Annons

Hur backup-lagrar du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur backup-lagrar du dina bilder?

  • Extern disk

    Röster: 263 14.3%
  • CD-R skiva

    Röster: 703 38.4%
  • DVD skiva

    Röster: 492 26.8%
  • Annan dator/server

    Röster: 136 7.4%
  • gör ingen backup

    Röster: 239 13.0%

  • Totala väljare
    1,833
  • Enkät stängd .

Tobbe71

Aktiv medlem
Jag har en extern USB 2.0 - HD. (160 GB).

Ska inom kort skaffa en till (500 - 1 000 GB) för 'backup'.

Lägger aldrig några bilder 'lokalt' på datorn.
 
Av förklarliga själ då jag själv säljer cd och dvd skivor så blir ju all lagring på just cd-r och dvd-r skivor så klart ;).

Lagrade tidigare på extern disk men efter crash och problem med att läsa med olika datorer la jag ner detta.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
vart dött här ett tag nu tycker jag, får tillägga att jag själv (som kör linux) använder ett script för samtliga data jag vill backuppa, med ett program min bror skapat, som jämför tillexempel min primära kamera-katalog med den förra backuppen, och överför just de bilder eller filer som visar sig ha minsta förändring, datum, storlek etc, och överför detta. Då jag även har konfigurationsfiler för mitt foto-(visnings)-program så gör jag även kopia av den gamla backuppen för dessa småfiler försäkerhets skull innan de nya kopieras in, och har då 2 generationer backupper på så vis.

Efterssom min backup-disk är extern så har jag handlat en slöare (5400rpm) -disk (som är kallare och då håller längre) och jag har även redigerat diskens egna konfigurering för att hålla längre, såsom minskad access-hastighet osv.

Jag har varit med om disk-krasher förut själv, men samtliga har varit betydligt snabbare/varmare 7200rpm-modeller, men då jag använder ext3 filsystem så har jag kunnat återskapa den data jag behövt innan disken får kasseras, trots att den skulle anses kass i andra os!
 

henq

Aktiv medlem
Det hade varit intressant med en ny omröstning för inte sitter folk och backupar till CD-R nuförtiden??
 

Bee

Aktiv medlem
Lagring på flera ställen

Jag backar upp mina bilder på två externa hårddiskar en på 500GB och en på 750GB. Jag har automatisk överföring varje söndag kl 19.00. Sedan tar jag med mig en av dem då och då till min syster och lägger dom på hennes dator också. Jag lägger också bilderna på dvd-skivor lite då och då - måste erkänna att jag slarvar lite där. Externa hårddiskar känns säkrare. Hade jag råd skulle jag lägga upp dem på internetservrar men det är lite för dyrt än så länge.

//Bee
 

pic-tor

Aktiv medlem
Mina bilder är på verkstan

Min externa hårddisk med alla mina bilder har kraschat. Backup? Visst ska man göra backup men jag har aldrig någonsin råkat ut för att hårddisken kraschat. Min fotolärare har tjatat på mig och jag var faktiskt på väg att köpa en större hårddisk för backup när det sorgliga hände. Nu står min fina nya hårddisk på skrivbordet medan den kraschade befinner sig på verkstan. Jag kan inte begripa att jag varit så dum - så länge!.
Vad har ni andra för erfarenhet av kraschade diskar? Har det varit möjligt att återskapa innehållet? Jag använder Mac. Har det någon betydelse i sammanhanget?
 

Master M6

Aktiv medlem
Ja det är ingenting enligt mig, kanske skulle varit mer tydlig. Jag har nu använt dem i en månad och det fungerar så jevla bra!
 

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Jag sparar först mina bilder på min stationära dator hemma, kör sedan en backup på en extern hårddisk, sedan tar jag hårddisken till jobbet och kör en till backup mot vår filserver med raidade diskar. Omständigt? Ja lite, men efter att ha kraschat en disk med massa bilder utan backup så blir man försiktig.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Lagrar alla bilder på disk i datorn. Tar en backup till extern disk varje gång jag laddat in nya bilder. Bränner sedan två DVDer när jag nått 4,7GB. En ligger uppe på vinden och den andra hemma hos en kompis....Jag har således mina bilder spridda på fyra olika ställen.

Jag är dessutom extremt noga med att använda helt transparanta och öppna verktyg och metoder. Vill inte vara låst till ett fabrikat eller programvara när jag behöver läsa in backupen någon gång i framtiden.

Av samma anledning så ser jag till att alla taggar lagras i bilderna eller i en xmp fil tillsammans med bilderna. Jag hade en krasch för några år sedan när jag använde ett program som hade en databas för alla taggar som inte var tillgänglig utifrån. I samband med nybyggnationen så konfigurerade jag datorn annorlunda. Bytte egentligen bara lagringsdisk från D till C och denna lilla förändring gjorde att jag fick slita länge med att få programmet att hitta allt igen....
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag sparar först mina bilder på min stationära dator hemma, kör sedan en backup på en extern hårddisk, sedan tar jag hårddisken till jobbet och kör en till backup mot vår filserver med raidade diskar. Omständigt? Ja lite, men efter att ha kraschat en disk med massa bilder utan backup så blir man försiktig.
Snällt jobb! Jag skulle bli rätt upprörd om någon hos oss gjorde likadant. Skulle någon med min bilddatamängd ca 500GB göra så skulle jag nog verka aktivt för att den skulle få sparken.

