Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur får man Vuescan att "hitta" bildrutorna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Ja, hur gör man det? Som det är nu vill programmet skanna tvärs över alla bilder, och det verkar inte spela någon roll hur bilderna ser ut; det reagerar likadant på både hög/lågkontrastbilder. Man kan ju inte flytta utsnittet rätt heller, eftersom halva bilden ligger utanför den yta man kan klippa på.

Är det en flatbädd eller? Vuescan har aldrig haft några problem med att hitta rutorna mina minoltafilmskannrar.

Märkligt. Hur funkar hållaren på en sån? Det är inte så att Vuescan tror att du har en fyrahållare och du har en sexhållare, eller tvärtom?

Den har en matare med motor i. Den "käkar upp" filmen. Dessutom: Många säger ju att Vuescan ska ge bättre bildkvalité. Hittills är jag inte alls imponerad, extremt kornigt och fult har allt blivit.

Märkligt, får hoppas att någon med nikonerfarenhet kan hjälpa.

Vuescan är inte helt lätt att tämja och få bra resultat ur. Gränssnittet är uselt minst sagt. Men när man lär sig det är det en svårslagen problemlösare som kan suga det mesta ur skannern på sätt som tillverkaren inte tänkt på. Baksidan är ju att det funkar åt andra hållet också :)

Jo, allt kräver ju arbete... Korn stora som gråsparvar på Tri-X:en jag skannar nu med Vuescan, den blev helt slät med Nikonscan... Nåväl, det kanske får bli ett garantiärende av min skanner, den kan helt plötsligt ge vansinnes-blåstick på bilder, oavsett vilken mjukvara man använder, det går bort om man skannar om precis den rutan igen bara... Skumt...

Det finns en inställning för "Frame offset" på Input fliken i Vuescan. Hur mycket plus eller minus det måste justeras kan man se genom att kolla koordinaterna med muspekaren på förhandsgranskningen.

Ah, tack! En annan sak jag grunnar över: Går det inte att göra individuella inställningar för respektive bild?! Alla ändringar jag gör kommer med på varje ruta. Måste missat något antar jag...

ANNONS
Götaplatsens Foto