Annons

Hur bli framtiden för fotografin?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Många har nog gamla disketter liggandes med filer man tänkt sig kunna öppna i framtiden. Det kanske aldrig blir av och det kanske inte ens är möjligt.
Om det inte blir av så var det väl inte så viktigt.

Sen cirka 25 år har jag haft en laptop (nej, inte samma hela tiden :)). Varje gång jag har skaffat en ny laptop så har jag kopierat hela min hemkatalog från den gamla datorn till den nya. Därmed har jag 25 års obruten datalagring på min nuvarande laptop.
Jag kör regelbunden, automatisk, backup till tre olika ställen.

Krångligare än så behöver det inte vara att se till att alla ens data finns intakta inför framtiden. Vad som händer när jag inte finns längre vet jag inte riktigt, men det kommer ju inte att påverka mig så mycket.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Ett annat exempel är t.ex vhs. Du kan inte köpa en ny spelare idag och de som finns torkar ihop och fungerar snart inte längre. Hur många var det inte som kopierade sina smalfilmer till vhs? Och kanske slängde originalen sedan.
Hur många av dem som har kvar sina gamla smalfilmer har en fungerande smalfilmsprojektor kvar?
System kommer och går, det analoga består. :)
Alla media bryts ner med tiden, som sagt var. Förlustfri kopiering är det enda som kan bevara fotografier och andra data intakta.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag minns tiden när lokaltidningen skickade ut fotografer för att dokumentera föreningars aktiviteter och årsmöten, 75-årsjubilarer eller sportlovsaktiviteter. Lokalt nyhetsfoto som även fungerade som dokumentärfoto. Då fanns fotografer på tidningarna. Idag går det att leta bland gamla tidningar för att hitta lokalhistoriska bilder/händelser. Denna typ av bild/reportage kommer inte finnas från vår samtid, är jag rädd då tidningsfotograferna försvunnit.
En del tidningar har varit förutseende nog att digitalisera sina arkiv. Jag kommer på rak arm inte på någon svensk tidning som har gjort det, men New York Times har digitaliserat alla nummer sen starten 1851.

Det fanns inte så många fotografier i tidningarna i mitten av 1800-talet heller. :–)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kanske så småningom, men än så länge tror jag inte att det blir tillräckligt bra. Om man jämför rörlig bild med en "fryst" ruta ur samma video så märker man att det ser skarpare ut när bilden är rörlig.
Så är det såklart eftersom rörlig bild har en exponeringstid någonstans runt 1/60 s per ruta som kortast.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För mindre arrangemang så kommer det nog alltid att finnas behov för någon fotograf som fotograferar ungdomsidrott mm, dessa är ju inte bevakade av TV. Men jag begriper inte riktigt att det ska finnas något behov vid tex OS, det finns ju så otroligt många TV kameror där allt är bevakat. Kvalitén idag från en bildruta från en TV sändning är säkert tillräckligt bra för att kunna läggas in i en tidning
Tidningarna har blivit digitala. De visar inte stillbild från matchen. De visar ett sammandrag av rörlig bild.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur många av dem som har kvar sina gamla smalfilmer har en fungerande smalfilmsprojektor kvar?

Alla media bryts ner med tiden, som sagt var. Förlustfri kopiering är det enda som kan bevara fotografier och andra data intakta.
2 megapixel är 2 megapixel även efter förlustfri kopiering. Det kan se bra ut på en gammal full-HD skärm. Men framtiden med sina 18 gigspixelskärmar kommer att tycka att kvaliteten på de gamla bilderna är lägre än vi mindes dem.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, antagligen, men det går att se bilderna åtminstone, till skillnad från den med en smalfilm och som är utan fungerande projektor.
 

AFJ

Aktiv medlem
Många har nog gamla disketter liggandes med filer man tänkt sig kunna öppna i framtiden.
På disketter? Många???

