Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur använder du zoomen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kollat mina bilder i flera omgångar, och jag kör sällan ut den i ytterläge faktiskt. Det av den enkla anledningen att jag vet att skärpan faller katastrofalt på mitt objektiv de sista 20%.

Jag har aldrig kört någon statistik. Inget av de där verktygen klarar väl DNG heller?

Däremot vet jag ju hur jag fungerar ändå.

Privat: Jag bestämmer min fotograferingsposition utan att ta kameran ur väskan. När kameran kommer upp på stativet har jag redan bestämt hur de olika objekten i motivet skall förhålla sig till varandra och var jag vill avgränsa mitt utsnitt. Så när kameran kommer upp väljer jag den brännvidd som ger mig det utsnitt jag vill ha. Där tror jag inte att någon enskild brännvidd på något zoomobjektiv är särskilt överrepresenterad. Chansen att det blir 14,5 mm är lika stor som att det blir 12.

På jobbet: Då fotograferar jag helt annorlunda och ofta är förhållandet mellan förgrund och bakgrund mycket mer okomplicerat. Sannolikt är 95 % av mina bilder tagna med 18-70-zoomen tagna i längsta läget. Helst skulle jag vilja byta den mot ett 85/1,8. De resterande fem procenten skulle jag kunna ta med en 12-24-zoom som då skulle användas på alla brännvidder som i mitt privata fotograferande.

Om man använder ändlägena mest så spar man ju alla byten av objektiv, eller hur? Finns inget fel i att använda zoomen så! Att man dessutom har möjligheten att moderera i mellan är ju oxå bra. Ofta behöver man ju många brännvidder under en plåtning och att byta objektiv till fasta tar tid när man är i händelsernas centrum. Alla fotar ju inte landskap för då har man ju all tid i världen att både komponera och byta gluggar.

Min 18-70 används mest i området 18-35 där brännvidderna runt 35mm är mer representerade än än de runt 18. Jag använder det åxå en del vid 70mm.
Min 70-210 används mestadels närmare 200mm. Hade jag inte haft min 90mm makro så hade jag nog använt de kortare brännvidderna oftare även på 70-210:n.

Normalt bestämmer jag perspektivet först och därefter utsnittet, precis som Jim beskriver om sitt privata fotograferande.
Ibland kan man ju få kompromissa om det inte går att ta sig till "rätt" ställe.

ANNONS
Götaplatsens Foto