scrapparlotta
Aktiv medlem
Har idag fått mitt makro objektiv....ett nikon 85 mm....Men hur ska man bäst fota makor? Ska kameran stå på makro läge eller autoläget? Kan man ändra slutartider och bländare? Nåt mer jag ska tänka på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Strunta i macroläget (!) om det nu finns en sådan hos din systemkamera. Använd istället bländarprioritet (A) eftersom du då får kontroll över storleken hos bländaren. Kameran justerar slutartiden automatiskt så att exponeringen blir bra. Ibland kan det vara bra att använda centrumvägd exponeringsmätning eller spot metering vid macro, istället för matrix metering.
Bländarstorleken bestämmer vilket skärpedjup du får. Skärpedjupet blir kortare då fokusavståndet blir mindre. För att få till tillräckligt skärpedjup måste man ofta blända ner, vilket gör ju att ljusinsläppet blir mindre. Så en bra macrofotograf måste hålla koll på slutartid - och ha ett hum om lämpliga åtgärder för att hörhindra att objektivrörelse och objektröresle orsakar oskärpa. Dessa saker går att kontrollera med stativ, blixt, fixering av fotograferat objekt, lämplig slutartid (iso kan behöva höjas lite för att få till bättre slutartider, men tänk på att bruset blir mer synlig hos macrobilder).
Jo jag har macroläge på min, har en nikon D60. Oj, det var mycket att tänka på...jag får testa mig fram helt enkelt...Det där centrumvägd exponeringsmätning eller spot metering.....vad menas med det? Hur gör man då?
Och spegelåsning??
Ok att det skulle vara så komplicerat att fota makro. Jag får väl försöka få till det. Mycket att tänka på.
Ok att det skulle vara så komplicerat att fota makro. Jag får väl försöka få till det. Mycket att tänka på.
Alltså handhållet och manuell fokus som jag gungar in.
Du låser fokus i kameran men förflyttar kameran någon mm fram eller tillbaka. Går ju såklart att vrida på en manuel fokusring också men är det enbart en mm eller delar av en mm så blir det oftas säkare att bara förflytta husetFokus som du "gungar in"?? Vad betyder det?
Du låser fokus i kameran men förflyttar kameran någon mm fram eller tillbaka. Går ju såklart att vrida på en manuel fokusring också men är det enbart en mm eller delar av en mm så blir det oftas säkare att bara förflytta huset