Det tror jag verkligen inte. Vet du någon som har digitala bilder lagrade på 3,5" disketter idag? (Om du gör det, köp en 3,5" USB diskette drive och ge dem i födelsedagspresent).

Det finns inget som säger att dagens lagringsmetoder kommer att vara rådande om 10-20 år.
Håller med, men om/när det kommer nya metoder som är bättre för vi helt enkelt över våra bilder från gammalt media till nytt.

Och nej. Folk i allmänhet har inte ens "vett" att göra backup.
Håller med. Av dessa kommer dock 95% klara sig undan krascher och deras material kunna leva vidare ändå. Dessutom kan man ju fråga sig hur intressant deras material är för eftervärlden om de inte ids göra backup? Min poäng är att mängden bilder idag är så enorm att vi aldrig kommer sakna något på "makronivå".

Ett annat exempel är t.ex vhs. Du kan inte köpa en ny spelare idag och de som finns torkar ihop och fungerar snart inte längre. Hur många var det inte som kopierade sina smalfilmer till vhs? Och kanske slängde originalen sedan.
Det är en irrelevant jämförelse. Vi pratar ju nu om digitala bildfiler. Dessa går att föra över från ett media till ett annat enkelt och billigt utan speciella kunskaper.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är en irrelevant jämförelse. Vi pratar ju nu om digitala bildfiler. Dessa går att föra över från ett media till ett annat enkelt och billigt utan speciella kunskaper.
Jämförelsen med vad är för att belysa hur snabbt teknik vi tror på plötsligt är borta. Hur många program är det inte som slutade fungera när Windows 10 kom? Jag är inte säker på att alla hänger med och framtidssäkrar sina alster av vilket slag de än må vara.
Men de får väl skylla sig själva, eller?
 

PMD

Aktiv medlem
Det viktiga är att arkivera sina data på ett säkert sätt, och att migrera data till nya media alltefter som ens gamla media faller för åldersstrecket och nya typer av media dyker upp. Än så länge är snurrdiskar användbara men fasta diskar blir allt vanligare så man bör fundera på att byta till sådana när det är dags att byta ut en disk. Backup är a och o.

När det gäller filformat så lär inte kunskapen om hur JPEG-formatet ser ut försvinna i första taget. Inte heller råformaten kommer att falla i glömska på väldigt länge, om ens någonsin.

Det är numera lättare än det någonsin varit att bevara data för framtiden.
 
  • Gilla
Reaktioner: AFJ

AFJ

Aktiv medlem
Jämförelsen med vad är för att belysa hur snabbt teknik vi tror på plötsligt är borta. Hur många program är det inte som slutade fungera när Windows 10 kom? Jag är inte säker på att alla hänger med och framtidssäkrar sina alster av vilket slag de än må vara.
Men de får väl skylla sig själva, eller?
Du målar upp en bild av att det skulle vara svårare idag än förr i tiden att föra vidare information till kommande generationer. Hur många analoga fotoarkiv har inte tappats bort i kartonger på en vind och hamnat på soptippen? Kyrkoböcker har brunnit upp, allsköns arkiv på företag och i föreningar har helt enkelt kastats för att de var för otympliga att ta hand om.

Förlust av data sker förstås även idag i den digitala eran också men förutsättningar för att föra det vidare är bättre idag. När det gäller bildmaterial är dessutom mängden ofantligt mycket större idag än för bara några år sedan så vi behöver inte oroa oss.

Men de får väl skylla sig själva, eller?
Japp! :) Det rör mig inte i ryggen om Kalle Karlssons bilder från sportlovet i Åre 2018 försvinner för eftervärlden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alla bildmedia bryts ner mer eller mindre med tiden. Digitalt lagrade bilder har större potential att överleva oförstörda länge jämfört med pappers- och filmlagrade bilder.

Om man sprider bilderna så mycket man kan (och helst mer) på nätet så ökar man deras överlevnadschanser på längre sikt.