Själv kör jag backup på mina bilder på en extern disk (som förvaras i källaren) och ett NAS med RAID-5. Jag gjorde även tidigare DVD-backuper som jag lagrade på annan ort, men det är för jobbigt nu när jag ganska ofta fyller mitt 8GB-kort. Jag får väl helt enkelt köpa en till 1TB extern disk och lagra på annan ort.

/Karl
 

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Snällt jobb! Jag skulle bli rätt upprörd om någon hos oss gjorde likadant. Skulle någon med min bilddatamängd ca 500GB göra så skulle jag nog verka aktivt för att den skulle få sparken.

Själv kör jag backup på mina bilder på en extern disk (som förvaras i källaren) och ett NAS med RAID-5. Jag gjorde även tidigare DVD-backuper som jag lagrade på annan ort, men det är för jobbigt nu när jag ganska ofta fyller mitt 8GB-kort. Jag får väl helt enkelt köpa en till 1TB extern disk och lagra på annan ort.

/Karl
Oj, tur man inte jobbar med dig. Sparka någon för att denne kör privat backup på jobbet, känns det inte lite överdrivet?

Hur som helst har jag kanske 50gb bilder, filservern har 2tb lagringsutrymme som främst används till att utbyta worddokument och excel-filer, det blir en hel del över så att säga. Sedan gör det ju inte saken sämre att jag är it-ansvarig. ;)
 

wfrank

Aktiv medlem
Rekommenderar Mozy.com. Obegränsad datamängd för 4.95USD/mån. Liten tyst applikation som ligger och bevakar valda mappar och skickar iväg nya bilder/data och/eller ändringar. Första gången tar det dagar innan det är klart (om man har uppnått 100GB+), men sen är det otroligt smidigt och sköter av sig själv i det tysta. Konfigurerbart när man vill den ska ta bandbredd - och hur.

2GB gratis om man vill testa.
 

Falumas

Aktiv medlem
Oj, tur man inte jobbar med dig. Sparka någon för att denne kör privat backup på jobbet, känns det inte lite överdrivet?

Hur som helst har jag kanske 50gb bilder, filservern har 2tb lagringsutrymme som främst används till att utbyta worddokument och excel-filer, det blir en hel del över så att säga. Sedan gör det ju inte saken sämre att jag är it-ansvarig. ;)
Jo,där hade du tur. :) Inte det minsta överdrivet, men vi har iofs klara policys gällande sådant också.

Jag är också IT-ansvarig. Vi har redan som det är nu problem att hinna med backuperna över natten, vårat system är definitivt inte till för privata backuper av någon större mängd?

/Karl
 

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Jo,där hade du tur. :) Inte det minsta överdrivet, men vi har iofs klara policys gällande sådant också.

Jag är också IT-ansvarig. Vi har redan som det är nu problem att hinna med backuperna över natten, vårat system är definitivt inte till för privata backuper av någon större mängd?

/Karl
Jag bör dock poängtera att mina privata backuper ligger på en lokal filserver som inte ingår i vår kontorsmiljö gällande backup och övrig drift. Det är helt enkelt en slaskburk som används för att utbyta filer internt i huset och lagra icke affärskritisk data på. Den "riktiga" filservern står på annan plats och driftas ordentligt och på den är det enbart jobbrelaterat material som gäller. Jag skulle dock inte propsa på att ge någon kollega sparken om jag hittade olämpligt material där (så tillvida det inte var något olagligt), däremot har det delats ut några varningar.
 

Michael f8

Aktiv medlem
I och med att min chef är ägaren av företaget skulle jag nog bara prata med honom och berätta vad det kostar honom.

/Karl
OK det kändes som du arbetade åt en större firma, t.ex ett AB, som har en styrelse och som ägs av andra aktieägare.

Annars är mitt stalltips är att OM man uppdagar någon som brister i arbetet, som i exemplet tidigare, så när man har konfronterat personen om allvaret och eventuellt ger någon form av konsekvens, så kan man efter det, lätt gissa vilken av alla anställda (av t.ex 1000) som inte kommer att ta en "hembackup" eller inte diska sin kopp i köket eller dubbelparkera på den begränsade personalparkeringen de närmaste åren, det sker säkert av någon annan.


Michael - som tänker tvärt om -
 

Falumas

Aktiv medlem
OK det kändes som du arbetade åt en större firma, t.ex ett AB, som har en styrelse och som ägs av andra aktieägare.

Annars är mitt stalltips är att OM man uppdagar någon som brister i arbetet, som i exemplet tidigare, så när man har konfronterat personen om allvaret och eventuellt ger någon form av konsekvens, så kan man efter det, lätt gissa vilken av alla anställda (av t.ex 1000) som inte kommer att ta en "hembackup" eller inte diska sin kopp i köket eller dubbelparkera på den begränsade personalparkeringen de närmaste åren, det sker säkert av någon annan.


Michael - som tänker tvärt om -
Det finns många exempel på större företag som fungerar lika som mitt. Ett av dom mer kända är IKEA, nu är det inte där jag jobbar.

/Karl
 
ANNONS