Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur behandla brus -D200

Produkter
(logga in för att koppla)

AeS

Aktiv medlem
När man som jag kör på ISO1600 och inomhussporter, blir det "väldigt" brusigt. Använder NoiseNinja, men tycker ändå inte att det blir riktigt bra. Något annat konkret förslag/program/åtgärd/inställning i kameran?

/Arne

Fotade ett bröllop, med tillhörande fest, i somras, mest -800ISO, men även en del bilder på 1600, o. ev. nån på HI1,0 (3200). Ändrade inte något i kameran (NR etc.) utan körde med Neat Image efteråt, vilket för det mesta blev bra. Kanske ett program att testa?
/A.

Blir verkligen bruset så störande? Jämför med en pressad Tri-X till ISO1600 så vet jag inte om jag håller med. Det är en del av charmen med inomhusbilder på sport, det härliga kornet. Och du får färgbilder! Jämför med en neg färgfilm, Konica 1600 eller Fujis motsvarighet så blev de ännu mer korniga. Kanske vår strävan mot perfektionism har gått lite för långt? Glöm inte bort känslan, kära vänner.

Mikke Sandberg skrev:
Blir verkligen bruset så störande? Jämför med en pressad Tri-X till ISO1600 så vet jag inte om jag håller med. Det är en del av charmen med inomhusbilder på sport, det härliga kornet. Och du får färgbilder! Jämför med en neg färgfilm, Konica 1600 eller Fujis motsvarighet så blev de ännu mer korniga. Kanske vår strävan mot perfektionism har gått lite för långt? Glöm inte bort känslan, kära vänner.
Problemet för mig är nog inte grovkornigheten som bruset ger, utan snarare färgavvikelserna som följer med. Bruset ifrån en Dslr sticker liksom mer i ögonen på mig än vad kornet ifrån 1600 Iso film gör. men jag håller med om att brushysterin ibland går lite för långt. drömmen för mig är att Dslr ger filmlikt brus, det vore verkligen en kreativ tillgång.

Tanka ner Capture NX trialversionen på Nikons hemsida och brusreducera med NX = rätt verktyg för kameran.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
Tanka ner Capture NX trialversionen på Nikons hemsida och brusreducera med NX = rätt verktyg för kameran.

Hälsningar

Adam

Håller med till 100%, NX är den bästa brureduseraren till Nikon, klart överlägsen allt annat jag provat.

Att programmet även är helt MAGISKT att använda för editering gör ju inte saken sämre.

kent.

Zoso skrev:
Håller med till 100%, NX är den bästa brureduseraren till Nikon, klart överlägsen allt annat jag provat.

Att programmet även är helt MAGISKT att använda för editering gör ju inte saken sämre.

kent.

Synd bara att Nikon alltid skriver så slöa program. NX gav otroligt fina resultat, men var så seeeegt att jobba med. :-/

Prøva att duplicera bilden i två lager.
På bakgrundslagret væljer du "color", sen gausisk oskærpa. Då slipper du mkt av færgbruset.

Zoso skrev:

kent.

Instämmer fullständigt!

Jag har kört med både NeatImage och NoiseNinja men upplever att NX är avservärt bättre än dessa två.

Nikon + Nikon = Bra!

//Lorry

Goatboy skrev:
Synd bara att Nikon alltid skriver så slöa program. NX gav otroligt fina resultat, men var så seeeegt att jobba med. :-/

Det beror väl på vilken dator du kör det på, jag har inga som helst problem med NX, det flyter på lika bra som CS2 gör på min maskin.

Man kan inte spela dagens dataspel på en gamal maskin heller, utvecklingen går faktiskt framåt.

Sen är nog NX väldigt avanserat också, jag tänker på färgkontrollspunkterna, så det behövs nog en hel del CPU kraft och Ram-minne för att driva det.

Själv kör jag det på en AMD-64 3400+ med 1gig ram, men då är ju inte mina filer speciellt stora heller (D2Hs), så för D200 och D2X bör man väl ha åtminstånde 2gig Ram.

kent.

Jörgen Rehnstedt skrev:
Sälj D200 och skafa en canon 30D så blir det mindre brus på höga iso tal :eek:)
------------------------------------------------

Och vips var alla andra argument för 30D borta - för det finns ju inga mer:)
Och själv föredrar jag att ha koll på min brushantering = NX.

Inser du inte hur Canon fullständigt struntar i dig som kund? 30D är i princip en "chipstrimmad" 20D.
Hur brukar Nikon göra? Jo, de släpper en uppdatering till D70 så att den nästa blir som en D70s, eller uppdatering till D2X, så att den blir en D2Xs.

//Adam

Jag tog ner testversionen av NX idag.

Har kört med ACR/CS2 och testversioner av Lightroom, Apature och C1 innan. Tycker att C1 och Apature är bäst vad gäller workflow, ACR har ett helt ok flow när man kommer in i det. Men ACR är ju inte så snyggt direkt, men med tanke på prisskillnaden är ACR helt dugligt.