Mobiltelefoner kommer att dominera mer och mer när det gäller bildframställning. De kommer att få fler "smarta" funktioner som gör att fotografen inte behöver vara så smart. Så småningom kanske plenoptiska funktioner.

AI kommer att göra fotograferandet ännu lättare. Man kommer till slut inte att behöva ha ett motiv att fotografera eftersom kameran (dvs telefonen) kan skapa en bild ändå.

Bildvisningar kommer att fortsätta att göras mestadels via internet eftersom vi blir tvingade att undvika att samlas många på samma plats för att minimera smittspridning. Dagens virussituation kommer att permanentas, men inte på samma höga nivå som nu. Vi kommer dock aldrig att kunna gå tillbaka till den sorts liv vi levde för ett drygt år sen och det kommer att påverka både hur vi skapar bilder och hur vi konsumerar bilder.
Bra skrivet!

Det är riktigt att analogt material inte håller särskilt bra och att färgfilm och färgkopior ofta haft usel hållbarhet och ibland inte undgått att tappa kvalitet ens på 15-20 år. Jag har sett det på mina egna inte minst. De analoga färgmedia har dock varit överlägsna tidigare skrivarutskrifter med s.k. dye eller om det möjligen heter införgningsbläck på svenska men de pigmentbläck som finns idag ska ju kunna hålla i över 200 år om man får tro Wilhelm som jag länkat till ovan.

Däremot så verkar ju de svartvita analoga medierna hålla betydligt bättre. Det finns sådana bilder hos många minnesinstitutioner som är uppåt 150 år vid det här laget men ingen vet hur länge det håller egentligen, så det börjar bli verkligt bråttom att digitsliseras detta sakta bortflyende kulturarv.

De digitala bilderna finns bara kvar i många molnetkagringar så länge de är finansierade. Så det kommer ytterst vara finansieringen av lagringen som bestämmer om digitala bilder kommer finnas kvar eller ej. Kostnaderna bestämmer även digitaliseringshastigheten.

Jag har ju haft en del insyn i detta under min tid på Stadsmuseet som har ca 4 miljoner oskannade bilder att ta sig an med dåliga resurser. När jag jobbade där hade staden givit bort ett tidsbegränsat IT-monopol i enlighet med Lagen om offentlig upphandling till Volvo IT. Då kostade lagringen ca 8 kr per GB i månaden vilket var dyrt redan då. Museet hade bilder från gamla stora glasplåtar i TIFF som var över 1 GB stora. De var inte många men en hel del var över 200. MB. Att lagra en enda sådan bild kostade alltså nära 100 kr per år av stockholmarnas skattepengar.

Vi undersökte andra alternativ men de förslagen stoppades för avtalet med Volvo var tvingande. Lagringskostnaderna blev en gökunge som växte oroande fort ju mer som digitaliserades och den mängden växte raskt. När museet fick ett riktigt bra DAM och i samband med detta verkligen fick effektiva fotoprocesser så fick museets fotografer äntligen ut sina bilder på nätet till allmänheten.

En fotograf som jobbat på museet hela sitt yrkesliv sedan 60-talet hade innan fått ut ca 200 bilder före DAM:et. Hans efterträdare fick ut 5000 bilder det första året han var anställd! Helt beroende på de nya mycket effektivare fotoflödena. När detta stod klart och kostnaderna för lagringen blev känd så sade en av de andra fotograferna att "man kanske inte skulle lägga in så många bilder för annars blir man väl av med jobbet". Staden har fortsatt hyvla pengar av museibudgeten år efter år och när museet öppnades för något år sedan hade nan fått ett fint hus men hade knappt råd med verksamheten. Så en rätt stor del av personalen fick gå.

Så Stockholm och stockholmarna måste nog bestämma sig för om man vill rädda sitt kulturarv eller inte och en del av detta är inte bara stockholmarnas utan det är av kategorin "Riksintressen".

Det hindrar inte att jag även kan tycka Anders har en poäng i att Kalle Karlssons bilder kanske inte kvalar in under samma rubrik.

