som blooming och är vanligt förekommande på Nikon 50mm/1,8 ute i världen. Det verkar vara en dålig coating på dessa objektiv som alltså inte är konstruerade för digitalkameran. På filmtiden var det kanske inget problem då 35mm film inte är lika blankt som filtret som sitter över kamerans sensor. Bästa sättet att undvika detta fenomen är att in´te fota blanksvarta djur eller klänningar. Mitt AF50mm/1,4D har inte detta problem vad jag sett.

Bilden visar 100% crop och Här finns orignalbild om du vill se hela.

Är bakgrunden överexponerad eller bara exponerad till 255-255-255?

Bakgrunden som är "Super white 9001" från Lastolite är inte separat belyst. Två blixtar är använda med en 180cm Octabox till vänster om modellen och en stående 140x60cm från höger. Detta "blooming fenomen" uppträdde i alla bilderna, där det var den blanksvara klänningen, i centrum av bilden. Jag har upplevt det samma på mörkblå jeans eller mörkblå klänning mot vit bakgrund. Då blir bloomingfläcken lite ljusare blålila. Svårt att reparera i efterhand hur som helst.

Bakgrunden som är "Super white 9001" från Lastolite är inte separat belyst. Två blixtar är använda med en 180cm Octabox till vänster om modellen och en stående 140x60cm från höger. Detta "blooming fenomen" uppträdde i alla bilderna, där det var den blanksvara klänningen, i centrum av bilden. Jag har upplevt det samma på mörkblå jeans eller mörkblå klänning mot vit bakgrund. Då blir bloomingfläcken lite ljusare blålila. Svårt att reparera i efterhand hur som helst.

De bilder jag trodde jag tagit med 50/1.8D var tagna med mitt 60mm macro men jag känner till fenomenet.

Är bakgrunden väldigt överexponerad blir det värre, man ska tydligen exponera bakgrunden till vitt men inte vitare.

ANNONS
Götaplatsens Foto