Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotografera med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Jag har tänkt att fotografera lite bilar på Älvsjömässan i April och då måste man ju nästan använda blixten och jag har bara den inbyggda till min Canon EOS 350D.

Jag har aldrig riktigt använt blixten på den och undrar därför vilka inställningar jag ska använda mest, ISO, slutartid, bländare låter jag helst kameran välja själv, hur långt kan blixten lysa upp? räcker det för att lysa upp en bil?

Kom gärna med tips och hjälp så att det ska bli så bra som möjligt.

Blinkers?

Hej!
Jag vet inget om vilka objektiv du har; men med ljusstarkt f2.8, ISO 400-800 (som din kamera handterar utan plågsamt brus), och det ljus som ofte är OK i utställarens monter; vil jag antaga att du inte behöver blixten.Stativ är en fördel. Bilar är ofta svåra att fota med blixt p.g.a. mengder av reflexer som inte alltid är önskvärda.
Din innbyda blixt kan greia ett avstånd på 5-8m, men forsök utan.
mvh Erik J

Jag håller med Erik. Om du kan undvika att använda blixt när du skall fotografera exempelvis bilar så borde det bidra till ett "skönare djup" i bilden. Om du har möjlighet så använd hellre stativ kombinerat med längre slutartider. Iofs brukar väl bilmässor vara väl upplysta, så du lär väl knappast råka ut för ljusbrist?

Som du kanske redan vet så bidrar högre bländarvärde till högre skärpedjup, utan att för den orsaken behöva orsaka en herrans mycket längre slutartid. Ett par bländarsteg högre samt en slutartid som exponerar bilden rätt borde ge bra resultat nog.

Tack för svaren, jag glömde nämna att jag har Canon EF 28-105 II USM så det är inte särskilt ljusstarkt och tyvärr har jag inget stativ än, tror ni att jag kan klara att handhålla kameran utan stativ utan att det blir skakningsoskärpa?

aik_putte skrev:
Jag har tänkt att fotografera lite bilar på Älvsjömässan i April och då måste man ju nästan använda blixten och jag har bara den inbyggda till min Canon EOS 350D.

Kom gärna med tips och hjälp så att det ska bli så bra som möjligt.

Stativ, trådutlösare och långa tider, utan blixt är den absolut bästa vägen att gå! Plåta RAW på iso 200-400. Då får du det absolut bästa resultatet!!

Att slå en kamerablixt rakt på ett högblankt föremål som en bil....:-((

/Janne

En till sak att tänka på är ju att du förmodligen kommer hamna rätt nära bilarna vilket medför stor skillnad mellan de delar som är närmast och längst bort. Således är det svårt att få till blixtljusexponeeringen, det blir helt enkelt antingen för ljust eller för mörkt.
Även jag förespråkar alltså blixtfritt, även på ISO 800 får du oftast helt ok bilder. Lägg sen till ett enbensstativ som är vare sig fasligt dyrt eller krångligt att kånka med så kan du använda ganska så långa tider med lite träning. Vill du ha låga bildvinklar går det dessutom att använda knän och golv som stöd, även om det kanske ser lite dumt ut att krypa runt på golvet:)

ANNONS
Götaplatsens Foto