"Riksintressen" på Digitala Stadsmuseet idag handlar väldigt mycket om arkitektur.

 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Känns som att tråden bytt ämne från fotografi till lagring.
Det är dock inte ointressant vart dagens eller framtidens bilder tar vägen. Och Kalle Karlsson kan ju sitta på en unik bildskatt förutom semesterbilderna från Åre. :) Jämför https://www.fotosidan.se/cldoc/news/tusentals-glasplatar-funna-under-golv-i.htm

För övrigt tror jag industrin främst satsar på mobilgenerationen där volymen finns. Där är bilder berättande färskvara som måste kunna publiceras snabbt i sociala medier. Det är positivt för de som satsar på kvalitetsfoto eftersom konkurrensen minskar. Men efterfrågan på kvalitet minskar också. Troligen blir det dyrt med "riktiga" kameror då allt färre köpare finns.
 

hornavan

Aktiv medlem
Framtidens kamera har en M43 sensor och mjukvara som simulerar eventuella fördelar från andra sensorformat och behåller den smidighet och funktioner som finns och kommer arr finnas.
Idag beundrar vi de bilder som tas med mobiltelefonens minisensor, tänk vad det skulle gå att göra med sprillans ny m43-kamera med senaste teknik.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Känns som att tråden bytt ämne från fotografi till lagring.
Det är nog en del av trådens startinlägg: fritt fram för sagolikt positiva tankegångar, likväl som hopplöst negativa och dystopiska. där dystopin att digitala bilder försvinner bemöttes med att det är tvärtom så länge lagringen sköts om.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Hur ser framtiden ut? Vilka "kameror" använder vi om 10 år, om 20 år, om 50 år?
[...]
Om tio år är det nog snart dags att ersätta min redan idag tio år gamla kamera. Men vad jag har för motiv i sökaren då vet jag inte nu. Ungdomarna jag följer i fotboll nuförtiden har nog de flesta skaffat familj och andra hobbies. Så troligen är inte en härligt stor och tung Canon det som lämpar sig bäst för mig. Vem vet, jag kanske helt slutar med foto och siktar in mig på något annat.
 

PMD

Aktiv medlem
Framtidens kamera har en M43 sensor och mjukvara som simulerar eventuella fördelar från andra sensorformat och behåller den smidighet och funktioner som finns och kommer arr finnas.
Idag beundrar vi de bilder som tas med mobiltelefonens minisensor, tänk vad det skulle gå att göra med sprillans ny m43-kamera med senaste teknik.
En del går nog att göra även med en större sensor, men just litenheten hos en mobilkamerasensor är en stor fördel. Det får plats 3-4 olika objektiv på en modern mobiltelefon och man kombinerar ofta signalen från sensorerna bakom dessa objektiv till en bild. En m4/3-sensor har åtminstone tio gånger större area än en mobiltelefonkamerasensor så det blir en rätt stor m4/3-kamera om man ska göra likadant.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
En del tidningar har varit förutseende nog att digitalisera sina arkiv. Jag kommer på rak arm inte på någon svensk tidning som har gjort det, men New York Times har digitaliserat alla nummer sen starten 1851.

Det fanns inte så många fotografier i tidningarna i mitten av 1800-talet heller. :–)
Visst är jag gammal, men inte minns jag mitten av 1800-talet.... inte ens mitten av 1900-talet ;)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En del går nog att göra även med en större sensor, men just litenheten hos en mobilkamerasensor är en stor fördel. Det får plats 3-4 olika objektiv på en modern mobiltelefon och man kombinerar ofta signalen från sensorerna bakom dessa objektiv till en bild. En m4/3-sensor har åtminstone tio gånger större area än en mobiltelefonkamerasensor så det blir en rätt stor m4/3-kamera om man ska göra likadant.
Man kommer osökt in på insekternas fasettögon :)
 
ANNONS