Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur blir framtiden för fotografin 2 - Point of no Return

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
För att fortsätta utveckla tankegångarna kring hur framtiden kommer se ut för fotografin, så väljer jag att starta en ny forumtråd. Börjar med att dela en del av ett citat från Sten-Åke Sändh från tråden "Forumet på tomgång". Är jag på utdöende, är vi fotografer på utdöende?

Hur ser framtiden ut? Vilka "kameror" använder vi om 10 år, om 20 år, om 50 år?

Kommer det analoga finnas kvar? Hur kommer det digitala se ut?

Kom intresset för den fotografiska bilden minska? Eller kommer vi kunna referera till dagens fotografier som vi refererar till bildkonsten från Medeltiden? Kommer Fotosidan finnas kvar om 10 år eller 20 år? Kommer Facebook eller Instagram finnas kvar? Hur kommer vi visa fram våra bilder i framtiden?

Kommer det finnas några tidningar som publicerar fotografernas bilder? Kommer det ges ut böcker med fotografier? Hur kommer vi förhålla oss till pappersindustrin överlag, med tanke på att det kostar oss rätt mycket skog. Skog som vår planet behöver för att kunna ta hand om bland annat all den koldioxid vi släpper ut?

Det fritt fram för sagolikt positiva tankegångar, likväl som hopplöst negativa och dystopiska.
Terje spann igång på ett inlägg i en annan tråd och startade tråden ”Hur blir framtiden för fotografin?”. I den tråden har det efter en tid blivit stort och koncentrerat fokus på en smal aspekt av hela trådens ämne: Lagring och bevarande av de bildskatter vi producerar.

I denna uppföljare till Terjes tråd tänker jag att vi backar tillbaka och börjar om.
Upptakten att fotografin kommer att förändras när 40- och 50-talisterna lämnar in. Jag lägger till 60-talisterna också.

Vad skiljer oss från våra barn och barnbarn avseende fotografi?
Jag tänker då inte i första hand på utrustningens utveckling. Jag tänker på lusten och förmågan att skapa bilder, där tekniken och utrustningen ändå ger helt nya förutsättningar.

Kommer yrkesrollen fotograf att finnas kvar, och hur utvecklas den i så fall?
Vad händer med de stora entusiasterna (som idag inte sällan har mer och dyrare prylar än proffsen)? Och hur utvecklas denna kategori?
Den ”helmanuella fotografen”, finns det plats även för en sådan?
Vad händer med titta-klicka-fotograferandet?
 

Bengf

Aktiv medlem
Bra nystart, det var en så härlig tid för CA. 10-15 år sedan, kameror såldes i en rasande fart, och mycket började att ändras, liksom halv digitala systemkameror utan vanliga filmen med kanske ASA 64, EVF dröjde lite men fanns på långzoomar kameror, som var populära, så häftigt att kunna zooma. Lite märkligt sent kom C/N spegelfria småbilds kameror, dom superdominanta på kamera fronten ( jo vet visst att bägge sedan länge haft spegelfria med mindre sensorer, men köptes mest i förbifarten för man hade redan den stora kameran, men nu hade försäljningen avtagit, och mobilerna tog över flera segment av olika modeller, men där köps inte eller värsting mobilerna lika ofta, det förändras också, man sover inte över på gatan för att få vara först när dörrarna öppnas och bli överlycklig över den nya Iphonen. Mobilens kamera kommer nog att användas flitigt, man tar så mycket bilder som inte har med bildkonst att göra vad gäller telefonen förstås, många nyhetsbilder är inte eller av Pro-klass men nyhetsvärdet överstiger kvaliteten, som bildkonst hoppas man att systemkameran får leva ett långt liv, det finns också mycket skickliga Photo shoppare som kan göra nästan vad som helst med en bild nu för tiden, kameran behöver inte vara supermodern.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Trevligt med en fortsättning på detta spännande ämne. Fotografi har utvecklat mycket och det stora skuttet kom när det gick från analogt till digitalt. Det gjorde det lättare att fotografera och redigera.

