Annons

Hur fota med makroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Har idag fått mitt makro objektiv....ett nikon 85 mm....Men hur ska man bäst fota makor? Ska kameran stå på makro läge eller autoläget? Kan man ändra slutartider och bländare? Nåt mer jag ska tänka på?
 
Autoläget är ju precis som vanligt oavsett vilket objektiv du har, alltså kameran skapar sig en uppfattning om hur bilden skall exponeras och du har inte så mycket att säga till om det. Macroläge vet jag inte hur det fungerar, trodde bara det fanns på kompaktkameror. Fota i det läget du blir nöjd med eller precis som du brukar göra, skillnaden mellan ett macro och ett vanligt objektiv är att du kan fokusera närmare kameran än med ett vanligt.

Stativ, manuell fokus och manuella inställningar skulle jag kört på.
 
Strunta i macroläget (!) om det nu finns en sådan hos din systemkamera. Använd istället bländarprioritet (A) eftersom du då får kontroll över storleken hos bländaren. Kameran justerar slutartiden automatiskt så att exponeringen blir bra. Ibland kan det vara bra att använda centrumvägd exponeringsmätning eller spot metering vid macro, istället för matrix metering.

Bländarstorleken bestämmer vilket skärpedjup du får. Skärpedjupet blir kortare då fokusavståndet blir mindre. För att få till tillräckligt skärpedjup måste man ofta blända ner, vilket gör ju att ljusinsläppet blir mindre. Så en bra macrofotograf måste hålla koll på slutartid - och ha ett hum om lämpliga åtgärder för att hörhindra att objektivrörelse och objektröresle orsakar oskärpa. Dessa saker går att kontrollera med stativ, blixt, fixering av fotograferat objekt, lämplig slutartid (iso kan behöva höjas lite för att få till bättre slutartider, men tänk på att bruset blir mer synlig hos macrobilder).
 
Strunta i macroläget (!) om det nu finns en sådan hos din systemkamera. Använd istället bländarprioritet (A) eftersom du då får kontroll över storleken hos bländaren. Kameran justerar slutartiden automatiskt så att exponeringen blir bra. Ibland kan det vara bra att använda centrumvägd exponeringsmätning eller spot metering vid macro, istället för matrix metering.

Bländarstorleken bestämmer vilket skärpedjup du får. Skärpedjupet blir kortare då fokusavståndet blir mindre. För att få till tillräckligt skärpedjup måste man ofta blända ner, vilket gör ju att ljusinsläppet blir mindre. Så en bra macrofotograf måste hålla koll på slutartid - och ha ett hum om lämpliga åtgärder för att hörhindra att objektivrörelse och objektröresle orsakar oskärpa. Dessa saker går att kontrollera med stativ, blixt, fixering av fotograferat objekt, lämplig slutartid (iso kan behöva höjas lite för att få till bättre slutartider, men tänk på att bruset blir mer synlig hos macrobilder).

Jo jag har macroläge på min, har en nikon D60. Oj, det var mycket att tänka på...jag får testa mig fram helt enkelt...Det där centrumvägd exponeringsmätning eller spot metering.....vad menas med det? Hur gör man då?

Och spegelåsning??
 
Jo jag har macroläge på min, har en nikon D60. Oj, det var mycket att tänka på...jag får testa mig fram helt enkelt...Det där centrumvägd exponeringsmätning eller spot metering.....vad menas med det? Hur gör man då?

Och spegelåsning??

Inte säkert att du kan göra en spegellåsning, inte nödvändigt heller enligt mig. Nu är jag förstås ingen proffessionel fotograf som tjänar pengar på det.

Men en självutlösning på kameran kan vara ganska bra effekt, men enbart om du har stativ.

Fotograferar du för hand spelar det inte så stor roll. Du kan behöva använda blixten dock.
 
Enklare att börja med macrofoto utomhus i dagsljus, gärna då solljuset är lite mjukare. Vid dagsljus brukar ljuset ofta räcka varmed blixt inte behövs. Man kan också klara sig utan stativ då det finns tillräckligt med ljus. Men ibland måste man öka iso för att få till kortare slutartid vid ett specifikt bländarvärde (med d60 hade jag förmodligen undvikit högre iso värde än 200 (större förstoringsgrad gör att bruset syns lättare)).

Finns en tummregel för hur snabb slutartiden bör vara för att minimera risken för rörelseoskärpa pga objektivrörelse. För 85mm monterad på dx kamera gäller då att minst bör ha slutartiden 1/(85*1.5)=1/127.5s. Men eftersom förstoringsgraden är stor vid macro syns oskärpan lättare. Detta innebär att längsta slutartiden som anges av tumregeln ovan bör göras ännu kortare. Vid större förstoringsgrad bör då 1/160s funka bättre som utgångsläge.

Kortare slutartid innebär också att risken för oskärpa pga objektrörelse minskar, vilket ytterligare ökar möjligheten till skarpa bilder. Även fast man kan ha kortare slutartid kan man behöva skydda motivet mot väder och vind. Eventuellt kan fixering hjälpa.

Manuell fokusering är säkrast vid macro foto. Mätområdet för autofokus AF upptar vid macro en mycket större del av bildytan varmed osäkerheten ökar.