En fördel med NX är att man kan göra D-Lightning i råkonverteraren (har inte tokstuderat C1 och Apature, men har inte hittat den funktionen innan) så med de andra konverterarna har jag behövt göra Shadow/Highlights i CS2 på de bilder som behöver detta. Ett program är smidigare än två!

Sen kan jag hålla med om att NX är segt. Har 2gig ram och 1.83 dubbelkärna, så det borde gå smidigt. Bilderna är från D200, ca 9 meg.

En annan irriterande sak, som har hängt med genom alla Nikons programvaror tror jag, är att man inte kan ställa vitbalansen fritt utan måste välja en kategori, det känns som ett hinder.

Men jag känner att det lutar åt NX, den är skräddarsydd efter filformatet och kameran och har alla funktioner jag skulel vilja göra med en bild så länge vi inte pratar ommanipulation.

/ Alexander Ödman

Du kan ställa vitbalansen fritt med NX också, sitter på jobbet nu så jag kan inte svara hur du skall gå tillväga, men jag tror du måste välja en kategori först tex dagsljus och sedan trycka på avanserat eller liknande (kommer inte ihåg exakt).

Vad tycker du om färgkontrollpunkterna då ?
helt magiskt är det när man börjar fatta hur det fungerar, jag har tex lagrat en del häftiga himmelfärger som jag använder på många av mina bilder.

Svart och vitpunktsättningen är ju också väldigt smart med det dubbla thersold alternativet.

/kent.

Senast ändrad:
Jo vitbalansen kan man ju ändra inom de olika kategorierna, men man kan inte ändra den över hela intevallet, 2000 till 9000 grader Kelvin. Fast jag har itne hunit sätt mig in i programmet tillräckligt för att säga att man INTE kan det! =)

Och angående färgpunkterna så verkar det mycket bra! Men dom du skriver så är det först när man komit underfund med hur de fungerar som man uppskattar dem. En första undran angående färgpunkterna är om man kan ändra området som färgpunkten påverkar. Storleken på cirkeln kan man ju ändra, men kan man ändra den till en markering som ser ut som man vill, det är nog först då det blir riktigt användbart! Men som sagt så har jag inte suttit tillräckligt och jag tycker det vore konstigt om Nikon inte gjort så att man kan ändra färgpunktsområdet, så det gäller bara att hitta hur man gör!

/ Alexander Ödman

alex.odman skrev:
Jo vitbalansen kan man ju ändra inom de olika kategorierna, men man kan inte ändra den över hela intevallet, 2000 till 9000 grader Kelvin. Fast jag har itne hunit sätt mig in i programmet tillräckligt för att säga att man INTE kan det! =)

Och angående färgpunkterna så verkar det mycket bra! Men dom du skriver så är det först när man komit underfund med hur de fungerar som man uppskattar dem. En första undran angående färgpunkterna är om man kan ändra området som färgpunkten påverkar. Storleken på cirkeln kan man ju ändra, men kan man ändra den till en markering som ser ut som man vill, det är nog först då det blir riktigt användbart! Men som sagt så har jag inte suttit tillräckligt och jag tycker det vore konstigt om Nikon inte gjort så att man kan ändra färgpunktsområdet, så det gäller bara att hitta hur man gör!

/ Alexander Ödman

Markeringen har inte så stor betydelse, du ändrar bara den färgnyans du markerar, sen kan du även ändra den färgen om du vill, väldigt användbart när man vill ha mustigare blå himmel tex.

Här kan du se på några tutorials videos som förklarar en hel del..¨

http://nikonimaging.com/global/products/software/capturenx/nxsp/tutorials.htm

/mvh kent.

alex.odman skrev:

/ Alexander Ödman

Under vitbalans i kamerainställningar ( sidan 46), välj capture nx,i dialogrutan som öppnar sig, välj ange färgtemperatur vid övre pilen,välj vid nästa pil glödlampa eller standardlysrör och det finns då intervallet 2610-9090 kelvin att välja mellan, går det att förstå det här?
Det hade varit enklare med en ren kelvin skala!
Jag har nu fått mitt Capture Nx efter 2 månaders väntan, jag har läst litet i den svenska användarhandboken och jag tycker att för att vara en Nikon manual så är den bra och till svenska bra översatt.

Senast ändrad:
Hans William skrev:
Under vitbalans i kamerainställningar ( sidan 46), välj capture nx,i dialogrutan som öppnar sig, välj ange färgtemperatur vid övre pilen,välj vid nästa pil glödlampa eller standardlysrör och det finns då intervallet 2610-9090 kelvin att välja mellan, går det att förstå det här?
Det hade varit enklare med en ren kelvin skala!
Jag har nu fått mitt Capture Nx efter 2 månaders väntan, jag har läst litet i den svenska användarhandboken och jag tycker att för att vara en Nikon manual så är den bra och till svenska bra översatt.

Hittade det du menade och under standardlysrör kan man välja olika kategorier på ljus i det kelvinintrevallet du skerv.

Tack!

/ Alexander Ödman

ANNONS
Götaplatsens Foto