Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur fixar jag skärpan i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

lilla J

Aktiv medlem
Här kommer en till fråga om PhotoShop från mig ;)

Sitter och försöker redigera mina bilder från min asienresa. Kan inte alls mycket ännu, men det är jättekul och jag vill lära mig mer!

Så till frågan:
Hur fixar jag till skärpan på de bilden där den inte blivit helt 100? På vissa bilder är hela bilden lite oksarp, medan jag på andra bilder bara vill skärpa upp en del av bilden.
Hur ska jag göra?

Har gått in på "filter" och "sharpen" men förstår inte riktigt hur jag ska använda den funktionen. (har 6.0 versionen) Tacksam för hjälp!

Johanna

Använd inte sharpen gå in på unsharp mask istället, ställ in värde 100-200 0,5-1 0-4 fast d beror ju på hur mkt o lite skärpa man behöver, finns dom som kan detta mkt bättre=)

Hej Johanna!

Så här ser det ut i PS version 6 (den svenska).
Filter -> Skärpa -> Oskarp mask...
Själv brukar jag använda samma värde på radie (1,0 pixlar/pixels) och tröskel(0 nivåer/levels) men mängden varierar jag från 40-60 % för att få en bra skärpa.

Lycka till!

/Anders

Man får väl tillägga att Unsharp Mask inte är något trolleriverktyg heller. Har man en bild som saknar dendär sista skärpan funkar det bra, men om det är bilder som är ur fokus eller har skakningsoskärpa så går de sällan att rädda på det sättet. De går sällan att rädda öht faktiskt.

Ett annat sätt som är lite bättre på att fixa uppskärningen och som även funkar bättre där bilden är lite oskarp sas, är att duplicera bilder till ytterligare ett lager, köra highpass-filtert på detta lager (filters -> other -> highpass), justera radien så att man får med de partier man vill framhäva. Sedan väljer man "hard light" som egenskap för lagret och sedan justerar man hur mycket uppskärpning man vill ha genom att dra i "opacity"-spaken.
Då slipper man åxå de haloeffekter som man får om man skärper upp för mycket med USM.

hej! tack för hjälpen alla tre!

Jo, jag var inne på unsharp mask redan innan, men jag tyckte att det var svårt att veta vilken skillnad det skulle bli beroende på vilken spak jag drog i...
Vet liksom inte vilken spak jag ska använda.
När jag ökar procenttalet på "amount", den översta, blir bilden ju alldeles kornig och "vitprickig". Det är väl inte meningen?

hmm

Om bilden blir korning när du använder unsharp mask så har du ställt tröskelvärdet för lågt. Då kommer den att triga på varenda liten pixel och skärpa upp den. Brus eller korn i bilden kommer att förstärkas, vilket man kanske inte vill. Öka tröskelvärdet lite.

Radien beror på hur stor bilden är. Är det på bilder i låmplig storlek för webben funkar 0.4-0.6 bra. Om bilden är lite suddig kan man få öka upp detta litegrann. Är det stora bilder för utskrift kan 0.8-1.5, beroende på storlek och bild vara lämpligt.

"Pocenten" är hur "hårt" man ska applicera masken. Drar du upp den för mycket kommer du (precis som om du har för stor radie) att få haloeffekter, vilket inte ser så snyggt ut.

Prova gärna varianten med highpass-filtret åxå. Det är bättre i många fall (men inte alla).

ok,robert.
håller på med high pass varianten just nu. drog den spaken längst till höger..
vad ska jag göra sedan? var hittar jag high light? och den där spaken? ursäkta att jag är så värdelös på detta...haha.

tack igen

Du ska inte ra spaken längst till höger. Du ska dra den "lagom". De partier som "träder fram" ur det grå på preview:n kommer att bli något ljusare, eller vad man ska säga och då får man ett intryck av att bilden är skarpare. Du ska alltså dra den så att kanterna på föremål framträder.

Jag gjorde en liten bild http://dumbo.mine.nu/bilder/highpass.jpg

Där ser du hur det "ska" se ut. Det som är grått på min bild kommer att förbli oförändrat. Det som träder fram ur det gråa kommer att "förstärkas". Då ser det skarpare ut. Du ser åxå var du hittar "hard light". Precis till höger om "normal" står det "opacity". Ändrar du den så ändrar du hur kraftig upskärpningen blir. 100% blir mycket och 0% blir inget alls.

Edit:
Nu ligger det USM på den bilden jag visar på sedan tidigare, jag ville bara visa vad jag menade. Därför ser man ändå en haloeffekt runt kanten på vinbären tex. Denna förstärks åxå upp och blir kraftigare när man kör highpassfiltret.
Normalt ser man alltså inte mycket av dessa haloeffekter med denna metoden.

Tack Robert, bra tips, det där kände jag inte till.

Här kommer ett litet tips som berör detta och samtidigt ger en god förklaring på vad högpassfilter är för något. Det är samtidigt ett tips till er som använder t ex. Gimp och inte har ett highpassfilter-plugin (instruktionen är nog lika användbar i alla redigeringsprogram).
http://www.gimp.org/tutorials/Sketch_Effect/

J, gör skärpan i två eller helst tre steg. Det förstör mindre(data/info/pixels) och upplevs som mindre "PS arbetat" för ögat

ANNONS
Götaplatsens Foto