Annons

http://www.fotoware.com/

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har testat, men var inte riktigt till freds med uppdateringen av tumnaglarna. Vet inte om detta har blivit bättre i senare versioner, men den uppdaterade inte tumnaglarna när man crollade, så man var tvungen att vänta, efter att man scrollat. Jag använder fn. Portfolio 8 som jag är nöjd med.

Fotostation är väldigt bra för katalogisering. Det använder IPTC som lagras i bilden istället för att lagras i en databas. Väldigt praktiskt. IPTC är editerbart i Photoshop också. Kalasprogram som tyvärr är lite för kostbart för hemma användaren. Jag använder mitt i jobbet.

Jag har både Fotostation och även ett program som heter Photo Mechanic från amerikanska Camerabits. Fotostation är lite mer mångsidigt men samtidigt långsammare -det som däremot fått mig att inte använda fotostation i mitt dagliga arbete utan istället Photo Mechanic är att fotostation skriver sin bildinformation i IPTC medan PM skriver sin i XMP (samma som Photoshop gör) vilket får problem när man skriver icke-latinska tecken som å,ä,ö. Andra program klarar helt enkelt inte av att läsa de tecknen vilket blir rätt tråkigt i längden...

Jag har testat, men var inte riktigt till freds med uppdateringen av tumnaglarna. Vet inte om detta har blivit bättre i senare versioner, men den uppdaterade inte tumnaglarna när man crollade, så man var tvungen att vänta, efter att man scrollat. Jag använder fn. Portfolio 8 som jag är nöjd med.

FotoStation har en liten egenhet och det är om man lägger samma fil flera gånger i ett bibliotek, så försvinner filen i Fotostation men finns där om man kollar i filhanteraren. Det beror på att Indexhanteraren i FS inte reagerar på filer med metadata som inte förändrats.

Jag kör ett stort system med serverinstallationer och med reservation för det så funkar indexeringen av metadata på det sättet.

Regnar det hos dig också Sten-Åke eller vad fick dig att gräva fram en tråd från 2006!? :)

ANNONS
Götaplatsens Foto