Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fota i motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

acarlsson

Aktiv medlem
Om man inte har en HDR-kamera eller inte kan använda blixt, hur ska man ställa kameran för att fota i motljus?

T ex som bifogad bild.

(I detta fallet är bilden taget med en Nikon D90, men detta problemet uppstår ju med alla kameror som inte har HDR-teknik)
 

Bilagor

Lok

Aktiv medlem
Jag brukar så gott som alltid köra med spotmätning, då hade bilden i ditt inlägg blivit exponerad efter flickan, inte bakgrunden.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Bakgrunden hade ju tålt lite högre exponering utan att bli utfrätt, det hade ju gett lite mer detaljer hos motivet.

Sedan kan man lyfta skuggorna ordentligt i efterbehandlingen, jag tror att den här bilden skulle kunna bli fullt användbar som familjebild med lite kärlek i datorn!
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Allt beror på vad du vill åstadkomma.

Du frågar lite krasst sett hur du ska få din kamera att ta bra bilder i dåligt ljus. Svaret är: det går (nästan) inte.

Om kriteriet är "ingen blixt" tycker jag nog silhuett är det vettigaste alternativet, och då har du ju redan gjort ett bra jobb.

Var inte rädd för blixt i motljus, särskilt inte utomhus eller mot fönster som i din bild. Prova. Gissar att det är den andra sortens blixtbilder du inte vill ta: inomhus i lampsken mot en vit vägg.

Andra alternativ:
-Flytta dig så det inte är direkt motljus längre.
-Använd slavblixt eller reflexskärm.

Så mycket annat finns inte att göra. Är ljuset kass i grunden finns inga kamerainställningar i världen som ändrar det.
 

control87th

Aktiv medlem
Men med ett motiv som detta så är det väl bara att köra spotmätning och exponeringskompensation om det behövs.

För den typen av bilder är det för mig helt ok att "fönstren" blir mjölkigt helvita.
 

lumor_

Aktiv medlem
Antingen spotmätning, som flera andra föreslår eller blixt.

Ytterligare tillvägagångssätt är att använda motljuskompensation eller ställa kameran manuellt (med längre slutartid och eller större bländaröppning) . I båda fallen brukar man få testa sig fram till ett lyckat resultat.

Vilka instöllningar har du provat hittills?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Men med ett motiv som detta så är det väl bara att köra spotmätning och exponeringskompensation om det behövs.

För den typen av bilder är det för mig helt ok att "fönstren" blir mjölkigt helvita.
Håller med, beror så klart vad man är ute efter, men jag hade valt största öppning och exponering på barnet så att fönstret blir överexponerat och också förhoppningsvis ur fokus.

Men är syftet att se detaljer 100m bort, som man gör nu, så finns det nog ingen annan möjlighet än två exponeringar och lite redigeringsjobb
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tror att många fotografer dömer blixtbilder efter alla de förfärliga exempel de sett genom åren. De har säkert sett en massa andra bilder också, där blixt använts men där det inte syns!

För att ta exemplet i början av tråden, så tror jag D90 hade gjort ett bra jobb redan med sin inbyggda blixt.

Men det här resonemanget är ju förstås baserat på att blixt väljs bort för att det är fult. Men det kanske finns andra anledningar?

Per.

PS. HDR-kamera, förresten? Är det inte bara att bränna av tre (eller fler) bilder med olika exponering i högsta fart och lägga ihop dem med smart urval av fotoytan?
 

mikaelkr

Aktiv medlem
Mitt recept (som innefattar blixt): ställ kameran på manuell. Ställ exponeringen så att den exponerar utomhusmiljön rätt, men med en exponeringstid som tillåter blixtsynk. (Ofta ca 1/200 dels sekund eller längre). Fäll upp blixten och ta bilden.

Då har du själv sett till att bakgrunden blir lagom ljus, och blixtautomatiken försöker göra förgrunden rätt exponerad. Jag tror att du då kommer rätt nära det du vill åstadkomma.

/Mikael
 

Karl2

Aktiv medlem
Vilket fönster och vackert ljus! Något andra bildvinklar, stativ och trådutlösare. Det skulle ge massor av fina bilder på barnet.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Vilket fönster och vackert ljus! Något andra bildvinklar, stativ och trådutlösare. Det skulle ge massor av fina bilder på barnet.
Exakt. Jobba med förutsättningarna istället för mot dom så blir livet lättare.

En konkret sak du kan prova nästa gång är att zooma in allt vad gluggen och rummet tillåter. Ju större brännvidd, desto större blir fönstren i förhållande till förgrunden. Har du tur kan du få in barnet inom ramen för ett av fönstren för en ren silhuett.

Detta är busenkelt att träna nu i efterhand.

Ställ något på ett bord framför ett fönster. Komponera sedan en närbild så utzoomat du kan och börja backa, allteftersom du backar zoomar du in för att behålla förgrunden i samma storlek som innan. Ju längre bort från motivet du går, desto större blir bakgrunden i förhållande till förgrunden.

Detta är något som rätt sällan diskuteras i detalj, utan ofta bara avhandlas svepande som ett allmänt tips: "använd tele för att komprimera bakgrunden".
 

walter-g

Aktiv medlem
Om man inte har en HDR-kamera eller inte kan använda blixt, hur ska man ställa kameran för att fota i motljus?

T ex som bifogad bild.

(I detta fallet är bilden taget med en Nikon D90, men detta problemet uppstår ju med alla kameror som inte har HDR-teknik)
Gå fram och mät ljuset på flickans ansikte och ställ in värdena, eller använd spotmätning.men räkna med att bakgrunden delvis grumlas.Ett klassiskt exempel på motljus.
 
ANNONS