Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur backup-lagrar du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur backup-lagrar du dina bilder?

  • Extern disk

    Röster: 263 14.3%
  • CD-R skiva

    Röster: 703 38.4%
  • DVD skiva

    Röster: 492 26.8%
  • Annan dator/server

    Röster: 136 7.4%
  • gör ingen backup

    Röster: 239 13.0%

  • Totala väljare
    1,833
  • Enkät stängd .

andewid

Aktiv medlem
Det finns flera olika program för det. I Linux tex kan du använda dd_rescue. I Windows vet jag faktiskt inte :(.
 

Staffan H

Avslutat medlemskap
Är det någon som vet om man kan använda en DVD-spelare (med hårddisk) för tv som backup för bilder. Har frågat i flera affärer och det vanligaste svaret är ett det inte går. Om så är fallet, varför går det inte

/Staffan H
 

FrankPluto

Medlem
Backup Exec 9

Jag använder BackupExec9 för att ta backup till disk. Det går fortare än till band samt att band inte är ett bra/säkert media.
Disken som backupen går till är en extern Maxtor med FireWire anslutning.

//Frank Mortensen
 

FrankPluto

Medlem
Band dåligt media?

Jo Kjell, anledningen till att jag säger att band inte är ett säkert media är egentligen kopplat till mitt jobb.
Jag ansvarar för att backuper tas på alla våra servrar och körde tidigare med flera DLT 80GB bandstationer.

Med rullande backupschema och kassaskåp som klarar brand i 1 timme så känndes det ganska säkert ett tag, dessutom tog vi alltid med oss den senaste backupen med hem ifall det skulle brinna längre än en timme.

Senario: Brand i 1,5 timme, du kommer aldrig att komma åt dina band i kassaskåpet, serverrummet existarar inte längre.

Då tar man fram sitt fina band som legat i bilen i 1 timme när sprang in och handlade mat på väg hem dagen innan. Det bandet fungerar numer inte eftersom denna tappar information över 45 grader.
Man kan ju oxå roa sig med att hitta en ny backupbandspelare som tar DLT 80GB band.

Mvh Frank M
 

Kjanr

Aktiv medlem
Hehe.. jo jag jobbar också med data så jag var bara nyfiken på din inställning till band.

Scenario - det brinner:

Har du läst ut backup på CD/DVD så lär det inte vara mycket kvar efter brand.

Hårdiskar kan klara relativt mycket brand men kostnaden för att lämna in till IBAS för att rädda data på den är INTE billigt.
(Extern Maxtor t.ex)


Rullande schema och flytt av band till annat ställe torde vara det säkraste backupalternativet idag om man inte har rejält med pengar. Då kan man ju spegla diskar över stora avstånd t.ex till annan stad.
Fast då pratar vi inte hemmalösningar längre.

/Kjell
 

FrankPluto

Medlem
Kjell
Jo vi kör numer våra backuper till annat ställe via VPN-tunnel. Backuperna lagras på en dator i ett serverrum med kyla och UPS.

Vill inte vara tydligare än så av förklarliga anledningar!

//Frank
 

cosmosD70

Ny medlem
Bäst tycker jag är att ha en backup på en dvd-rw skiva på det man har på hdd:n. När den är full bränner man ut på vanlig dvd+/-r. se upp bara med dvd-rw skivorna som (iaf för mig -har det visat sig) kan bli helt oläsbara efter för mycket skrivande/flyttande av filer...blir som nya av en formatering dock...
 

iSolen.se

Guest
Lägger alla bilder på en server.

Servern backas (incrementell backup) varje natt.

Servern har ett VPN uppsatt så att jag kan och ska ersätta mina manuella DVD-R backuper med en regelbunden filöverföring till annan ort.

Litar nämligen inte på DVD-R/CD-R (mer än något år, efter 5 år verkar det gå snabbt utför) eftersom dom till skillnad mod CD/DVD lagrar med färg istället för mekaniskt.

På riktigt lång sikt vet jag inte. Finner det sannolikt att alla bilder är borta om 30-40 år pga ngn backupmiss, teknologiskifte eller bytt intresse.

Tillägg: En släkting råkade ut för överspänning hemma. Det kostade kraftaggregat, moderkort, och två hårddiskar.
 
Senast ändrad:

Christer1

Aktiv medlem
Re: Hur backup lagrar du dina bilder?

erik skrev:
Ja vi undrar hur och vart du gör dina backuper på dina digitala bilder? Förvarar du backup enheten på samma fysiska plats som din dator?
Jag har över 10000 bilder lagrade på DVD i kassaskåp och en systemdisk, en fotoalbumdisk och en backupdisk i datorn med alla 10000 bilderna.
 

Krullis

Ny medlem
Tycker extern hårddisk funkar bra för mej men det är klart brinner det så e man rökt(i dubbel mening) får nog ta och bränna och lägga på annan plats
 

JAfoto

Aktiv medlem
extern disk.

Tar automatiskt backup varje gång den kopplas in och därefter var tredje timme.

Bränner även DVD-skivor med jämna mellanrum...
 

Nipija

Ny medlem
Efter HD krasch !

Har lyckats rädda 5000 foton efter att En ominstallatin av XP.

Hade Foton på två hårddiskar, men hårddiskarna var "blanka" efter omisntallation. *Skräck*

Numera - Intern HD + Extern HD + DVD

Rädd för att bilderna ska försvinna? JA !

Vill inte känna känslan igen. Viste inte om jag någonsin skulle få tillbaks dem under 4 månader. Kostade en slant, men det var det värt.
 
ANNONS