Annons

Hur öppna RAW format?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peek

Medlem
Har av misstag tagit ett antal bilder med RAW - format. Hur öppnar jag dem? Det går inte vanliga sättet via photoshop.

hej

beroende på kameran och version av photoshop behöver du installera en ny camraraw plugin.

Dock är det inte säkert en äldre ps klarar en tillräckligt ny cameraraw.

Sök på cameraraw här eller gå till www.adobe.com.

Ett annat alternativ är ju att använda programmet som följde med kameran.

Roine

Det kan vara ditt (foto-) livs bästa misstag. Se bara till att uppdatera Photoshops tilläggs- program CameraRaw, senaste version klarar av att öppna filerna även från de nyaste kamerorna. Du kan ladda hem uppdatering från Adobe.com

Ok. jag ska göra ett försök

Kameran är en Canon eos 400 och photoshop är CS2

Det tog tid ska jag säga innan jag kom på varför jag kunde se bilderna i kameran men inte på datorn.

DPP

Du har fått en CD med kameran som innehåller olika program. Läs in dem och använd dem. De är bra. Digital Photo Professional är en bra RAW konverterare för Canon CR2 format.

Knappast ett misstag =)

Visst krävs det lite extra arbete, men du har mycket bättre och mer data i en raw-fil. Digital Photo Proffesional och ZoomBrowser, som båda följer med på skiva, kan konvertera.
Konvertera till 16bitars tiff och sen har du mycket info att arbeta vidare med.

Har nu laddat in

kamerans programvara och det funkade :) En ny värld öppnar sig ;) Faktiskt riktigt kul att testa själv olika vitbalanser mm. Men kurvorna förstår jag mig inte på.

Tack för hjälpen !

ANNONS
Götaplatsens Foto