Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur få tillbaks färgerna lättast?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Har gjort bort mig i en batch nyss och råkade spara små bilder över de stora färdigbehandlade tiffarna. Det handlar om bilder där jag manuellt suttit och fixat kontrast, nivåer, damm och färger på var och en av dem, så någon action har jag inte gjort.

Är det bara att börja om från noll från råskanningarna (jo, har hunnit skanna om) eller finns någon smart funktion där man kan importera färger från en liten bild till stor? Typ så som man kan fixa med rutnät i "gör flytande" från liten till stor?

Match color har jag aldrig förstått mig på. Tycker inte den verkar funka alls, men har säkert missat något eftersom jag aldrig lyckas matcha färger där.
Kan det vara ett alternativ tro? Att köra från lilla bilden till stora..
Någon som vill tipsa om hur jag använder den funktionen i så fall för bästa resultat?

Och PS-versionen är CS2 (i tryout så jag har inte hunnit kolla genom allt nytt än.)

Vad gäller kurvor, nivåer, nyans/mättnad och likande ka du upprepa seanst använda inställningar genom att hålla inne alt (på windows alltså) och välja bild>justeringar bla*bla.

Då öppnas dialogruta med senaste värden.

I Win ka du också trycka alt+Ctrl+l för att öppna nivåer. M för kurvor osv...

Detta hjälper förstås bara om alla bilder har samma justerigar...

Erik, jag vet, fast det hade jag tyvärr inte, klantigt nog batchade jag ner rubbet i max 400px för web.
Hade hoppats på match colorfunktionen men har nu ägnat natten åt att få denm rätt igen. Manuellt.
Tråkigt var det och extremt klantigt..

mipert, tänk att det fanns en nackdel att köra mac alltså, det hade jag aldrig trott;)

Ja, nu funkar det ju på Mac också, med du vet vilken tangent istället för Ctrl.

Nackdelar finns det ju med Mac ändå... (Jag kör Tiger på den bärbara bör väl nämnas.)

Äppeltagenten.

Nackdelar med Tiger? Näe, är det möjligt?;)
Äh, jag har inget att jämföra med efter win 2000 annat än äldre osx.

Match color är alltså något skräp som inte är vad det låter som alltså? Där finns inget hopp om det skulle hända igen om jag kört olika inställningar på olika bilder? (fast det ska inte få hända igen iof.)

ANNONS
Götaplatsens Foto