Bländarstorleken f/9 kan vara en en lämplig start. Större bländare f5.6 ger kortare skärpedjup varmed mindre del av objektet är skarp. Undvik jätte små bländare. f/16 kanske är en lämplig minsta bländare för att undvika besvär med diffraktion, vilket försämrar bildens upplösning.

Centrumvägd exponeringsmätning innebär att områden som ligger i bilden centrum prioriteras då kameran mäter ljuset. Ibland kan man behöva justera med exponeringskompensation. Om stor del av motivet är vit eller ljus kan en positiv exp. komp. vara lämplig, omvända förhållandet gäller då motivet är väldigt mörkt .
 
Ok att det skulle vara så komplicerat att fota makro. Jag får väl försöka få till det. Mycket att tänka på.

Men läs sista raden i det första svaret. Helt manuell kamera. Exponeringsautomatik innebär att man blir lurad av automatiken, det är bara krångel att ställa in kompensation, du kommer att glömma att korrigera den. Bättre att vänja sig vig manuell hantering. Trots all märkvärdig automatik är kameran en idiot.//K
 
En fördel om man vet hur kameran ”tänker” då den mäter av ljuset. Detta gäller även vid manuell fotografering (här påverkar förövrigt exp. komp. genom att förskjuta 0 exp läget i någon riktning - med min d5000 påverkar exp. komp. som ställts in i t ex bländarprioritet).

Nedanstående klippen handlar om hur kameran mäter av ljuset, obs inte tekniskt sett, utan hur detta kan tillämpas vid fotografering (t ex vid exponeringskompensation).

De två första avsnitten vänder sig till nybörjare. Dessa avsnitt är inte till för att man skall börja fotografera mer ”professionellt”, utan helt enkelt bra info för att man skall förstå de begränsningar kamerans mätsystem har.

OBS i avsnitten nämns ”stops”. ”1 stop” innebär exponeringssteg av ett steg. Detta kan åstadkommas antingen genom att förminska eller förstora bländaren (aperture) samtidigt som övriga exponeringsparametrar (slutartid, iso) hålls fixa. Ett stegs förstoring av bländarstorleken innebär att bländararean förstoras till dubbla storleken, vilket gör att dubbelt så mycket ljus släpps under samma tid som innan. ”1 stop” skillnad går också att fås genom att ändra på slutartiden samtidigt som övriga exp.parameterar är fixa. Tex slutartiden 1/60s är ett stop över 1/120s.

Digital Photography 1 on 1: Episode 25: Metering Part I
http://www.youtube.com/watch?v=Axt9zLxdE8s

Digital Photography 1 on 1: Episode 26: Metering Part 2: Exposure Compensation
http://www.youtube.com/watch?v=UrsF0Xba2KY
 
Ok att det skulle vara så komplicerat att fota makro. Jag får väl försöka få till det. Mycket att tänka på.

Tycker inte du ska tänka på det som "komplicerat", utan lika enkelt/svårt som "normal" fotografering. Däremot ställer ju den stora förstoringsgraden en del omständigheter på sin spets, som exempelvis se till att kameran inte skakar under exponeringen. Och att undvika skakningsoskärpa finns det ju flera metoder att jobba med. Stativ (med spegeluppfällning och fjärrutlösare) är ett sätt, två armbågar stadigt i marken och tillräckligt kort slutartid är ett annat.
 
Varför göra det så svårt? Beroende på omständigheter och ambitioner kan man göra det mer eller mindre komplicerat, och som oerfaren behöver man ju inte gå på högsta svårighetsgrad omedelbart.

Jag känner mig exempelvis rätt nöjd med den här bilden. Inget stativ, ingen fjärrutlösare, ingen spegeluppfällning, ingen fixering av motivet, ingen blixt, inga manuella inställningar.

Alltså handhållet, bra ljus och manuell fokus som jag gungar in.
 
Eller den här.

Liggande med armbågsstöd på marken. Inget stativ, ingen fjärrutlösare, ingen spegeluppfällning, ingen fixering av motivet, ingen blixt, inga manuella inställningar.

Alltså handhållet och manuell fokus som jag gungar in.
 
Håller med om att man inte behöver komplicerat till det. Jag tycker att macrofoto funkar bra utan stativ, förutsatt att man vet att slutartiderna blir tillräckligt korta. Även svårt att följa flygande insekter om man måste hålla koll på ett stativ... Men att att fotografera mobila saker vid macro är svårt och kräver erfarenhet, så det är förmodligen ingenting för en nybörjare.

Manuell fokusering är en fördel vilket nämns tidigare, men det är ganska svårt att enbart fokusera på detta sätt då rörliga insekter fotograferas (om objektivets fokussystem går att överrösta genom manuell justering kanske det en fördel om fokus automatik används, där grovfokus ställs in med AF och kompletterar manuellt).

Ringblixt kan vara en fördel vid macro speciellt då ljuset träffar motivet från fler riktningar samtidigt (skuggor minimeras). Men en nackdel med ringblixt kan vara att bilden kanske får ett lite platt utseende med mindre skuggor (har ingen praktisk erfarenhet av fotografering ringblixt).

Vid macroblixtfoto är det bästa att justera exponeringen manuellt (genom att ställa kameran på M) och låta blixten sköta exponeringen genom TTL.
 
Ok.....tack alla. Nu känner jag mig lite lugnare.....Dom bilderna som nån visade här.....dom var ju tokfina, helt underbara. Så nu ska jag fota :)
 
ANNONS
Götaplatsens Foto