Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Holga kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Plastkänsla

Jag gissar att den här skulle tillfredställa de mest perverterade plastfetischister. Den har med största säkerhet de andra önskvärda kvaliteterna som slumpmässig exponering, konstnärlig oskärpa och motivinramande vinjettering också.

Gå till Clas Ohlsons kamerabyggsats!

Sen tror jag att den tar 135-film också så ni slipper gå till dyra proffslabb och lämna in era alster.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Plastkänsla

festfotografen skrev:


Vaddå man behöver ju inte gå till dyra proffslab för att framkalla 120 film !
Nej, de andra alternativen är väl att köra svartvitt och soppa själv eller köra dia. Dia i dessa kameror faller på sin egen orimlighet, och soppar själv är det väl inte så många som gör längre?

//Mr Jim
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Plastkänsla

jimh skrev:


Nej, de andra alternativen är väl att köra svartvitt och soppa själv eller köra dia. Dia i dessa kameror faller på sin egen orimlighet, och soppar själv är det väl inte så många som gör längre?

//Mr Jim
Jag slänger in färg-rullarna på ett labb här i stan och framkallar bara filmen och kopierar sedan själv.
och jag har faktiskt kört dia och det funkar bra ibland ;)
Och tja jag tycker nog snarare att intresset ökar för att soppa själv just nu har vi 2 grupper med sammanlagt över 20 ungdomar som har ett stort intresse av att ta fram sina egna bilder "traditionellt" trots dagens digitala möjligheter ;)
 

D.Alin

Medlem
Var köpa Holga, Lomo!

Försäljning av Lomo sköts genom The Lomographic Society, vilka egentligen inte har något med Lomo att göra, de har endast distributionsrätten på Lomo kameror och har även Holgan. The Lomographic Society har sitt säte i Österike och tillverkar även andra kameror Super Sampler t.ex. vilka inte är avsedda för så seriöst fotograferande.
Lomon t.ex. tillverkas däremot av Lomo i St Petersburg, Ryssland, vilka som sagt inte säljer den själva. Lomo har annan mer avancerad optik som de själva säljer, medicinsk utrustning, mörkerkikare m.m.
Intresset för att köpa en Holga förstår jag inte riktigt men det finns säkert en orsak till det, så varför inte. Lomo tar däremot riktigt bra bilder, otrolig skärpa och har långa slutar tider. The Lomographic Society tycker dock att man kan använda de långa slutartiderna för att skapa roliga effekter, dvs foto i mörker, helst rörande objekt och definitivt utan stativ, om man tycker detta är roligt behöver man ju inte köpa en Lomo, kan man ju göra med en systemkamera ifall man har en sådan. På Lomon finns dessutom möjlighet att stoppa på en blixt.
Nackdelen med Lomon är att kanterna kan bli något mörka, annars är det en toppenkamera i dess prisklass, dock utan inbyggd blixt och utan zoom. Skärpan är i klass med en hyffsad systemkamera, perfekt att foto med på sommaren eller på fester då man inte vill bära med sig en tung systemkamera.

Går att beställa via:

http://www.lomography.com/

Ev. går den också att köpa i Stockholm där det finns en s.k. Lomo ambassad. Priset ligger på 150 dollar.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Holga går att köpa i sverige.
Jag köpte en själv för ca 2 år sedan för 250-300 kr. Kommer inte ihåg vart ifrån jag köpte den, men återförsäljaren hade en annons med beställningskupong i Photodo...

Min är till salu för övrigt :)
 

.Z.

Aktiv medlem
Re: Plastkänsla

jimh skrev:
Jag gissar att den här skulle tillfredställa de mest perverterade plastfetischister. Den har med största säkerhet de andra önskvärda kvaliteterna som slumpmässig exponering, konstnärlig oskärpa och motivinramande vinjettering också.

Gå till Clas Ohlsons kamerabyggsats!