Fotografiet fortsätter att utvecklas och funktionerna flyttas till telefonerna. Mina barn använder inte separat kamera de använder bara telefonkameran och är nöjda med resultatet. Den finns alltid till hands och används för dokumentation av familjelivet De skickar bilder på mina barnbarn via messenger el.dyl så jag får se vad de gör utan att titta på kort vid familjeträffar. Facebook/instagram är funkar bra om de vill nå andra kamrater.

Jag har också anammat detta sätt att "trivialfotografera". Mina digitalkameror används bara vid beställd fotografering. Jag fotograferar analogt igen och trivs med det. Bilderna skannas eller blir pappersbilder i mörkrummet.

På samma sätt är det med fotoklubberiet. Det har ersatts av forum och bloggar. Ett bra sätt att nå likasinnade utan att lyfta på ändan... Ha de gott.

PS. Såg att Netonnet slutat med system och kompaktkameror. Blev nyfiken på hur mediamarkt gjort. De har lagerrensning på många kameror. DS.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det kommer att behövas bättre lagringsmetoder ... nä, det tar vi i den andra tråden. :–)

Alla stillbilder och videos kommer att vara i stående format.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det kommer att behövas bättre lagringsmetoder ... nä, det tar vi i den andra tråden. :–)

Alla stillbilder och videos kommer att vara i stående format.
Ja, det verkar ju barka åt det hållet. Vilket kommer att påverka tv-industrin, utformningen av våra vardagsrum samt biograferna.

När det gäller yrkesrollen, så måste många utbildningar förändras avseende bildkomposition, och den gamla skolans fotografer hamnar helt vid sidan om

(... kanske)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det kommer att behövas bättre lagringsmetoder ... nä, det tar vi i den andra tråden. :–)

Alla stillbilder och videos kommer att vara i stående format.
Det kommer alltid finnas folk som bara måste ändra helt logiska koncept, om inte så bara för att bli uppmärksamnade för något, när det visat sig med all tydlighet att deras bilder i övrigt saknat förmågan att generera den uppmärksamhet de sett som självklar för den persona man uppfattat sig besitta.

Det bästa är dock att man har total frihet att ignorera sånt som saknar en framtid i alla titthål utom mobiltelefoner och plattor. Där handlar lyckligtvis inte allt ännu om alla dessa 2000-talsnarcissisters selfievideos, inklusive alla dessa som i brist på annat försöker släpa sig fram i livet som influensers. Jag tror att i alla sammanhang med fasta skärmar som biodukar och TV-apparater och datormonitorer så kommer stående video falla bort därför att det helt enkelt inte utnyttjar den potentiella bildyta som finns. Jag har svårt att se att folk skulle börja vrida sina TV-monitorer 90 grader som ju även idag används för att kolla på egentagna videos.

Den kulturen kommer förhoppningsvis stanna där den fötts men med tanke på hur korkad världen ofta är så kan man långtifrån vara säker på det den dagen då 90% av all video man ser på globalt kommer att vara just dessa narcissistiska videos i portrait-format. Då kommer välden med säkerhet vrida även sina TV-monitorer för att just dessa videos ska visas så yteffektivt som möjligt och då kommer vi som likat AP:s kommentar ovan att häpna över hur mycket bättre dessa portrait-videos faktiskt kommer se ut när de betraktas på "rättvända monitorer". Då kommer vi alla att inse att vi borde vridit denna världen 90 grader för längesedan.

På Netflix kommer det dominerande formatet då helt logiskt vara stående och det liggande så sakta fasas ut när den gamla landscape-generationen så sakta börjar dra in årorna. Även de videos som tas vid alla deras begravningar kommer ju ändå vara i portrait.
 
