Annons

Hur får man bilden till datorn från mobilen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har just tecknat ett nytt mobilabonnemang och fått en mobil med kamera "på köpet". Undrar nu hur man får in bilden i datorn? Måste man gå in på någon slags hemsida hos operatören och där plocka ut den eller finns något annat sätt?

Ps. Ursäkta min okunnighet om detta medium" Ds.

Kolla om mobilen har ett micro SD kort som kan köras i en kortläsare. Eller en mini UBS port till vilken du då måst skaffa en särskild kabel.

Ok tackar! Hittar dock inget minneskort alls, som syns. I menyn finns dock "Överföra" och vidare 1) "Till mediaalbum" (och det händer inget när jag klickar på det). 2) Via Bluetooth (när jag trycker där sägs att det ej är aktiverat och en fråga om jag vill aktivera det).

Det enda uttag som finns förutom batteriladdning är hörlursrsuttag.

Vad är det för lur? Min Sony Ericsson kräver en specialkabel med nån slags chip i för att kunna föra över bilder. Ännu ett sätt att tjäna pengar.

Jag skickar ett MMS till min epostadress. Kostar några kronor varje gång, förstås...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Det är en Samsung SGH-X680 och den har förutom kamera även MP3-spelare. Har inte kollat bruksansvisningen så noga utan brukar testa mig fram men jag ser bara att det står att man kan skicka filen till online-mediaalbumet, om det finns sådant i ditt land, eller via Bluetooth. Bluetooth är väl någon slags trådlös överföring, men till vad?)

red-top skrev:
Jag skickar ett MMS till min epostadress. Kostar några kronor varje gång, förstås...
YoursTruly,

Visst går väl det men hur mycket info kan man skicka samtidigt över GSM-nätet? Är det obegränsat? Och E-postlådan har begränsat utrymme. fast bilder i 480x640 är ju inte så stora? Är kanske inget problem?

Bluetooth med mobiltelefon, inga problem. Dyker upp som en enhet i Finder..
Bara dra och släpp.
Frågor?

/ E

Graal skrev:
Det är en Samsung SGH-X680 och den har förutom kamera även MP3-spelare.
Följer det inte med en USB-kabel? Låter underligt om den har MP3-spelare.
Bluetooth är väl någon slags trådlös överföring, men till vad?)
Ja blåtand är en trådlös överföring som man kan använda om man inte har eller vill använda en kabel.

Om din dator inte har blåtand som standard (åtminstone en hel del bärbara har det) så kan du köpa en liten USB-ansluten blåtandssändare/mottagare.

Thunderbird skrev:
Bara dra och släpp.
Frågor?

/ E

Ursäkta min okunnighet igen men är det till dator som har trådlöst nätverk? Eller kanske man måste installera extra kort av annan typ i datorn för detta?

Graal skrev:
Ursäkta min okunnighet igen men är det till dator som har trådlöst nätverk? Eller kanske man måste installera extra kort av annan typ i datorn för detta?
Trådlöst nätverk och bluetooth är två helt separata saker. Bäda ingår dock som standard, så trådlösa nätverk och bluetooth-kopplingar med telefoner kan ses direkt i Finder.

/ E

Tackar för förklaringarna! Bluetooth verkar ju smidigt och jag tror min dator har den funktionen, om inte är det ju billigt ändå.

Jag lånar tråden lite. Jag fick för mig att försöka installera min specialkabel på "nya" datorn, vilket jag inte lyckats med förut. Datorn har hittat den nya enheten och drivrutin är installerad. Sen blir det problem:

"3. In the Control Panel, start the Phone Monitor Options. Select the COM ports tab.
4. In the COM ports list, make sure the DCU-11 COM port is Enabled."

Under kontrollpanelen existerar ingenting som heter "Phone monitor" eller nåt liknande på svenska. Var hittar man det?

Thunderbird skrev:
Bara dra och släpp. Frågor?/ E
Ja, om du vet... Min iMac/Intel har Bluetooth, men inte IR - min telefon Samsung SGH-X660 har IR men inte BT - (felköp? från Vodaphone, kostade ändå en spänn! ;=)
Skulle man kunna koppla en USB(Firewire?)-IR-adapter till iMacen..? Finns det?
YoursTruly,

Hej
Kollade lite på pricerunner och samsungs hemsida. Tydligen så kan man köpa till USB-kabel för att koppla till datorn. Hittar inget om att de går att köpa till mer minne fast mobilen har både kamera och MP3 spelare????? Internminnet är på 25 MB vilket är Fördj***a lite!
Lämna tillbaka telefonen och köp en SE W300i istället. Då får du men kabel, 256 MB minne och en programvara som jag ännu inte har förstått. Man kan dock föra över filer mellan mapparna i datorn.
Lycka till!
// Tobbe

ANNONS
Götaplatsens Foto