Sen tror jag att den tar 135-film också så ni slipper gå till dyra proffslabb och lämna in era alster.
Va lite man kan förstå..... Det finns fotografer som gjort enorma saker med både Holga & Dianakameror, bilder som förmodligen inte ens din hjärna kan återge på ett mer vinjetterande, luddigt sätt trots din bristande intilligens.

Jag har sett häpnadsväckande bilder tagna med dessa kameror, samma bilder skulle säkert i & för sig kunna tas med en bladare och lite extra arbete... Tvivlar i & för sig på att dom blir lika bra i efterhand. Dom bästa bilderna skapas i nuet, på nåt sätt...... Digitalt med en Dimage 7 eller analogt med en om-1'a, bladare eller Holga.

So What!!!
 

D.Alin

Medlem
Holgan är ju i varje fall billig, så ledsnar man på att foto med den så mår det ju vara hänt. Är det lustiga foton man vill ha kanske den är riktigt bra. Är det däremot en kult-kamera man är ute efter så tror jag själv stenhårt på Lomon. Visst betydligt dyrare än Holgan, å andra sidan tar den vassa bilder, är mindre och betydligt mera avancerad, och är ett utomordentligt bra alternativ för att skapa bilder i nuet, dvs. vid alla de tillfällen en systemkamera är för otymplig att släpa med.
 

-Roger-

Aktiv medlem
Holga var representerade på Elmia av

Lomography Scandinavia
Jan Carlsson K. AB
Ulricehamn
070-63 419 59

De hade även en del andra roliga kameror...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Plastkänsla

larsaz skrev:
trots din bristande intilligens.
Med tanke på din bristande omdömesförmåga antar jag att det är dig själv du syftar på. Personliga påhopp hör inte hemma här. Mitt förslag var seriöst, för det är ju precis de egenskaperna man är ute efter om man köper en plastkamera. Då förväntar jag mig inte att kallas för idiot.
 

Olle

Aktiv medlem
Varför just Lomo, Holga eller Diana?

Om det är kameror med låg optisk kvalitet man är ute efter finns det ju massor av olika engångskameror och lågpris småbildskameror/APS kameror på marknaden att välja bland. Om man vill ha mellanformat finns t ex ryska Lubitel och diverse begagnade bälgkameror som alternativ.

Min gamla Brownie lådkamera från fyrtiotalet är förmodligen alltför skarptecknande för att platsa här.
;)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Re: Nu....

Dessa kameror har enkla menisker (Konvex/konkav lins)som objektiv, behäftade med massor av optiska fel. Än sämre bildkvalitet får man med konvex/konvex lins.

Jag har en liten kamera jag gjort av kartong och en liten lins från en urmakarlupp. Bakom linsen en bländare av svart papper. Jodå, det blir bilder. Rätt charmiga faktiskt. :)

Det kan ju vara roligt att experimentera med optik och linser från luppar, förstoringsglas m.m. Låga dioptrital ger tele och höga ger vidvinkel.

Det är ROLIGARE att själv gjort en experimentkamera istället för att köpa en Holga!

Bilderna blir drömska. De lämnar mer åt fantasin än bilderna tagna med min Rolleiflex 3,5F med superskarpa 3,5/75 Planar. Softfilter i all ära, men det är inte samma sak.

Nu använder jag ju mina kameror av bra kvalitet 999,99 promille av fotograferingstillfällena, men jag kan ju välja hur jag vill ta mina bilder från tillfälle till tillfälle. Knivskärpa och fint korn är inte allt.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Olle skrev:

Om det är kameror med låg optisk kvalitet man är ute efter finns det ju massor av olika engångskameror och lågpris småbildskameror/APS kameror på marknaden att välja bland. Om man vill ha mellanformat finns t ex ryska Lubitel och diverse begagnade bälgkameror som alternativ.

Nja, Holga och Diana är mer extrema vad gäller optiska fel än ovanstående exempel.
 
ANNONS