Annons

Hur döpa om bilder baserat på kamera modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bglazz

Ny medlem
Hej,
Jag har ett knepigt problem, vi har 4 kameror i familjen, 2 Nikon (D40 o D90) och 2 Panasonic (DMC-TZ5 o DMC-TZ7).

Problemet är att respektive märke numrerar korten enligt samma standard, Nikon=DSC_0001 etc, Panasonic=P1000001 etc.

Jag har försökt hålla bilderna separerade per märke/modell men givetvis funkar det inte när man är tre personer som använder bilderna. Nu undrar jag om någon vet hur man kan döpa om ALLA bilder tagna med en viss kamera modell (infon finns ju i metadatat) i ALLA undermappar samtidigt till nya filnamn där man lägger till t.ex. D90, TZ7 etc.???

I Adobe Bridge kan man ju sortera på kamera modell i den mapp man står men inte längre ner, jag vill kunna stå i "root-bild" mappen och göra detta, annars blir det ett hästjobb.

Tacksam för all hjälp
// Anders

Jag använder också Downloader Pro. När den laddar ner filerna så skriver den namnet på kameran om du vill det. Du behöver inte göra något själva, mjukvaran känner av vilken kamera som tagit bilden. Jag har tre olika hus och den lägger varje model i sin egen mapp

Hej o tack för snabba svar o tips, Downloader Pro låter som ett måste!

Dock behöver jag göra något åt den existerande "oredan", något tips på hur man kan hantera detta?

Hälsningar,
// Anders

Dock behöver jag göra något åt den existerande "oredan", något tips på hur man kan hantera detta?

Du kan använda Downloader pro till det också, skapa en ny tom katalog där du vill att bilderna skall ligga välj sedan att "importera" bilderna från din nuvarande katalog (källan behöver inte vara ett minneskort!). När allt är klart raderar du bara ursprungskatalogen. Enda "problemet" är om din hårddisk inte rymmer en komplett kopia, men då är det bara att importera katalogerna en och en och radera vartefter.

ANNONS
Götaplatsens Foto