Annons

Hur ansluta gammal scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Har fått låna en scanner "Agfa Studiostar" som jag tänkte försöka koppla in i min dator.
Tror dock inte att jag har någon kontakt som passar. Scannerkabeln har 12 poler i två rader, totalt 24. Samma som min skrivare har, men skrivarkontakten är väl bara till för skrivaren?

Nja, det kan nog fungera. Den sk.skrivarkontakten är en paralell eller seriellkontakt(lär mig aldrig vilken som är vilken). Koppla in scannern och testa.
Problemet som kan uppstå är väl bristen på drivrutiner.
Sök i så fall på nätet. Där finns det mesta att tanka hem.

Lycka till.

Vissa gamla scanners använde parallellporten (skrivarporten).

Det går i så fall att använda en skrivarkabel, men skrivarkabeln måste i så fall vara dubbelriktad (vissa äldre skrivarkablar kan bara skicka info till skrivaren, inte ta emot).

Testa med kabeln du har. Inget kan gå sönder, det värsta som kan hända är att datorn inte hittar scannern.

Oj, tre bra svar direkt.
Jag hittade drivrutiner, ska testa med parallellporten få se. Sitter kabel på scannern ju.
Annars så får jag kolla vad datorbutiken kan erbjuda.

Nejdå. Scanner har fysisk upplösning 600x1200 DPI, interpolerat till 1200x1200.

Kabeln måste vara en SCSI-kabel och ska anslutas till kortets kontakt, som kan se ut lite olika. Din scanner har med största sannolikhet en sådan här kontakt

Wikipedia

Titta under rukriken 2.2.1. Till höger, tredje bilden uppifrån är sannolikt Din scanners SCSI-port, DB-25. Hur SCSI-kortets kontakt ser ut, undandrar sig min bedömning, men det vet ju affären. Huvudsaken är att Du vet vad Du har på scannern. Det kan hända att den gamla kabeln passar, men lika gärna att den inte gör det.

Senast ändrad:
Strunta i att skaffa ett SCSI-kort. Du får förmodligen en ny skanner med USB-anslutning för inte så många fler hundralappar och då får du grejjer som det förhopningsvis finns bättre drivrutiner och programvara till.

En snabb koll visar att Canon har en för strax under 500:- men det finns säkert fler tillverkare i den prisklassen.

ANNONS
Götaplatsens Foto