Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
"Hobbystudio av två 550EX och sändare?"
- Trådstartare MWPhoto
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Det är klart att det går!
Chimera har bl.a. en 2'x2'-softbox som är avsedd för kamerablixtar.
För studiobruk klarar man sig bra utan TTL. Då kan man använda nästan vad som helst som har en slavtändare inbyggd. En fördel är det om man kan minska effekten på blixtarna de gånger man inte behöver full styrka.
Fördelen med studioblixtar är att dom har ett inbyggt inställningsljus. Men eftersom du fotograferar digitalt kan du titta på skärmen och justera blixtarna därefter.
Morris tillverkar små slavblixtar som är lika stora som en tennisboll.
Chimera har bl.a. en 2'x2'-softbox som är avsedd för kamerablixtar.
För studiobruk klarar man sig bra utan TTL. Då kan man använda nästan vad som helst som har en slavtändare inbyggd. En fördel är det om man kan minska effekten på blixtarna de gånger man inte behöver full styrka.
Fördelen med studioblixtar är att dom har ett inbyggt inställningsljus. Men eftersom du fotograferar digitalt kan du titta på skärmen och justera blixtarna därefter.
Morris tillverkar små slavblixtar som är lika stora som en tennisboll.
Latino
Aktiv medlem
Killen på den här sidan www.photojoe.se har tagit nästan alla studiobilder med två såna blixtar du nämner om jag inte minss fel.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag hade nog inte valt att använda mig av automatik. Det blir så svårt att kontrollera resultatet om kameran ska ha sitt att säga också.Powershooter skrev:
OK. Men vad ska man ha för stativ då. Vill ha något så enkelt som möjligt i så fall.
2*2 tum låter litet Per.
Paraply är väl inte så dyrt? Vad jag förstår kan jag ändå använda E-TTL om jag kör bägge blixtarna. Antar att man kan justera effekterna i alla fall.
2' = 2 fot. Dvs ca 60x60 cm.
Paraplyer fungerar bra.
Juhani
Avslutat medlemskap
Powershooter skrev:
Jag skulle fortfarande vara tacksam om det var så att någon kunde rekommendera exakta prylar som man borde skaffa till två 550EX. Blixtstativ, med någon bra hållare, paraply(vita halvgenomskinliga eller guld guld en av varje kanske??) och eller bouncer.
Vet inte vad man borde köpa men jag vet vad jag köpte som start iaf...
Jag köpte nyligen en ny blixt och till den köpte jag detta:
Hama Blixtsko 6079. Ledad, med fäste för paraplystång och stativfäste 1/4''
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6079
Hama Studioparaply 6075 vitt, 90cm diameter
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6075
Sedan kan man använda ett valfritt fotostativ.
Jag använder just nu ett av de billigare stativen, den når upp till ca 140cm och är rätt så instabilt, men räcker gott och väl inomhus tills jag skaffar ett lite bättre.
Jag ska köpa ett likadant "kit" vid köp av nästa blixt.
Har ännu inte tagit annat än testbilder mest pga att jag är bortrest.
På bilden nedan så är paraplyet ca 40cm från tomten som är ca 7 cm hög.
Bilagor
Juhani
Avslutat medlemskap
#1: Den lilla fjäder som sitter i "Hama Blixtsko 6079" slängde jag eftersom blixten ändå skruvas fast och att det annars kan vara trångt att få dit den.
Fjädern sitter inte fast alls och det är bara att dra lös.
#2: Det var en person här på fotosidan som frågade om blixtskon och ifall metallen i den har någon påverkan på blixten.
Jag har inte upplevt något problem med den, för det är en nyckelhålsformad urgröpning mitt i metallen där blixtens TTL kontakter sitter.
Men jag satte dit en bit eltejp ändå efter att ha fått emailet om detta.
Bifogar en bild på blixtskon med eltejpen på plats.
Fjädern sitter inte fast alls och det är bara att dra lös.
#2: Det var en person här på fotosidan som frågade om blixtskon och ifall metallen i den har någon påverkan på blixten.
Jag har inte upplevt något problem med den, för det är en nyckelhålsformad urgröpning mitt i metallen där blixtens TTL kontakter sitter.
Men jag satte dit en bit eltejp ändå efter att ha fått emailet om detta.
Bifogar en bild på blixtskon med eltejpen på plats.
Bilagor
Francis-G
Aktiv medlem
Fler exempelbilder
Jag har testat att fota en del 1 eller 2 paraplyer med en Nikon SB800 (motsv. 550EX tror jag) och en Morris Midi slave, liten enkel slavblixt, ledtal 16 tror jag.
Du kan titta på mina porträttbilder, de flesta har jag tagit med ovannämnda enkla utrustning.
Paraplyer kostar ca 300kr/st, jag har ett vitt halvgenomskinligt och ett silver. Jag har ett komplett ljusstativ med fäste/led för blixt med 1/4" skruv och paraply. Köpt hos l-foto i Vansbro. Köpte också Hamas paraplyfäste med standard blixtsko.
Jag kör kameran manuellt med 1/125 sek slutartid, blixten manuellt och använder PC-synkkabel för gammaldags X-sync.
En blixtljusmätare skulle förenkla livet men med digitalkamera så kan man ju ta många testbilder...
Lycka till!
/Francis
Jag har testat att fota en del 1 eller 2 paraplyer med en Nikon SB800 (motsv. 550EX tror jag) och en Morris Midi slave, liten enkel slavblixt, ledtal 16 tror jag.
Du kan titta på mina porträttbilder, de flesta har jag tagit med ovannämnda enkla utrustning.
Paraplyer kostar ca 300kr/st, jag har ett vitt halvgenomskinligt och ett silver. Jag har ett komplett ljusstativ med fäste/led för blixt med 1/4" skruv och paraply. Köpt hos l-foto i Vansbro. Köpte också Hamas paraplyfäste med standard blixtsko.
Jag kör kameran manuellt med 1/125 sek slutartid, blixten manuellt och använder PC-synkkabel för gammaldags X-sync.
En blixtljusmätare skulle förenkla livet men med digitalkamera så kan man ju ta många testbilder...
Lycka till!
/Francis