Senast ändrad:

Johan_G

Aktiv medlem
Det kommer att behövas bättre lagringsmetoder ... nä, det tar vi i den andra tråden. :–)

Alla stillbilder och videos kommer att vara i stående format.
Nja eller så kommer kameratillverkarna på "ett helt nytt koncept", med kvadratiska sensorer, som kan rotera runt sin egen axel så att horisonten alltid är rak, inga mer problem med stående eller liggande format. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har svårt att se att folk skulle börja vrida sina TV-monitorer 90 grader som ju även idag används för att kolla på egentagna videos.
Det tror inte jag heller. De har vant sig vid att titta på stående videos med svarta sidokanter eller med sudd på vid kanterna som s.k. läsarvideos brukar visas i webtidningar. Det finns videotutorials för hur man åstadkommer det så det finns inget stort incitament att lära sig att ta video i liggande format.

Så småningom kommer tevetillverkarna att börja göra teveapparater i stående format.
 

PMD

Aktiv medlem
Nja eller så kommer kameratillverkarna på "ett helt nytt koncept", med kvadratiska sensorer, som kan rotera runt sin egen axel så att horisonten alltid är rak, inga mer problem med stående eller liggande format. :)
Mobiltelefontillverkarna, menar du väl? Folk som gör videos med "riktiga" kameror lider inte av den här åkomman.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det tror inte jag heller. De har vant sig vid att titta på stående videos med svarta sidokanter eller med sudd på vid kanterna som s.k. läsarvideos brukar visas i webtidningar. Det finns videotutorials för hur man åstadkommer det så det finns inget stort incitament att lära sig att ta video i liggande format.

Så småningom kommer tevetillverkarna att börja göra teveapparater i stående format.
Var inte Korea på gång med tunna ihop-rullbara tapet liknande varianter, men inte tänkt att tapetsera hela rummet med TV-skärmar.
 

Lostierna

Aktiv medlem
Det tror inte jag heller. De har vant sig vid att titta på stående videos med svarta sidokanter eller med sudd på vid kanterna som s.k. läsarvideos brukar visas i webtidningar. Det finns videotutorials för hur man åstadkommer det så det finns inget stort incitament att lära sig att ta video i liggande format.

Så småningom kommer tevetillverkarna att börja göra teveapparater i stående format.
Samsung lanserade en för ett år sen... den kan rotera till stående format. För datorskärmar har ju swivel funnits som funktion länge och idag så börjar ju gränsen mellan TV och datorskärm att suddas ut.

 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Samsung lanserade en för ett år sen... den kan rotera till stående format. För datorskärmar har ju swivel funnits som funktion länge och idag så börjar ju gränsen mellan TV och datorskärm att suddas ut.

På 90-talet hade Apple stående skärmar. Tanken var väl att ett helt worddokument skulle rymmas och fylla skärmen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
På 90-talet hade Apple stående skärmar. Tanken var väl att ett helt worddokument skulle rymmas och fylla skärmen.
Det minns jag faktiskt inte, men Xerox Alto som inspirerade Macintosh hade stående skärm. Dock går det inte att komma ifrån att människor faktiskt har ett synfält som är bredare än högt. Visst, det kan finnas andra problem med att bygga biografer höjden, men det är nog ändå ingen slump att bioduken faktiskt inte ställts på höjden vare sig nu eller förr. Sedan är det svårt att läsa väldigt långa rader, så för text är stående format en fördel över en viss storlek. Problemet är ju att lyckas hålla den påtagligt begränsade del av synfältet som är helt skarp precis på rätt textrad, vilket blir svårare ju längre raden är.

Helt apropå, så finns det ju en klassiker på temat...

 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En smarttelefon är bekvämast att hålla vertikalt. Det är väl därför så många råkar filma stående. När någon smart telefontillverkare kommer på att kameran kan filma horisontalt även när telefonen hålls vertikalt så slipper vi alla dessa ”smalfilmer”.
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan är det svårt att läsa väldigt långa rader, så för text är stående format en fördel över en viss storlek. Problemet är ju att lyckas hålla den påtagligt begränsade del av synfältet som är helt skarp precis på rätt textrad, vilket blir svårare ju längre raden är.
Text blir väl mindre och mindre viktigt med tiden?
 
ANNONS