Annons

Hur får man ett objekt att sticka ur sin ram i ps

Produkter
(logga in för att koppla)

mnm_swe

Aktiv medlem
Hej

Som topic lyder så behöver jag lite hjläp med att få en del av ett objekt utanför ramen så att säga. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag hoppas på att ni förstår vad jag är ute efter.

Och ja, jag har försökt att söka på alla möjliga sätt men hittar ingenting som hjälper mig.

/Micke

mnm_swe skrev:
Hej

Som topic lyder så behöver jag lite hjläp med att få en del av ett objekt utanför ramen så att säga. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag hoppas på att ni förstår vad jag är ute efter.

Och ja, jag har försökt att söka på alla möjliga sätt men hittar ingenting som hjälper mig.

/Micke

Tja, det är ju bara att frilägga objektet i fråga och lägga det utanför ramen:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=280401

Så ja, skam den som ger sig. :eek:)

Nu finns bilden uppe för beskådan. Det är inget proffs jobb kanske men jag vet iaf hur man gör det nu.

Nu vet jag hur man gör, vet inte ifall det är det lättaste sättet men det funkar.
1. öppna en bild
2. gör en layer på bilden
3. avmarkera den ena layern
4. skapa en ram där du vill ha den
5. markera bägge bilderna och välj lager/lägg till lagermask/visa alla
6. sen är det bara att börja sudda bort det man inte vill ha kvar på ramen.

Ungefär så gjorde jag iaf. :eek:)
ojoj, vad klockan blev mycket helt plötsligt..

Så här gör jag

Bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=279529

Har jag gjort så här:
1. Börja med att markera konturerna och en bit upp på huvudet. Jag använde i detta fallet magnetlasso.
2. Gör nytt lager Ctrl + j. (Eller Lager -> Nytt -> Lager via Kopiera)
3. Gör markering på skuggan under huvudet. Nytt lager Ctrl + j. Fyll med svart (Redigera -> fyll -> svart)
4. Gör nytt lager för att lägga ramen i.
5. Duplicera bakgrundslagret.

Du ska nu ha 5 stycken lager. Från toppen:
Noslagret
Skugglagret
Ramlagret
Bilden
Bakgrund

6. Ha ramlagret markerat. Med trollspöet klicka utanför ramen. Markera bildlagret. Tryck Delite. Avmarkera Ctrl + d.
7. Fyll bakgrundslagret med vitt.
8. På skugglagret använde jag filtret gaussisk oskörpa och lagerstil blandningsalternativ opacitet. Ändra storlek, Ctrl + t.

Sen är det bara finjusteringar kvar. Men dom fixar du säkert själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto